Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Oni wiedzą jak zarobić na smogu. Polacy sprzedają odzież antysmogową

Smog to problem Polski, ale wciąż także dużych europejskich metropolii. Problem, od dawna, występuje również w Azji głównie w Chinach i Indiach, czy na Bliskim Wschodzie. Nie ma dostępnych oficjalnych danych z Krajów Europy Wschodniej, ale wiemy, że tam także jest problem zanieczyszczenia. Dotyczy on w sumie aż 4 miliardów ludzi.  To właśnie dlatego młodzi przedsiębiorcy z Wrocławia chcą na tym rynku zdobyć swój kawałek tortu. Zaprojektowali i sprzedają antysmogowe kominy, które łączą design z ochroną przed zanieczyszczonym powietrzem.

Fot. materiały prasowe

Grzegorz Marynowicz: Skąd pomysł, by w zarobić na smogu w ten sposób, a więc wytwarzając antysmogowe kominy, które zmniejszają skutki wdychania zanieczyszczeń?

Adam Muszyński: Stworzyliśmy markę lekko z potrzeby rozwiązania problemu jakim był dla nas brak ochrony osobistej przed smogiem, która byłaby jednocześnie estetyczna i skuteczna. Według pomiarów niestety wynika, że mamy najgorsze powietrze w Europie, mimo to niewiele osób sięga po rozwiązania ochronne dostępne na rynku. Kupiliśmy dla siebie maski dostępne na rynku, ale nie nosiliśmy ich, ponieważ  żadna nie spełniła naszych oczekiwań, pod względem, ochrony, dopasowania i wyglądu. Nie byliśmy w stanie nosić akcesoriów ochronnych w których źle się czuliśmy i które nie pasowały do naszego wyglądu i charakteru. A mówiąc bardziej dosadniej, w których wyglądaliśmy dziwacznie.

Dlatego stworzyliśmy własny produkt do codziennego użytku, nie bazujący na formie maski stosowanej ochronnie podczas pracy w fabryce. Projektując chustę pracowaliśmy nad stworzeniem wygodnej, dostępnej formy z myślą o tym żeby jak najwięcej chciało korzystać z dużo lepszej i wygodniejszej, ale skutecznej ochrony.

Jak rozumiem połączyliście design, ubiór z rozwiązaniem konkretnego problemu?

Celem było zintegrowanie ochrony z garderobą, która jest ludziom doskonale znana. Dzięki temu produkt wygląda bardziej przystępnie  i ludzie chętniej z niego korzystają. Dodatkowym plusem jest także to, że chusta spełnia podwójną funkcję: chroni nas przed zimnem i przed zanieczyszczeniem naraz.

Co składa się na antysmogowe kominy? Jak działa filtr umieszczony w Lekkowear?

Chusta złożona jest z czterech warstw. Zewnętrzne bawełna wysokiej jakości zabezpiecza filtr i daje ciepło, a przy tym wygląda świetnie i jest miła w dotyku. Wewnątrz znajduje się wymienny, złożony z dwóch warstw filtr, którego zadaniem jest usunięcie z wdychanego powietrza mikrocząsteczek mających negatywny wpływ na nasze zdrowie.  Filtr zapewnia filtrację zgodną ze standardem N99. Warstwa węgla aktywowanego filtruje gazy i nieprzyjemne zapachy. Opatentowana nanowłóknina filtruje cząsteczki tak małe jak PM0,1 co blokuje: pyłki, pestycydy, kurz, pył, bakterie, niektóre wirusy, cząstki spalania z silników na paliwo płynne (w tym diesla), dym papierosowy. Skuteczność filtracji podczas testów w renomowanych laboratoriach Nelson Labs została określona na poziomie 99,97%.

Fot. materiały prasowe

Czy to Wasz pierwszy biznes?

Nasz team jest multidyscyplinarny, znający się zarówno na projektowaniu produktu, marketingu jak i business developmencie. Wszyscy prowadziliśmy i nadal prowadzimy firmy w innych branżach, więc nie jest to de facto nasz pierwszy biznes – chociaż ten sektor rynku i typ produktu jest na pewno dla nas czymś nowym.

Czym zajmowaliście się wcześniej?

Zajmowaliśmy się takimi projektami jak produkcja hardware oraz obsługa marketingowa firm, a także branżą developerską. Mamy doświadczenie w różnych sektorach rynku, chociaż naszym ‘corem’ jest projektowanie – zarówno architektoniczne jak i graphic/product design.

Ile trwało przygotowanie prototypu? Projekt, wybór odpowiednich materiałów?

Cały proces projektowania, wraz z przygotowaniem kilkunastu prototypów zajął nam około roku czasu. Jednocześnie pracowaliśmy nad opracowaniem odpowiedniej i wygodnej formy, doborem najwyższej jakości komponentów i przygotowaniem materiałów spełniających założone standardy ochrony i trwałości.

Gdzie wytwarzacie swoje produkty?

Chusta została zaprojektowana i wyprodukowana w Polsce, a od samego początku polegamy głównie na własnym zespole i doświadczeniu. Jeśli chodzi o komponenty, to są w większości wykonane w Polsce. Dzianiny są produkowane bezpośrednio dla nas w Łodzi, ze specjalnie dobranej bawełny i zaprojektowanego dla Lekko splotu o odpowiednich właściwościach (umożliwiają przepływ powietrza, ale zatrzymują ciepło). Najważniejszy zaś element – nano-włóknina filtrująca jest dla nas wytwarzana przez jednego z wiodących europejskich producentów takich rozwiązań. Sam proces szycia odbywa się także w Polsce, na dolnym śląsku.

Czy macie jakieś badania, atesty potwierdzające skuteczność antysmogowych szalików?

Najważniejsze badania zostały wykonane w renomowanych laboratoriach Nelson Labs. Potwierdziły one skuteczność filtracji pyłu zawieszonego o średnicy 0.1 mikrona (dużo mniejszej, niż PM2.5 lub PM10) na poziomie 99.9%, co jest zgodne ze standardem N99. Oprócz tego przetestowano też zatrzymywanie bakterii oraz wirusów – w obu przypadkach materiał, którego użyliśmy w chuście wykazał się skutecznością na poziomie 99%.

Czy skuteczność jest podobna do tradycyjnych masek?

Skuteczność filtracji technicznie jest taka sama jak najlepszych masek dostępnych na rynku. Przy odpowiednim dopasowaniu (użyciu ściągaczy) wyróżniamy się jednak wyższą szczelnością, co ma duży wpływ na ilość zanieczyszczeń dostających się do układu oddechowego.

Smog to duży problem, ale głównie w Polsce. Na jakich rynkach chcielibyście sprzedawać swoje produkty? Jakie kraje borykają się z takim problemem?

Smog to problem Polski, ale wciąż także dużych Europejskich metropolii. Problem, od dawna, występuje również w Azji głównie w Chinach i Indiach, czy na Bliskim Wschodzie. Nie ma dostępnych oficjalnych danych z Krajów Europy Wschodniej, ale wiemy, że tam także jest problem zanieczyszczenia. Dotyczy on w sumie aż 4 miliardów ludzi.

Jakie widzicie na nim perspektywy bo patrząc na działania UE i rządu to jednak nakierunkowane są na eliminację przyczyn powstawania smogu. Czy to nie „zabije” Wam biznesu?

Liczymy na systemowe rozwiązania działające na rzecz rozwiązania problemu. Natomiast tempo wprowadzania zmian podpowiada nam że jeszcze przez jakiś czas problem będzie istniał. Propozycje działań na rzecz walki ze smogiem sięgają 6 lat wstecz i nie widzimy jakiejś znaczącej poprawy w tym temacie. Nie powinniśmy czekać na to aż coś samo się zmieni, tylko już dzisiaj korzystać z najlepszej osobistej ochrony. Polska to nie jedyny rynek borykający się z problemem zanieczyszczonego powietrza, a smog to nie jedyny problem oddechowy do rozwiązania. Dopiero uczymy się o wpływie i efekcie działania różnych cząstek znajdujących się w powietrzu na nasze zdrowie. Widzimy więc bardzo duży potencjał do wzrostu.

Fot. materiały prasowe

Jak sprzedajecie Lekkowear?

W chwili obecnej chusta dostępna jest jedynie poprzez nasz oficjalny sklep online, wkrótce jednak pojawi się także na platformach e-commerce takich jak Amazon, Allegro i eBay. Rozmawiamy też z dużymi partnerami handlowymi w różnych częściach świata. ‘Core’ sprzedaży pozostaje jednak cały czas taki sam – sprzedaż online.

Klientów pozyskujecie głównie w internecie czy może jesteście także obecni w sklepach stacjonarnych?

Obecnie nie planujemy wielkiej obecności w sklepach stacjonarnych, ewentualnie w kilku butikowych miejscach w których będzie można dowiedzieć się wszystkiego na temat produktu.

Ile antysmogowych kominów udało Wam się do tej pory sprzedać?

Pomimo lekkiego spóźnienia z debiutem, zdecydowanie powyżej oczekiwań. Odbiór produktu jest bardzo dobry i nasze szwalnie pracują na pełnych obrotach, aby zaspokoić zapotrzebowanie. Spodziewamy się, że ilość sprzedanych sztuk w tym sezonie będzie można liczyć w tysiącach.

Czy dominują klienci z Polski? Z jakich krajów macie klientów?

Tak, obecnie dominują klienci z Polski, tutaj wystartowaliśmy i najlepiej znamy właśnie ten rynek. Jednak celem jest cały świat – poza Polską sprzedajemy do krajów Unii Europejskiej, ale wysyłamy też nasze produkty dalej, na przykład do USA. Wkrótce po uruchomieniu dodatkowych kanałów takich jak Amazon udział sprzedaży na rynkach zagranicznych wzrośnie.

Wasz spot reklamowy jest w języku angielskim więc domyślam się, że produkt kierujecie szerzej?

Brand stworzony został z myślą o obecności na wielu rynkach, chcemy żeby lekko było światową marką dostarczającą produkty umożliwiające ludziom oddychanie czystym powietrzem.

Co w tym biznesie jest najtrudniejsze?

Dużą początkową trudnością było znalezienie dostawców, zdolnych wykonać dla nas komponenty dokładnie takie jak zaprojektowaliśmy. Jesteśmy nowym brandem, więc ilość zamówionych przez nas początkowo materiałów dla wielu producentów to detal, najłatwiej było nas odesłać do rozwiązań katalogowych, leżących na półce, ale jesteśmy uparci
i znaleźliśmy partnerów z otwartą głowa. Drugą trudnością jest edukowanie ludzi o tym , że zagrożenie w postaci zanieczyszczonego powietrza jest realne i ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Efekt wdychania tych cząstek jest odroczony w czasie i zrozumienie tego problemu wymaga otwartości i wyobraźni.

Prowadzisz ciekawy biznes i chciałbyś o tym opowiedzieć? Napisz na [email protected]. Opiszemy Twoją historię!

Jakie przeszkody musicie pokonywać?

Duża trudnością było znalezienie dostawców, którzy chcieliby wykonac dla nas komponenty dokładnie takie jak zaprojektowalismy. Jesteśmy nowym brandem, więc ilości kupionych materiałów przez nas dla wielu producentów to detal, najłatwiej było nas odesłać do rozwiązań katalogowych, leżących na półce,  które posiadali, ale jesteśmy uparci i znaleźliśmy partnerów z otwartą głowa.

Ograniczenia czasowe, obszar wiedzy związanej ze stanem powietrza

Jakie macie plany na najbliższy czas?

Planów i pomysłów na kolejne produkty mamy bardzo dużo.

Zanieczyszczenie to temat, który nie znika z nadejściem wiosny, dlatego też przygotowujemy lżejsza wersję produktu. Pamiętamy o alergikach, dla których przygotowany jest produkt, który można stosować również w okresie letnim. Rozwijamy obecnie produkt dla młodszych odbiorców, a także mamy plany na rozwój głównego produktu na przyszły sezon.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
cluksenZ 30 kwi 2019 (14:06)

Faktycznie jeżeli jest certyfikat CE to mamy pewność, że maska działa i skutecznie filtruje, a firma nie bazuje po prostu na marketingu i nieświadomości klienta