Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Zmiany w podatku od środków transportowych

Środki transportowe są również objęte odpowiednim opodatkowaniem. Zasady tego opodatkowania są regulowane przez przepisy ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze. zm.).  Jednak w 2003 roku dokonano szeregu zmian w prawie drogowym związanym z środkami transportu.

Zmiany w prawie drogowym

Obowiązkowej opłacie podatku od środków transportowych podlegają między innymi właściciele samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony, tj. łącznie z tymi, których dopuszczalna masa całkowita wynosi równo 3,5 tony, jak również ciągników siodłowych i balastowych, przyczep, naczep i autobusów.

Mówiąc o „dopuszczalnej masie całkowitej” ustawodawca ma na myśli skonkretyzowaną przepisami wielkość.

Z dniem 1 stycznia 2002 r. pojęcie „ładowność” zastąpiono pojęciem „dopuszczalna masa całkowita”, zdefiniowanym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.). W myśl art. 2 pkt. 54 Prawa o ruchu drogowym określenie „dopuszczalna masa całkowita” oznacza „największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze”.

Chcąc określić dla potrzeb ustawy o podatkach i opłatach lokalnych masę całkowitą pojazdu, stosując się do podanej definicji można przyjąć, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu to suma masy własnej pojazdu (czyli masy pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego – art. 2 pkt. 53 Prawa o ruchu drogowym) i dopuszczalnej jego ładowności (czyli największej masy ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu – art. 2 pkt 56 Prawa o ruchu drogowym).

Każdy podatnik objęty obowiązkiem płacenia podatku od środków transportowych zobowiązany jest do składania deklaracji za podatek za dany rok podatkowy w terminie do 15 lutego.

W przypadku, kiedy obowiązek opodatkowania powstał po dacie 15 lutego podatnik ma 14 dni na złożenie deklaracji od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Również 14 dni mają podatnicy na złożenie korekty deklaracji. Taką korektę składa się w sytuacji, gdy w ciągu roku nastąpią jakiekolwiek zmiany mające wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. zmiana miejsca zamieszkania, adresu czy siedziby firmy).

DT-1 zamiast WT-1

Do 2003 r., w wykonaniu obowiązków sprawozdawczych podatnicy składali wykaz środków transportowych (WT-1).

Od tego roku podatnicy są zobowiązani do składania deklaracji na podatek od środków transportowych, na drukach DT-1 oraz załącznika do tego druku DT-1/A.

Wzory deklaracji oraz załącznika o posiadanych środkach transportowych określone zostały przez ministra finansów w jego rozporządzeniu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (Dz. U. Nr 234, poz. 1969).

Deklaracja DT-1 składa się z właściwej deklaracji na podatek od środków transportowych oraz załącznika DT-1/A o posiadanych środkach transportu. Załącznik DT1/A może być składany jedynie z deklaracją DT-1.

Omawiane deklaracje DT-1 zobowiązane są składać osoby fizyczne lub prawne, które są właścicielami lub współwłaścicielami środków transportowych, oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek jest zarejestrowany.

Deklaracje te winne być składane do organu podatkowego właściwego dla podatnika ze względu na jego miejsce zamieszkania lub jego siedzibę.

Nowe stawki podatku od środków transportowych

Od stycznia 2003 roku zmianie uległy maksymalne wysokości rocznych stawek podatku.
Obecnie wysokość rocznych określona w art. 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zależy od rodzaju środka transportowego.

I tak od samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i poniżej 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, stawka podatku wynosi odpowiednio:

  • od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 616,80 zł;
  • powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 1028,00 zł;
  • powyżej 9 ton – 1233,60 zł;
  • od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton stawka ta wynosi 2354,12 zł;
  • od przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, wysokość rocznej, maksymalnej stawki podatku transportowego wynosi 1233,60 zł.

Natomiast w przypadku przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, roczne, maksymalne stawki podatku transportowego wynoszą w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:

  • do 36 ton włącznie – 1439,20 zł;
  • powyżej 36 ton – 1819,56 zł.

W przypadku autobusów wysokość stawek podatku od nich płaconego zależy od liczb miejsc do siedzenia. I tak, kiedy jest ich:

  • mniej niż 30 miejsc roczna, maksymalna stawka podatku od środków transportu wynosi 1439,20 zł;
  • równo lub więcej niż 30 miejsc roczna, maksymalna stawka podatku od środków transportu wynosi 1819,56 zł.

Zasady przeliczania stawek

Zasady przeliczania stawek począwszy od 2001 r. wynikają z art. 12 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Od 1 stycznia 2003 r. wprowadzono zwolnienia od podatku od środków transportu dla:

  • pojazdów zabytkowych. Za takie uznaje się w myśl art. 2 pkt. 39 ustawy Prawa o ruchu drogowym, pojazdy wpisane do rejestru zabytków lub ujęte w centralnej ewidencji dóbr kultury;
  • środków transportowych wykorzystywanych w dowozie i odwozie na maksymalną odległość w linii prostej do 150 km na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w transporcie kombinowanym. Warunkiem tego zwolnienia jest przeznaczenie wymienionych pojazdów wyłącznie dla tych przewozów, potwierdzone na podstawie dokumentów określonych w odrębnych przepisach.

Również według przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2003 r. wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku drogowym następuje z końcem miesiąca, w którym środek transportowy zostanie wyrejestrowany. Do końca 2002 wygaśnięcie obowiązku następowało z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został na stałe wycofany z ruchu, czyli albo wyrejestrowany albo zbyty.

Warto zaznaczyć, że podatnicy płacący podatek od środków transportowych, są uprawnieni do zaliczenia tego wydatku w rozliczeniach księgowych jako kosztów uzyskania przychodów.

Taka możliwość wynika z przepisów art.22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wiąże się to również z tym, że wydatki tego typu nie zostały wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Możliwość taką mają podatnicy korzystający ze środków transportowych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz ci, którzy zajmują się jedynie wydzierżawianiem pojazdów. Oczywiście korzystanie z pojazdu musi wiązać się ściśle z powstaniem przychodów.

Zgodnie z zasadami ewidencji księgowej, podatek od środków transportowych ujmuje się w ciężar kosztów działalności operacyjnej. W przypadku podatników prowadzących księgi rachunkowe, koszty poniesione w związku z zapłatą tego podatku podlegają rozliczeniu w czasie, tj. w ciągu roku, którego podatek dotyczy.

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.