Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak założyć firmę sprzątającą? Pomysł na biznes krok po kroku

Firma sprzątająca to jeden prostszych pomysłów na biznes. – Nie wymaga on znacznych nakładów finansowych – mówi Michał Gabriel Skoczylas z eClear Serwis Sprzątający. Jak uruchomić taką działalność, ile to kosztuje oraz na co zwrócić szczególną uwagę startując z firmą sprzątającą?

Bartłomiej Godziszewski: Jak duże są nakłady finansowe na początku działalności? Bez czego się nie obejdzie?

Michał Gabriel Skoczylas, eClear Serwis Sprzątający: Nakłady finansowe są przede wszystkim zależne od skali i pozycji, z jakimi chcemy wejść na rynek w momencie startu. Jeśli początkowo zakładamy świadczenie usług przy użyciu jednej brygady liczącej 5-10 osób to nakłady finansowe będą przede wszystkim sumą kosztów związanych z zakupieniem podstawowego sprzętu, który umożliwi nam działalność. Przede wszystkim muszą to być: odkurzacz, mopy, skrobaczki, ścierki, gąbkozmywaki, rękawiczki, ręczniki papierowe, itd. Następnie warto zainwestować w środki czyszczące wysokiej jakości – co pozwoli nam zaoszczędzić wiele trudu, ponieważ jakość środków koreluje z efektywnością pracy przy ich użyciu. Założenie biura nie jest niezbędne, ponieważ można je prowadzić zdalnie. Na pewno jednak przyda się księgowa, która ogarnie bieżącą rachunkowość. Taki pakiet startowy pozwoli na prowadzenie firmy i realizacje usług w skali mogącej sięgać nawet do 2-3 zleceń dziennie. Jeśli chcemy jednak wejść na rynek z większym impetem i możliwościami w oferowaniu usług na starcie, to warto zatrudnić co najmniej dwójkę brygadzistów. Jeden do obsługi sprzątania firm, drugi do sprzątania mieszkań. To się z kolei  przekłada na konieczność zakupu lub wzięcia w leasing samochodu. Następnie warto założyć biuro i zatrudnić jedną osobę do jego prowadzenia, np. przyjmowania i wyceniania zleceń.  Zważając na to, że większość klientów poszukuje sprzątania za pośrednictwem internetu, warto w kolejnym kroku zainwestować w wynajęcie fachowców od marketingu internetowego i webmastera, który stworzy nam stronę internetową. Reasumując, założenie firmy sprzątającej może nie być drogie, jeśli jesteśmy gotowi na rozkręcanie firmy krok po kroku od najniższego szczebla. Natomiast jeśli wolimy drogę na skróty to kapitał w okolicach 15-ty tys. powinien wystarczyć na dobry początek.

Czy aby prowadzić ten biznes, wymagane są jakieś zgody, pozwolenia?

Nie.

Jak pozyskiwać klienta? Kim on najczęściej jest? Firmy, osoby indywidualne, urzędy? Jak dużo klientów Państwo obsługują?

Najskuteczniejszą metodą dotarcia do klienta jest dbanie o to, aby być widocznym w sieci, zarówno w przeglądarce, jak i socialmediach. Niezależnie od tego, kim jest klient, to w przytłaczającej mierze zgłasza się do firmy po znalezieniu o niej informacji w internecie.

Kim są klienci?

Firmy, urzędy, osoby indywidualne, a poza tym firmy budowlane, deweloperskie, agencje eventowe, ambasady. Czystość jest potrzebą w pełni egalitarną, nie zważa na różnice ekonomiczne między ludźmi, dlatego zgłaszają się do nas zarówno osoby zamożne i jak te uboższe. Podobnie jest z firmami – są i korporacje i niewielkie spółki.

Jak założyć leśne przedszkole?

Jak dużo klientów Państwo obsługują?

Obsługujemy około dwustu zleceń biurowych i indywidualnych miesięcznie. Aktualnie działamy na terenie województwa mazowieckiego (głównie Warszawa i okolice), a zbiegiem czasu planujemy udostępnienie naszych usług w skali ogólnopolskiej.

Czy w tej branży dla klientów liczy się tylko cena? Jakie są Państwa doświadczenia w tej sprawie?

Na pewno cena odgrywa ważną rolę, ale niekoniecznie kluczową. Sęk tkwi w poprawnym zdiagnozowaniu potrzeby klienta i dopasowanie ceny do jego oczekiwań.  Jedni będą chcieli koniecznie uzyskać jak najtańszą cenę za usługę, drugi z kolei woli cenę nieco wyższą, która da mu poczucie zakupienia usługi o najwyższej jakości.

Jak kształtują się ceny za usługę sprzątania i od czego zależą?

Od takich czynników jak: powierzchnia obiektu, rodzaju sprzątania (zwykłe, po wyprowadzce, po remoncie, obsługa eventu), oczekiwania klienta wspomnianych w punkcie powyżej, dokładny zakres sprzątania (mycie okien, czyszczenie lodówki, piekarnika, pranie mebli tapicerowanych, etc). W przypadku biur kluczowymi czynnikami są częstotliwość sprzątania i powierzchnia obiektu.

Czy pojawiają się różnice w przychodach pomiędzy różnymi porami roku? Jeśli tak to, z czego one mogą wynikać? Kiedy obserwujecie wzrost zamówień, a kiedy są okresy przestoju?

Jak w większości branż takie różnice istnieją. W zależności od tego, czy mowa o zwykłym sprzątaniu mieszkań, czy o sprzątaniu po remontach, po wyprowadzkach, czy obsłudze eventów. Często kiedy na jeden rodzaj sprzątania panuje boom, to drugi rodzaj jest niemalże w zaniku wzajemnie się przeplatając. Dla zwykłego sprzątania mieszkań najbardziej dochodowym czasem jest okres przedświąteczny. W sprzątaniu poremontowym jest to późna wiosna, lato i wczesna jesień. Eventy odbywają się przez cały rok, lecz moment kulminacyjny to okres bezpośrednio po wakacjach. Zaś sprzątanie po wyprowadzkach i przed wprowadzkami swoje apogeum osiąga w okresie przypadającym na końcówkę i początek roku akademickiego. W przypadku biur różnice w przychodach wynikające ze zmiany pór roku są bardziej rozmyte.

Jakie czynniki są najważniejsze dla przedsiębiorcy w tej branży?

Za kluczowe uważam rozpoznawalność w internecie oraz jakość sprzątania. Jeśli uda nam się zbudować, chociaż niewielką renomę wokół standardu czystości oferowanej klientom, możemy być pewni, że część z nich do nas wróci albo poleci nas swoim znajomym. Oczywiście musi to współgrać z ceną, właściwą organizacją i wspomnianymi w pytaniu czynnikami.

Jaki największy błąd Państwo popełniliście w trakcie prowadzenia tej działalności?

Żaden szczególnie dotkliwy błąd nie przychodzi mi do głowy. Raczej staramy się podchodzić do drobniejszych błędów z pokorą i wyciągać z nich lekcje na przyszłość.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Rozmawiał
Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Dariusz 11 maj 2020 (11:09)

To chyba najbezpieczniej zacząć od firmy 1 osobowej. Koszty i ryzyko na początku najmniejsze. Ja zamierzam zacząć od firmy specjalizującej się w myciu okien w mieszkaniach i domach prywatnych a potem rozszerzyć na biura, szkoły itp. Jakiej firmy sprzęt do tych prac polecacie ? Są jakieś samochody najlepiej pasujące do tych usług / Pozdrawiam