Ile zarabia copywriter czy tłumacz w Polsce?
Liczba freelancerów w Polsce jest dziś bardzo duża i sięga już 220 tys. osób, z czego 115 tys. utrzymuje się tylko i wyłącznie w ten sposób. Wśród „wolnych strzelców” prym wiodą programiści to właśnie ta grupa badanych osiąga najwyższe zarobki. Natomiast copywriterzy otrzymują bardzo dużą liczbę zleceń, ale o niskiej wartości.
Freelancerzy świadczący elektroniczne usługi dla biznesu, mogą spodziewać się coraz wyższego wynagrodzenia, bowiem rośnie ono stopniowo przez ostatnie lata. Liczba osób zarabiających powyżej 5 tys. zł na rękę urosła w 2019 r. w stosunku do roku ubiegłego o 5,3 proc. Oczywiście na najwyższe wynagrodzenie mogły liczyć osoby oferujące usługi z zakresu programowania i IT, gdzie blisko co trzeci z nich otrzymywał wynagrodzenie powyżej 5 tys. zł. Z kolej blisko co drugi freelancer zajmujący się grafiką i projektowaniem nie mógł liczyć na wyższe wynagrodzenie niż 1000 zł. Na wynagrodzenie w przedziale od 1000 zł do 5000 zł mogą liczyć fotografowie (54 proc.) oraz copywriterzy (52 proc.).
W celu uzyskania comiesięcznego wynagrodzenia, co trzeci badany (36%) podejmuje się realizacji od 1 do 3 zleceń w miesiącu, 22,3% od trzech do pięciu, a 13,6% od pięciu do dziesięciu. Co siódmy respondent (13,6%) podejmuje się powyżej 10 zleceń miesięcznie.
Wydawać by się mogło, że freelancerzy nie mogą liczyć na czas wolny. Jednak w rzeczywistości blisko 42 proc. z nich odpoczywa przez dwa, a nawet więcej tygodni. Co ciekawe w ciągu ostatniego roku, odsetek osób, które mają co najmniej pół miesiąca wolnego wzrósł o blisko 2 pp. W 2019 roku spadła natomiast liczba osób, którzy nie mają urlopu. Ten problem dotyka obecnie 23,86 proc.
Głównymi klientami freelacerów są mikroprzedsiębiorcy
Niemal 2/3 z nich współpracuje z małymi firmami, zaś tylko co piąty z nich z dużym przedsiębiorcą. Większość wolnych strzelców bazuje przede wszystkich na trzech podstawowych metodach pozyskania klientów. Najwięcej (60,7%) współpracuje ze stałymi klientami, 58,3% respondentów korzysta z poleceń i rekomendacji, a blisko połowa (48,6%) korzysta także z portali ogłoszeniowych.
W badaniu wzięło udział 1242 freelancerów i zostało ono przeprowadzone w okresie I–III 2019 roku metodą CAWI. Najliczniejszą grupę respondentów stanowią osoby między 25 a 34 rokiem życia (51,5%), pochodzące z dużych (38,0%) i średnich miast (21,7%). W bieżącym roku odpowiedzi udzieliło niemal tyle samo kobiet co mężczyzn (50,4% do 49,6%).
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
-
„Naszym największym biznesem jest EKIPA Management, która zajmuje się rynkiem influencerów” – Łukasz Wojtyca, prezes zarządu EKIPA Holding
-
Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu
-
Spółka z o.o. – czy warto ją założyć? Zalety i wady firmy z ograniczoną odpowiedzialnością
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Rośnie popularność szkół językowych. Własna placówka czy biznes w modelu franczyzowym?
-
Stacja benzynowa w modelu franczyzowym pod szyldem Circle K. Również inne sieci paliw oferują takie rozwiązanie
-
Jak zacząć programować? Sprawdzamy jak podjąć pracę w tym zawodzie
-
Fotobudka 360 jako pomysł na biznes. Sprawdzamy czy nadal cieszy się dużą popularnością