Jak zarabiać na używaniu terminalu płatniczego?

Mało kto wie, że posiadanie w swoim punkcie sprzedaży terminalu płatniczego to nie tylko koszty, ale też możliwość uzyskania dodatkowych przychodów. Nie chodzi tylko o to, że przyjmowanie płatności kartami lub przy użyciu telefonu przekłada się na wzrost obrotów – choć jest to oczywiście prawda, ponieważ klienci korzystający z różnych metod płatności bezgotówkowych są bardziej skłonni do płacenia dużych kwot niż klienci, którzy posługują się wyłącznie gotówką. Najważniejsze jednak, że używając terminalu płatniczego możesz świadczyć różne dodatkowe usługi i zarabiać na prowizjach od nich!

Foto: materiał partnera

Usługi dodatkowe w terminalach płatniczych

O tym, jakie usługi dodatkowe możesz świadczyć za pomocą terminalu płatniczego, decyduje umowa z operatorem terminalu. Przy wyborze operatora warto więc zwrócić uwagę na to, jakie usługi dodatkowe znajdują się w jego ofercie. Oferty poszczególnych operatorów różnią się nie tylko liczbą usług dodatkowych, ale i prowizją, jaką możesz otrzymać za ich świadczenie. Szybkie i kompleksowe porównanie ofert operatorów umożliwia serwis Compay.pl.

Do najpopularniejszych usług dodatkowych, które znajdują się w ofercie niemal każdego operatora, należą:

  • cashback,
  • DDC („minikantor”),
  • doładowania telefonów komórkowych (doładowania GSM),
  • opłacanie rachunków,
  • płatności bez fizycznego użycia karty (płatności MO/TO).

Usługa cashback w terminalu płatniczym

Cashback to usługa umożliwiająca użytkownikowi karty dokonywanie wypłat niewielkiej ilości gotówki przy okazji transakcji kartą. Oznacza to, że dzięki terminalowi klient płacąc kartą za zakupy, może przy okazji dokonać wypłaty gotówki, zupełnie tak, jakby korzystał z bankomatu – tyle tylko, że w tym przypadku funkcję bankomatu pełni kasa fiskalna.

Świadczenie usługi cashback może przynieść Ci wiele korzyści:

  • Za każdym razem, gdy klient dokona wypłaty gotówki, zarobisz na prowizji od niej. W zależności od oferty operatora prowizja od usługi cashback może mieć formę albo procentowej marży od sumy wypłacanej gotówki, albo stałej kwoty, niezależnej od wysokości wypłaty.
  • Wcale nie musisz obawiać się, że klient zażąda od Ciebie wysokiej kwoty, której nie będziesz w stanie mu wypłacić. Cashback zezwala wyłącznie na niewielkie kwoty wypłat. Maksymalna kwota wypłaty przy cashbacku, w zależności od marki karty płatniczej, nie może przekroczyć 300 zł (przy karcie Visa) albo 500 zł (przy karcie mastercard). Doświadczenie uczy jednak, że klienci posługujący się kartą rzadko dokonują tak wysokich wypłat. Gdyby zależało im na gotówce, nie używaliby przecież kart. Zazwyczaj potrzebne są im niewielkie kwoty sięgające maksymalnie kilkudziesięciu złotych. Za ich pomocą mogą bowiem dokonać drobnych, niespodziewanych zakupów w miejscach, które albo nie akceptują jeszcze płatności kartami, albo po prostu płacenie kartą nie jest w nich możliwe.
  • Dla firmy oferującej wypłaty cashback zmniejszenie ilości gotówki w kasie to dobra wiadomość. Efektem tego jest bowiem obniżenie kosztów obsługi gotówki: ochrony i transportu do banku.
  • Najważniejsze jednak, że dzięki usłudze cashback zyskasz zadowolenie i lojalność klienta. Fakt, że może wypłacić pieniądze w prowadzonym przez Ciebie sklepie, może stanowić dla niego dodatkową zachętę, żeby go odwiedzić – zwłaszcza wtedy, gdy w pobliżu nie ma żadnego bankomatu, albo korzystanie z niego jest obciążone opłatami.

Płatności walutą zagraniczną w terminalu płatniczym

Usługa DDC (ang. Dynamic Currency Conversion, dynamiczna konwersja walut), popularnie nazywana „usługą minikantoru”, pozwala obcokrajowcom dokonywać płatności bezgotówkowych bezpośrednio w walucie, w której prowadzona jest ich karta płatnicza. Oszczędzają oni w ten sposób mnóstwo czasu i energii, nie muszą bowiem szukać kantoru, w którym dokonają wymiany waluty. Dzięki usłudze DDC klient z kartą wystawioną w walucie zagranicznej może w momencie transakcji sprawdzić na terminalu płatniczym kurs, po jakim dokonane zostanie przewalutowanie i kwotę, jaką w ostateczności zapłaci. Usługa DDC pozwala mu zapłacić kartą bezproblemowo, jak gdyby nigdy nie opuszczał swojego kraju. Dla sprzedawcy posiadającego terminal płatniczy z usługą DDC każda transakcja zrealizowana za jej pomocą, podobnie jak przy cashbacku, wiąże się z uzyskaniem prowizji. Co ważne, rozliczenie takiej transakcji następuje w walucie krajowej.

Udostępnienie swoim klientom usługi DDC może być szczególnie przydatne zwłaszcza wtedy, gdy prowadzisz działalność w miejscowości często odwiedzanej przez turystów albo gości z zagranicy.

Doładowanie telefonu komórkowego za pomocą terminalu płatniczego

Kolejną usługą dodatkową świadczoną przez posiadaczy terminali płatniczych są doładowania telefonów komórkowych, czyli możliwość doładowania kart różnych operatorów telefonii komórkowej. Istnieją dwa rodzaje doładowań: offline i online. W przypadku doładowań offline po zapłacie przez klienta kwoty doładowania (niekoniecznie kartą) otrzymuje on wydrukowany z terminalu paragon, na którym znajduje się unikalny kod. Gdy klient wprowadzi ten kod na klawiaturze swojego telefonu, nastąpi zasilenie jego konta kwotą doładowania. W przypadku doładowań online doładowanie następuje automatycznie z chwilą połączenia się przez terminal z centrum rozliczeniowym operatora komórkowego, po wprowadzeniu do terminalu numeru telefonu i kwoty doładowania. Usługa doładowań GSM jest bardzo popularna – wciąż bardzo dużo osób, zwłaszcza starszych, doładowuje swoje telefony komórkowe wyłącznie w ten sposób. Jeśli posiadasz w swoim punkcie handlowym terminal płatniczy, oferowanie usługi doładowania GSM może pomóc przyciągnąć do niego dodatkowych klientów – często przy okazji doładowania postanawiają oni dodatkowo skorzystać z Twoich usług i w ten sposób przyczyniają się do wzrostu Twojego obrotu.

Opłacanie rachunków za pomocą terminalu płatniczego

Jeżeli do terminalu płatniczego dołączony jest skaner kodów kreskowych, to znaczy, że za pomocą takiego urządzenia można opłacać rachunki domowe. W ten sposób klienci mogą przy okazji zakupów uiścić również swoje comiesięczne opłaty za gaz albo abonament za telewizję. Usługę taką wielu klientów uważa za znacznie tańszą alternatywę od regulowania płatności za pośrednictwem poczty lub banku. Z kolei dla Ciebie taka usługa stanowi źródło dodatkowych przychodów i może pomóc Ci zwiększyć zadowolenie klienta z korzystania z tego typu usług.

Płatności MO/TO

Kolejnym źródłem przychodów dla posiadacza terminalu płatniczego może być wprowadzenie tzw. płatności MO/TO (ang. Mail Order/Telephone Order), które umożliwiają przyjęcie wpłaty bez użycia karty. Transakcja realizowana jest na podstawie zlecenia mailowego lub telefonicznego, z wykorzystaniem danych udzielonych w zleceniu przez klienta. Dane te wprowadza do terminalu sam jego posiadacz. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne w przypadku prowadzenia punktu sprzedaży wysyłkowej, księgarni internetowej bądź punktu przyjmującego zamówienia drogą korespondencyjną. Może ono również przydać się, gdy prowadzisz hotel, w którym rezerwacje wymagają opłacenia bądź gdy chcesz uzupełnić rozliczenie z gościem hotelu, który już go opuścił. Na podobnej zasadzie działa usługa zlecenia stałego. W ramach takiej usługi użytkownik karty płatniczej umawia się z posiadaczem terminalu, że będzie on w regularnych odstępach czasu obciążał jego kartę stałą kwotą, a sama karta nie będzie przy tym konieczna. Taka usługa jest szczególnie pomocna, gdy prowadzisz punkt pobierający od klientów stałe okresowe opłaty, np. składki ubezpieczeniowe, składki członkowskie lub prenumeraty. Na usłudze stałego zlecenia korzysta również klient, który nie musi angażować swojego czasu na regularne dokonywanie identycznych transakcji, o konieczności opłacenia których zdarza się przecież czasami zapomnieć.

Inne usługi dodatkowe oferowane przez operatorów terminali

Poza podstawowymi usługami, które wymienione zostały powyżej, operatorzy mogą oferować jeszcze inne usługi dodatkowe, których świadczenie będzie dla posiadaczy terminali szansą na bonusowy zarobek.

Programy promocyjne operatorów terminali

Zastanawiając się, jak uzyskać dodatkowe dochody z przyjmowania płatności kartą, warto pamiętać, że niektórzy operatorzy oferują specjalne programy bonusowe dla firm, które zdecydują się skorzystać z ich usług. W ramach takich programów zyskać możesz dodatkowe pieniądze za każdym razem, gdy łączna wartość dokonanych w Twoim punkcie sprzedaży transakcji kartami płatniczymi przekroczy ustalone z operatorem progi. Takie rozwiązanie bardzo opłaca się obu stronom. Jeśli przystąpisz do takiego programu i będziesz zachęcać klientów do płacenia kartą na tyle skutecznie, że osiągniesz założone z operatorem progi, możesz znacznie zmniejszyć swoje comiesięczne koszty związane z obsługą płatności bezgotówkowych.

Poza usługami dodatkowymi opisanymi powyżej operatorzy często oferują akceptantom możliwość wprowadzenia systemów lojalnościowych w oparciu o karty płatnicze klientów. Usługa taka polega na rejestracji kart używanych przez klientów sklepu i wprowadzeniu ich do specjalnego systemu, którym zarządza właściciel sklepu. W ramach systemu może on wprowadzać dla swoich klientów różne rabaty i bonusy, np. zniżki za zakupy o wartości przekraczającej określoną kwotę, happy hours z promocyjnymi cenami albo programy lojalnościowe polegające na zbieraniu punktów za zakupy i wymienianiu ich później na nagrody. Usługa rejestracji kart w systemie, choć wiąże się z pewnymi kosztami, daje ogromne korzyści promocyjne i marketingowe, a dzięki temu prowadzi do dużego wzrostu obrotu.

Korzyści z usług dodatkowych w terminalach płatniczych

Zastanawiając się, ile można zarobić na świadczeniu usług dodatkowych w terminalu płatniczym, musisz pamiętać, że w każdym przypadku zależy to od specyfiki prowadzonego przez Ciebie punktu. Jeśli na przykład prowadzisz kawiarnię w centrum miasta odwiedzanego często przez obcokrajowców, zapewne zarobisz sporo na prowizjach od płatności dokonywanych przez nich kartą w ich własnej walucie. Z kolei prowadząc np. niewielki kiosk, nawet w niedużej miejscowości, na pewno zyskasz wiele na usłudze doładowywania telefonów.

Prowizje ze świadczenia usług dodatkowych mogą znacząco zmniejszyć Twoje comiesięczne rachunki od operatora – czasami może nawet zdarzyć się tak, że Twoje zyski z usług dodatkowych przewyższą koszty związane z obsługą transakcji na terminalu!

Warto uważnie przeanalizować oferty operatorów terminali płatniczych i sprawdzić, jakie usługi dodatkowe oferują oni w ramach współpracy. Świadczenie przez posiadacza terminalu płatniczego usług dodatkowych daje bowiem wiele korzyści. Nie dość, że pozwala znacznie zwiększyć comiesięczne przychody, to jeszcze buduje pozytywny wizerunek firmy – klienci wiedząc, że poza skorzystaniem z Twojej podstawowej działalności, mogą w prowadzonym przez Ciebie punkcie również wypłacić pieniądze, opłacić rachunki bądź doładować telefon, chętniej skorzystają z Twoich usług. Świadczenie takich dodatkowych usług działa jak magnes, przyciągając do Twojego punktu nowych klientów. A każdy nowy klient to nie tylko jednorazowe zwiększenie obrotu, ale i szansa na nową, długotrwałą relację.

Źródło: Materiał partnera

Komentarze

Dodaj komentarz

*
*