Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zasady wypełniania ZUS DRA, ZUS RMUA

Zasady wypełniania raportu miesięcznego dla osoby ubezpieczonej ZUS RMUA

Płatnik składek zobowiązany jest za każdy miesiąc kalendarzowy przekazać ubezpieczonemu (na piśmie) informacje zawarte w raportach imiennych przekazanych za niego do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w celu ich weryfikacji.

Informacje te płatnik składek może przekazywać na formularzu ZUS RMUA – raport miesięczny dla osoby ubezpieczonej lub w innej formie, jeżeli będzie spełniała  wymogi określone w art. 41 ust. 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. nr 137, poz. 887 z późn. zm.). Informacja powinna zawierać także symbol wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, datę jej sporządzenia oraz podpis płatnika składek lub osoby przez niego upoważnionej.

Jeżeli ubezpieczony stwierdzi, iż dane zawarte w raporcie ZUS RMUA nie są zgodne ze stanem faktycznym, zgłasza na piśmie lub do protokołu do płatnika składek wniosek o sprostowanie informacji, w terminie 3 miesięcy od jej otrzymania. O tym fakcie informuje ZUS. W razie nie- uwzględnienia przez płatnika składek reklamacji w terminie jednego miesiąca od daty jej wpływu, na wniosek ubezpieczonego ZUS, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, wydaje decyzję.

Jeżeli ubezpieczony nie zakwestionuje informacji zawartych w imiennym raporcie miesięcznym w terminie trzech miesięcy od jej otrzymania,  to informacje te uznaje się za zgodne ze stanem faktycznym, chyba że informacje dotyczące okresu objętego raportem zakwestionuje ZUS, wydając decyzję.

Przed wypełnieniem formularza należy zapoznać się z instrukcją i informacjami zamieszczonymi na formularzu.

W blokach  I-III –  należy wpisać dane podane w odpowiednich blokach raportu ZUS RZA, ZUS RCA lub ZUS RSA przekazanego za ubezpieczonego za dany miesiąc do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

IVA.  ZESTAWIENIE NALEŻNYCH SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE

W polu 01 – należy wpisać tytuł ubezpieczenia (pierwszy), np. umowa o pracę, umowa zlecenie.
W polu 02 – należy wypełnić w przypadku przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek i podać, kto przekazał informację o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
W polu 03 – należy wpisać wymiar czasu pracy, określony w umowie o pracę, w postaci ułamka zwykłego, np.:

  • 1/1 – dla pełnego wymiaru czasu pracy,
  • 1/2 – dla połowy wymiaru czasu pracy,
  • 3/4 – dla trzech czwartych wymiaru czasu pracy,
  • 7/8 – dla siedmiu ósmych wymiaru czasu pracy lub
  • 150/176 – gdy wymiar czasu pracy określony jest w godzinach.

W polu 04 – należy wpisać podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podaną w raporcie przekazanym do ZUS za danego ubezpieczonego i z danego tytułu do ubezpieczenia.
Kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosi:

  • w 1999 r. – 50 375,22 zł
  • w 2000 r. – 54 780,00 zł
  • w 2001 r. – 62 940,00 zł
  • w 2002 r. – 64 620,00 zł
  • w 2003 r. – 65 850,00 zł
  • w 2004 r. – 68 700,00 zł
  • w 2005 r. – 72 690,00 zł
  • w 2006 r. – 73 560,00 zł.

W polu 05 – należy wpisać podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe podaną w raporcie przekazanym do ZUS za danego ubezpieczonego i z danego tytułu do ubezpieczenia.
W polu 06 – należy wpisać podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, podaną w raporcie przekazanym do ZUS za danego ubezpieczonego i z danego tytułu do ubezpieczenia.
W polu 07 – należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenie emerytalne, finansowaną przez ubezpieczonego.
W polu 08 – należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenia rentowe, finansowaną przez ubezpieczonego.
W polu 09 – należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenie chorobowe.
W polu 10 – należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W polu 11 – należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenie emerytalne, finansowaną przez płatnika składek.
W polu 12 – należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenia rentowe, finansowaną przez płatnika składek.
W polu 13 – należy wpisać kwotę składki na ubezpieczenie wypadkowe.
W polu 14 – należy wpisać kwotę, o jaką obniżono podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu opłacania składki w ramach pracowniczego programu emerytalnego.
W polu 15 – należy wpisać łączną kwotę składek, stanowiącą sumę wartości pól: 07+08+09+10+11+12+13.

IV.B.  ZESTAWIENIE NALEŻNYCH SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE I UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE

Blok ten należy wypełnić, w sytuacji gdy ubezpieczony podlega ubezpieczeniom z dwóch tytułów, w sposób analogiczny jak blok IVA.

V.  ZESTAWIENIE WYPŁACONYCH ŚWIADCZEŃ FINANSOWANYCH Z BUDŻETU PAŃSTWA

W polu 01 – należy wpisać liczbę osób, na które wypłacony został zasiłek rodzinny.
W polu 02 – należy wpisać kwotę wypłaconego zasiłku rodzinnego.
W polu 03  – należy wpisać kwotę wypłaconego zasiłku wychowawczego należnego za okres do 30 kwietnia 2004 r. i/lub sumę kwot wypłaconych ubezpieczonemu dodatków do zasiłku rodzinnego z tytułu: urodzenia dziecka, kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego, rozpoczęcia roku szkolnego, podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania.
W polu 04 – należy wpisać liczbę osób, na które wypłacony został zasiłek pielęgnacyjny.
W polu 05 – należy wpisać kwotę wypłaconego zasiłku pielęgnacyjnego.
W polu 06 – należy wpisać łączną kwotę zasiłków, stanowiącą sumę wartości pól: 02 + 03 + 05.

VI.  ZESTAWIENIE WYPŁACONYCH ŚWIADCZEŃ I WYNAGRODZEŃ ZA CZAS ABSENCJI CHOROBOWEJ ORAZ RODZAJE I OKRESY PRZERW W OPŁACANIU SKŁADEK

W polach 01, 07, 13, 19, 25, 31, 37, 43 – należy wpisać rodzaj świadczenia/przerwy.
W polach 02, 08, 14, 20, 26, 32, 38, 44 – należy wpisać datę (dzień, miesiąc), od kiedy wypłacane było świadczenie/od kiedy powstała przerwa, np. 16 01.
W polach 03, 09, 15, 21, 27, 33, 39, 45 – należy wpisać datę (dzień, miesiąc), do kiedy wypłacane było świadczenie/do kiedy trwała przerwa, np. 31 01.
W polach 04, 10, 16, 22, 28, 34, 40, 46 – należy wpisać liczbę dni zasiłkowych lub liczbę dni, w których występowała przerwa w opłacaniu składek.
W polach 05, 11, 17, 23, 29, 35, 41, 47 – należy wpisać kod choroby.
W polach 06, 12, 18, 24 30, 36. 42, 48 – należy wpisać kwotę wypłaconego świadczenia.

VII.  OŚWIADCZENIE  PŁATNIKA  SKŁADEK

W polu 01 – należy wpisać datę wypełnienia formularza (dzień/miesiąc/rok), np. 15 02 2005.
W polu 02 – dla potwierdzenia wiarygodności danych, podpis składa płatnik składek lub osoba przez niego upoważniona. W polu tym należy także umieścić pieczątkę adresową płatnika składek (jeśli płatnik ją posiada).

W polu 01 – osoba ubezpieczona własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.

Fragment pochodzi z opracowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pt. „Zasady wypełniania dokumentów ubezpieczeniowych” – kwiecień 2006 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.