Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Znane twarze rozkręcają biznes w internecie. Na start wydały 500 tys. zł

Rozpoznawalna dziennikarka wspólnie z reżyserką przy stoliku w restauracji zdecydowały się rozkręcić własną działalność. Od dwóch lat pracowały nad platformą z ebookami, której start pochłonął 500 tys. zł. Stawiają na tematy trudne i kontrowersyjne, ale jednocześnie unikając fake newsów. Sprzedawane na platformie ebooki są dostępne tylko u nich i na wyłączność. Już dwa tygodnie po starcie platformy niektóre z wydań są rentowne. Obiecujące wyniki po starcie projektu spowodowały, że już myślą o zaproszeniu inwestorów.

O genezie projektu How2, trudnościach przy uruchamianiu tego typu przedsięwzięć, rozwoju rynku ebooków i szukaniu na nim swojej niszy,  autorach jakich poszukują, modelu biznesowym platformy i łączeniu własnej działalności z dotychczasową pracą opowiadają Agnieszka Hyży, Anna Zofia Powierża, założycielki platformy z ebookami How2.

Jak to się stało, że znana prezenterka telewizyjna oraz reżyserka i fotograf postanowiły rozkręcić biznes w internecie?

Anna Zofia Powierża: Ten pomysł zrodził się w mojej głowie w trudnym momencie mojego życia. Mój tata poważnie zachorował i szukałam w internecie informacji dotyczących jego choroby. Odbijałam się od portalu do portalu, od artykułu do artykułu i nie trafiłam na nic wartościowego. To było straszne! Przez przypadek w ręce wpadła mi jakaś publikacja dotycząca ogromnego rozwoju rynku e-czytelnictwa. Połączyłam ze sobą te dwie sprawy i stwierdziłam, że wspaniale byłoby stworzyć w sieci miejsce, w którym będą dobre i wartościowe treści. Doszłam do wniosku, że nie ma sensu zaczynać od bardzo poważnych tematów, lepiej na początku postawić na te bardziej lifestylowe, bo z nimi będzie łatwiej dotrzeć do ludzi, a następnie sukcesywnie tworzyć, że „trudniejsze” treści podane w przystępny, acz merytoryczny sposób. Podchodziłam do tego jak do eksperymentu. Uznałam, że trzy ebooki wystarczą. Zbliżał się akurat sezon ślubny, więc pomyślałam, że zaproponuję współpracę Agnieszce, ponieważ jest cenioną ekspertką branży weddingowej. Zadzwoniłam do niej i zaproponowałam spotkanie.

Agnieszka Hyży: Pamiętam je do dziś. Łącznie z tym, w której restauracji i przy którym stoliku wtedy siedziałyśmy. Ania zaczęła opowiadać mi o ślubnym ebooku, a ja wyjęłam kalkulator, żeby od razu sprawdzić, czy ten projekt spina się z biznesowego punktu widzenia. Liczyłam, liczyłam i doszłam do wniosku, że ma to sens. Wróciłam do domu i zaczęłam się nad tym intensywnie zastanawiać. Pomyślałam, że ebook o ślubach to dobry pomysł, ale może warto szerzej podejść do tematu. Zaproponowałam Ani, żebyśmy się spotkały za kilka dni i raz jeszcze wszystko przegadały.

Anna Zofia Powierża: Wiedziałyśmy, że chcemy wydawać treści wysokiej jakości, które sprzedawane będą w formie nowoczesnych ebooków. Czułam, że tego brakuje, a jednocześnie miałam świadomość, jak duży niewykorzystany jeszcze potencjał tkwi w rynku e-czytelnictwa. Założyłyśmy sobie, że nasze ebooki pod każdym względem będą różniły od tych dostępnych dotąd na rynku. Wiedziałyśmy, że żeby się wyróżnić i zaznaczyć swoją obecność na rynku wydawniczym, musimy stworzyć produkt z najwyższej półki – zarówno pod względem treści, merytoryki, języka, grafiki, jak i technologii.

Czy przygoda z własnym biznesem oznacza, że swoim dotychczasowym aktywnościom poświęcicie mniej czasu?

Anna Zofia Powierża: Wręcz przeciwnie. Robię teraz tak dużo zdjęć do ebooków i ich promocji, że mój kalendarz wypełniony jest po brzegi. Czasem nie wiem, który mamy dzień tygodnia. (śmiech) Choć prawdą jest, że z komercyjnych zleceń zrezygnowałam, przynajmniej na jakiś czas. Doba ma tylko 24 godziny i nie jestem w stanie pracować na pięć etatów. A nie ukrywam, że How2 to projekt mojego życia.

Agnieszka Hyży: Pracuję w telewizji już od ponad 15 lat. Przez ten czas świat mediów bardzo mocno się zmienił i coraz trudniej znaleźć mi w nim miejsce dla siebie. Zaczęły mnie też kręcić inne rzeczy. Ale to nie jest tak, że rezygnuję z prowadzenia programów telewizyjnych. Jestem otwarta na nowe, interesujące i wartościowe propozycje. Widzę ogromny potencjał w łączeniu różnych działań zawodowych. Wbrew pozorom, media i biznes mają wiele wspólnego.

Dlaczego akurat postawiłyście na sprzedaż ebooków?

Agnieszka Hyży: Rynek ebooków, czyli cyfrowych książek, na przestrzeni ostatnich lat zaczął dynamicznie się rozwijać w naszym kraju. Polacy coraz częściej i chętniej podróżują, pracują zdalnie, migrują między ośrodkami miejskimi. Podczas przemieszczania się korzystają z urządzeń mobilnych, za pomocą których zyskują dostęp do coraz większej ilości globalnych zasobów treści. Te skokowe zmiany wymagają od użytkowników umiejętności adaptacyjnych do form pozyskiwania, przyswajania i wnioskowania z dostępnych tekstów kultury (pismo, obraz, dźwięk). Przykładem jest ebook. Choć popularność tej formy konsumowania kultury wzrasta corocznie o ponad 50%, a w roku 2019 obniżono stawkę podatkową na ebooki z produktowej (23%) na usługową (5%), brakuje profesjonalnych analiz wskazujących faktyczny potencjał ebooków oraz możliwości rozwoju tej formy. Postanowiliśmy więc zrobić profesjonalne badania e-czytelnictwa na bazie których, stworzyliśmy poniekąd ebook od nowa – w taki sposób, żeby odpowiadał na zapotrzebowania e-czytelników.

Anna Zofia Powierża: W naszych badaniach respondenci wskazali, że głównymi atutami nośników cyfrowych, a w szczególności ebooków, bez wątpienia są: ich niefizyczny wymiar oraz możliwość wielokrotności wyboru. Oba te wskaźniki wiążą się z pojęciem przestrzeni użytkownika – czytnik ebooków jest urządzeniem lekkim i niewielkich rozmiarów, dzięki czemu można mieć go zawsze przy sobie. Pozwala też zaoszczędzić przestrzeń mieszkalną, co jest istotną zaletą dla użytkowników internetu, którzy często podróżują oraz zmieniają miejsce zamieszkania. Natomiast możliwość zapisu na czytniku wieluset pozycji sprawia, że potencjalny czytelnik nie musi podejmować wyboru, jaką książkę zabrać ze sobą, może mieć przy sobie wszystkie. Taka sytuacja sprzyja także rozwojowi zainteresowań intelektualnych. Według pierwszych analiz sprzedaży, okazuje się że najchętniej nasi klienci czytają ebooki na smartfonach, na które to stworzyliśmy osobny, format by wyjść naprzeciw oczekiwaniom czytelników.

Czym platforma How2 różni się od innych tego typu projektów?

Anna Zofia Powierża: Nie znamy innego tego typu projektu. Trudno jest nam się porównać do czegokolwiek. Nie ukrywamy jednak, że inspirujemy się najlepszymi! Pasjami czytamy książki i oglądamy filmy o start-upach. Naszym celem było stworzenie biznesu, który można skalować i udoskonalać. Chcemy przełamywać bariery technologiczne! To wszystko przed nami. Zależy nam na tym, by zmienić oblicze e-czytelnictwa. Mam świetnych autorów: gwiazdy, cenionych ekspertów, zdolnych debiutantów. Plan wydawniczy mamy wypełniony po brzegi niemal do końca 2021 roku. Jestem przekonana, że wielokrotnie zaskoczymy jeszcze internautów.

Agnieszka Hyży: Jesteśmy jedyną tego typu platformą w Polsce, na której dostępne są ebooki stworzone wyłącznie z myślą o wirtualnym świecie. Nie można ich kupić nigdzie indziej, nie zostaną nigdy wydane w tradycyjnej drukowanej formie. Mało tego, treści zawarte w naszych ebookach wzbogacone są o materiały audiowizualne, animacje i oryginalne ilustracje. Nie tylko pod względem merytorycznym, ale również pod względem graficznym wydawane przez nas publikacje to zdecydowanie nowa jakość na polskim rynku wydawniczym. To po prostu trzeba zobaczyć i przeczytać! Bardzo starannie dobieramy autorów i tematy, których dotykamy w ebookach wydawanych przez How2. Dostaliśmy wiele lukratywnych propozycji, z których zrezygnowaliśmy, mimo że sprzedażowo były to strzały w dziesiątkę. To co jest na nas najważniejsze to wysoka jakość, pozytywny, merytoryczny przekaz oraz dbałość o dobrostan naszych czytelników. Zależy nam na tym, by zmieniać polski internet na lepsze.

Wyczytałem, że uruchomienie platformy pochłonęło 500 tys. zł. Na co zostały wydane te pieniądze i kiedy zakładacie zwrot z tej inwestycji?

Agnieszka Hyży: W lipcu 2020 r. wystartowaliśmy z platformą, nad którą pracowaliśmy przez prawie dwa lata. Zbudowaliśmy bardzo mocne fundamenty pod przyszłość naszego start-upu – m.in zespół, który na bieżąco rozbudowujemy, dzięki czemu możliwy jest dynamiczny i wielokierunkowy rozwój platformy. Na chwilę obecną traktujemy to jako ważną inwestycję, dzięki której nie stoimy w miejscu. Patrząc strategicznie, nie zapominamy o kwestiach operacyjnych i na bieżąco weryfikujemy rentowność produktów w naszej ofercie. Jeżeli chodzi o rentowność start-upu, to musimy mieć świadomość, na jakim etapie rozwoju jest spółka. Niedawno wystartowaliśmy. Jednak z naszych analiz wynika, że już dwa tygodnie po starcie platformy niektóre z naszych ebooków już są rentowne. Warto też podkreślić, że How2 to nie tylko biznes, ale również misja. Naszym celem jest edukowanie i rozwijanie internautów, inspirowanie ich do zmian, a także dostarczanie im rozrywki najwyższej jakości. Dlatego na naszej platformie pojawiają się też tytuły, które z perspektywy biznesowej nie staną się rentowne, ale mimo tego, zależy nam na ich wydaniu – gdyż uważamy, że na rynku brakuje wartościowych, merytorycznych treści na pewne tematy. Mamy bardzo ambitne plany i wiemy, że nakłady inwestycyjne w najbliższych miesiącach będą znaczące. Myślimy nad kolejną rundą inwestycyjną, do której zaprosimy inwestorów, pokazując zrealizowane już cele z naszych KPI, które potwierdzają słuszność naszego konceptu biznesowego.

Anna Zofia Powierża: Jeśli zaś chodzi o nasze biznesowe cele, to zależy nam na tym, żeby przede wszystkim ugruntować świadomość i rozpoznawalność marki How2 – na początku na polskim rynku wydawniczym. Z czasem naszą ofertę będziemy poszerzać o kolejne ebooki, a także inne innowacyjne produkty.

W czasie prac nad How2 napotykałyście na jakieś trudności? Co przysparzało najwięcej problemów?

Anna Zofia Powierża: Budowanie start-upu od podstaw to mierzenie się z niezliczoną liczbą problemów i trudności. Plany i wizje weryfikuje biznesowa rzeczywistość. Na początku w głowach miałyśmy niewielki projekt, który z każdym miesiącem rozrastał się, a wstępna założenia zarówno pod względem inwestycji finansowych, jak i wielkości zespołu traciły rację bytu. Kwestie formalno-prawne bywały uciążliwe, ale mamy szczęście pracować z doświadczonymi ludźmi, którzy bardzo racjonalnie podchodzą do prowadzenia naszego biznesu. Zbudowanie tak interdyscyplinarnego zespołu nie należy do najłatwiejszych zadań. Zdarza się, iż osoby bardzo merytoryczne, mające bogate doświadczenie, nie potrafią pracować w grupie i stanowią słabe ogniwo, które utrudnia funkcjonowanie całego zespołu. W naszym wypadku kwestia komunikacji i umiejętność pracy w zespole są kluczowe, dlatego choć nie było łatwo, mamy już za sobą kilka zawodowych rozstań i za każdym razem taka decyzja oraz przekazanie jej, było dla nas stresujące. Zapewne trudnym momentem był też wybuch pandemii, który przesunął w czasie premierę platformy. Ten czas mocno nas biznesowo zahartował, ale też utwierdził nas w przekonaniu, jak wielka siła drzemie w świecie on-line i pokazał, jak bardzo potrzebne są ludziom merytoryczne, jakościowe treści.

Zamierzacie sprzedawać ebooki na wyłączność? Kto może zapukać do Waszych drzwi? Na jakich autorów jesteście otwarci?

Agnieszka Hyży: Tak, wydawane przez nas ebooki są dostępne tylko na platformie How2.shop. Jesteśmy bardzo otwarci zarówno na autorów znanych i lubianych, ekspertów w danych dziedzinach, ale również na zdolnych debiutantów. Nie ukrywamy też, że interesują nas tematy trudne, tematy tabu. Nie ma u nas natomiast miejsca na fake newsy. Zależy nam na tym, by treści, które wydajemy, odpowiadały na zapotrzebowania naszego społeczeństwa. Pod takim też kątem szukamy autorów, w ten sposób dobieramy tematy. To trudna i żmudna praca.

Jaki model biznesowy zakładacie? Sprzedawany będzie abonament czy po prostu poszczególne ebooki? Jak będą kształtowane ceny?

Anna Zofia Powierża: Model abonamentowy to zdecydowanie nasz plany na przyszłość. Już dzisiaj wiemy, że będzie to jeden z naszych kroków biznesowych, choć wcześniej przed nami, poważne inwestycje w technologie i rozwój platformy. Na razie nasi klienci mogą kupować wybrane tytuły pojedynczo, płacąc oddzielnie za każdą publikację. Badania, które przeprowadziliśmy, dały nam także wiedzę o tym, ile powinien kosztować ebook, by jego zakup nie wymagał długiej kalkulacji przez internautę. Obecnie ebooki dostępne na naszej platformie kosztują 29 oraz 39 złotych.

Czy autorzy ebooków, którzy zaistnieją na How2 mogą liczyć na jakąś promocję? Jaki zakres usług zapewniacie?

Agnieszka Hyży: Oczywiście. Nie od dziś wiadomo, że nawet produkty najwyższej jakości trzeba opakować dobrą promocyjną “wstążką”, tak by dowiedziały się o nich osoby potencjalnie zainteresowane ich zakupem. W How2 namy dział PR, który codziennie pracuje nad promocją naszych ebooków, a także naszej platformy. W prasie i na portalach internetowych regularnie pojawiają się publikacje dotyczące wydanych przez nas ebooków. Nasi autorzy goszczą w ogólnopolskich telewizjach i wypowiadają się na antenach rozgłośni radiowych w całym kraju. Poza tym, spore środki inwestujemy w promocję naszych produktów w świecie on-line – m.in. na social mediach.

Ile ebooków w tej chwili jest dostępnych na platformie? Ilu autorów szykuje się do debiutu? Ile propozycji chcecie mieć dostępnych w sprzedaży do końca roku? Czy trudno pozyskiwać autorów chętnych do sprzedaży na How2?

Anna Zofia Powierża: Obecnie na platformie znajduje się 23 premierowe ebooki. Wszystkie pojawiły się w dniu premiery platformy How2. Obecnie trwa u nas Festiwal Premier, a już od września planujemy wydawanie średnio 2-3 ebooków tygodniowo. Jak już wspominałyśmy, mamy plany wydawnicze niemal do końca 2021 roku. Na razie nie chcemy jeszcze zdradzać nazwisk autorów i tytułów publikacji, ale już dzisiaj możemy powiedzieć, że e-czytelników czeka wiele niezwykłych tytułów i inspirujących treści. Pojawią się bardzo znane i cenione nazwiska, wybitni eksperci, jak zupełni debiutanci! Co więcej, ebooki to nie jest nasz jedyny produkt, który dostępny będzie na platformie How2. Już wkrótce szykujemy niespodzianki i nowości wydawnicze podane w zupełnie innej formie!

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
wzmożony czytelnik 18 sie 2020 (10:09)

"Stawiają na tematy trudne i kontrowersyjne:", no więc, z oferty : Daria Ładocha: Jak przygotować śniadanie dla dzieci, Katarzyna ąPakosińska:Jak strugać wariata?, Sylwia Bomba: Jak schudłam 30 kg, Barbara Strójwąs: Jak zdobyć faceta?, Krystian Mesjasz
Joga dla początkujących itd, no te tematy wstrząsnęły światem, ceny: 39, 29zł, drogie panie, mówiąc łagodnie, polecałbym bardziej zdywersyfikować kontent a klientów przyciągać bardziej korzystnymi cenami