Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zaplanuj swój rozwój

Wybierając pracodawcę, warto sprawdzić nie tylko ile nam zapłaci i czy zakres obowiązków nam odpowiada. Warto wybrać firmę, której kultura organizacyjna promuje inicjatywę, pomysłowość i dokładne wykonywanie obowiązków. Jeśli jeszcze owa firma ma jasny system szkoleń i awansów – sam będziesz mógł wpływać na swój rozwój zawodowy.

Musisz wiedzieć czego chcesz

Zastanów się, jaką pracę chciałbyś wykonywać za pięć lat, na jakim stanowisku pracować i ile tam zarabiać?

Co jest potrzebne, by się na tym stanowisku znaleźć? Nauczenie się określonych umiejętności i pokazanie pracodawcy, że jest się wartym awansowania.

Dlatego wybieraj firmy, które mają jasny system szkoleń. Sprawdź to jeszcze przed rozmową kwalifikacyjną albo zapytaj o to podczas interview. Sprawdź, czy szkolenia organizowane są tylko od czasu do czasu, czy też istnieje jakiś system ich planowania. Co ci bowiem ze szkolenia z zarządzania projektem, jeśli nie miałeś wcześniej treningu z pracy w grupie projektowej i nigdy żadnego projektu nie zrobiłeś?

Spytaj też, czy szkolenia dotyczą tylko umiejętności specjalistycznych (finanse, języki, produkcja itp.) czy też umiejętności społecznych (zarządzanie ludźmi, kreatywność). Jeśli nie będziesz uczestniczyć w tych ostatnich, marne są szanse na dobrą pracę na stanowisku menedżerskim.

Awansuj

Sprawdź, w jaki sposób awansowani są ludzie w firmie? Czy jeśli pojawi się wakat np. na stanowisku szefa marketingu, na początku szuka się kandydatów spośród jego zastępców, czy raczej stawia na kogoś z zewnątrz? Wybierz raczej tą firmę, która daje szansę przede wszystkim własnym pracownikom.

Oczywiście awans nie musi być zawsze pionowy – od asystenta do prezesa. Może bardziej interesuje cię to, że z asystenta staniesz się w ciągu kilkunastu najbliższych lat wybitnym ekspertem? Sprawdź, czy z czasem szefostwo będzie ci powierzać coraz ambitniejsze projekty i coraz ciekawsze pomysły do wdrożenia?

W wielu firmach istnieje oficjalny system ścieżek kariery. Wiadomo, że jeśli ktoś zatrudnił się na stanowisku asystenta w dziale marketingu, to po dwóch latach ma szanse awansować na specjalistę, po kolejnych dwóch na menedżera, po kolejnych kilku na dyrektora ds. marketingu. Wiadomo, jakimi szkoleniami i wynikami zawodowymi musi być poprzedzony każdy awans. Oczywiście system nie jest sztywny – zależy od osobowości kandydata do awansu i od tego, czy w ogóle chce awansować, a nie np. zmienić dział w firmie. Jednak stworzenie takiego systemu daje jasną sytuację: twój awans nie zależy od czyjegoś widzimisię, ale od konkretnych elementów.

Jeszcze lepsze firmy stosują tzw. coaching. Szef, zanim awansuje, musi wykształcić sobie następców. Dbać o ich rozwój, wspierać ich, odpowiadać na pytania, powierzać coraz ambitniejsze zadania. To dobra motywacja dla szefa, by dbał o rozwój podwładnych: jeśli nie wyszkoli ich, nie awansuje. Dzięki temu unika się sytuacji, w której szef nie chce inwestować w podwładnych w obawie, że przeskoczą mistrza i wygryzą go ze stanowiska.

Jeśli masz kogoś znajomego w firmie, w której chcesz pracować, spytaj go, czy stosują tam zasadę coachingu.

Inne ważne kwestie

Spróbuj też ocenić te elementy kultury organizacyjnej firmy, które wpływają na atmosferę w pracy. Czy panuje tam otwarta komunikacja? Czy docenia się to, że podwładni proponują szefom usprawnienia? Jakimi wartościami kieruje się zarząd? Przyjazna kultura organizacyjna oznacza, że znaczniej lepiej będzie się pracowało w takiej firmie – nie będzie niedomówień, obawy przed przyszłością i niepotrzebnych stresów.

Zanim jednak zaczniesz oceniać poszczególnych pracodawców, zrób sobie indywidualny plan rozwoju zawodowego. Porównaj go z możliwościami, jakie oferuje rynek pracy. Będziesz wiedział, czego oczekiwać od firmy, z którą się zwiążesz. Będziesz też wiedział, co negocjować podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.