Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

„100 pytań” do… szefa Wykop.pl

O początkach wykopu, udanej współpracy z inwestorem, przychodach serwisu oraz recepcie na sukces w e-biznesie w rozmowie z portalem MamBiznes.pl opowiada Tomasz Drożdżyński szef i udziałowiec serwisu społecznościowego Wykop.pl

Tomaszu powiedz proszę jak zaczęła się Twoja przygoda z wykopem. O ile dobrze pamiętam to twórcą serwisu jest Piotr Chmolowski a Ty w pewnym momencie kupiłeś ten projekt. Jak to dokładnie było?

Nie pamiętam dokładnie jak trafiłem na Wykop, ale wiem, że od samego początku mnie wciągnął jak nic dotychczas. Po kilku tygodniach fascynacji tym serwisem postanowiłem napisać do właściciela czy nie zechciałby odsprzedać Wykopu. Piotrowi spodobała się moja propozycja i tak stałem się nowym właścicielem.

Ile osób pracuje obecnie nad serwisem?

Łącznie ze mną nad serwisem pracują 4 osoby w pełnym wymiarze oraz kilka na umowę zlecenie. Pewne rzeczy outsourcujemy, by nie robić zbyt dużych kosztów.

Kto jest aktualnie właścicielem serwisu?

Od dłuższego czasu, właścicielem Wykopu jest fundusz Garvest.

Czy Ty Tomku masz nadal udziały w serwisie?

Owszem, nadal jestem udziałowcem, niestety nie mogę zdradzić jak dużym.

Jak rozumiem niedługo po zakupie wykopu sprzedałeś inwestorowi część udziałów? Jak wyglądał cały proces inwestycyjny? Czy z perspektywy czasu zrobiłbyś coś inaczej?  

Spotkaliśmy się, opowiedziałem trochę o mojej wizji Wykopu, ludziom z Garvestu spodobał się projekt, więc wyceniłem wartość Wykopu i założyliśmy spółkę. Rozmowy były rzeczowe, więc negocjacje nie trwały zbyt długo. Od początku obie strony wiedziały czego chcą więc musiało się udać. Dziś wiem, że to była dobra decyzja.

Kiedy poczułeś, że zaskoczyło? Czy był taki moment, w którym wiedziałeś, że teraz to już będzie tylko rosło?

Trudno powiedzieć kiedy był taki moment. Wykop ciągle ładnie rośnie, jesteśmy 500% więksi niż w zeszłym roku i ponad 1500% więksi niż w momencie podpisywania umowy inwestycyjnej. Ale poczułem, że zaskoczyło, już gdy kupiłem serwis. Coś tak fajnego nie mogło się nie udać.

Wykop jest jednym z symboli sukcesu serwisów społecznościowych. Powiedz proszę jak obecnie prezentują się statystyki serwisu?

Miesięcznie 2,4 mln unikalnych użytkowników, 6 mln wizyt oraz ponad 30 mln odsłon. Zdecydowana większość odwiedzających to ruch bezpośredni (direct traffic). Mamy zarejestrowanych ponad 90 tys. użytkowników, którzy redagują  i komentują treści dla pozostałych. Na Wykop trafia codziennie około 400 nowych znalezisk dziennie.

Wiele osób zarzuca Wam, że wykop jest kopią digg.com. Co masz na swoją obronę:-)?

Absolutnie nic. 🙂 Nie widzę powodu, aby musieć się bronić przed takimi tezami. Każdy serwis w Polsce jest kopią czegoś większego zza oceanu. My opieramy się na idei Digga i nigdy tego nie ukrywaliśmy. Onet, Allegro, Nasza-klasa, to nie są pomysły oryginalne, ale przecież to nie jest konkurs na pomysł, tylko pomysł na biznes. Garściami czerpiemy z czegoś co się sprawdza na innych rynkach.

Często pojawiają się pytania czy wykop potrafi monetyzować duży ruch który generuje.
Jaki macie sposób na zarabianie? Czy na wykopie będą płatne konta premium?

Nie planujemy kont premium. W tej chwili monetyzacja idzie nam całkiem dobrze, choć dużo ważniejszy jest dla nas ciągły wzrost oglądalności. Zarabiamy oczywiście na reklamie. Specyfika naszego serwisu, na którym ludzie poszukują nowinek, aktualności i ciekawostek, sprawia, że jest to idealne miejsce na promocję nowych produktów oraz usług. Coraz więcej reklamodawców to dostrzega, dlatego idzie nam coraz lepiej.

Czy możesz zdradzić jakie przychody generuje wykop? Czy serwis jest już rentowny?

Jesteśmy rentowni, w tym roku przychody osiągną około 1,5 mln zł.

Jak sami mówicie siłą wykopu jest jego społeczność. Jaka jest Wasza recepta na stworzenie aktywnej społeczności?

Trudno mi pisać o „tworzeniu” społeczności, gdy ta już istnieje i sama się organizuje. My ją tylko delikatnie animujemy, ale to wynika z tego, że sami jesteśmy jej częścią i dobrze się czujemy wśród naszych użytkowników.

Jak się zapatrujesz na dwóch konkurentów, którzy niedawno pojawili się na rynku? Nie obawiacie się rywalizacji ze sfora.pl czy wyczaj.to? Za tymi projektami stoją przecież duzi gracze.

Sfora to zupełnie inny serwis, bardziej czekam na zapowiedziany przez Michała Brańskiego „własny wykop” ze stajni o2.pl. Onet zrobił wyczaj.to, jednak my nie postrzegamy nikogo jako bezpośredniej konkurencji. Im więcej osób z Onetu przekona się do idei wykopywania (wyczajania), tym mniej pieniedzy będziemy musieli wydać my na przyciągnięcie potencjalnych użytkowników i promocję. Z naszej perspektywy jest to całkiem miła sytuacja.

Niedawno uruchomiliście nowy serwis Szerlok.pl. Powiedz proszę coś więcej o tym projekcie.

Szerlok nie jest powiązany z Wykopem. Choć oba projekty należą do Garvestu i oba są zarządzane przeze mnie, to całkowicie osobna spółka. Szerlok to nic innego jak serwis z ogłoszeniami lokalnymi.

Branża ogłoszeniowa jest bardzo konkurencyjnym rynkiem. Jakie są według Ciebie Wasze przewagi nad innymi serwisami z ogłoszeniami.

Stawiamy na jakość, na wypromowanie marki, na świeżość ogłoszeń, na czytelny interfejs, na przyjazność użytkownikowi. Już od pierwszego miesiąca widzimy, że w takiej postaci serwis się sprawdza. Serwis wystartował w połowie lutego, a w marcu odwiedziło go już 250 tys. unikalnych użytkowników dokonując 2 mln odsłon. Dziennie przybywa nam ponad 350 nowych ogłoszeń, a tak właściwie to nie zaczęliśmy jeszcze prawdziwej promocji. W tej chwili jesteśmy raczej na etapie zbierania ogłoszeń. Mamy wiele pomysłów na zaistnienie na rynku, ale nie mogę ich zdradzać.

Czy planujecie uruchamianie kolejnych projektów a jeśli tak to czy możesz coś na ich temat powiedzieć?

Osobiście nie planuję, jednak Garvest uruchamia w Polsce jeszcze inne przedsięwzięcia. Jednym z nich jest iBOOD.pl, serwis na którym każdego dnia można kupić po bardzo atrakcyjnej cenie jeden produkt.

W jakich obszarach widzisz obecnie największe szanse na zrobienie dobrego biznesu w Internecie?

Gry online, aplikacje dla iPhone, wirtualne światy (online/mobile). To wg mnie najatrakcyjniejsze branże do obstawienia w tej chwili.

Co mógłbyś poradzić osobom myślącym o własnym e-biznesie, użytkownikom portalu MamBiznes.pl?

To bardzo trudne pytanie. Ale chętnie odpowiem na nie, gdy tylko przekonam się, że moje pojęcie o e-biznesie się sprawdza i gdy osiągne sukces. Narazie jest trochę za wcześnie aby uczyć innych, bo co jeśli podpowiem komuś źle?

Jaka jest Twoim zdaniem recepta na sukces w biznesie internetowym?

Empatia i szczęście (któremu czasami można pomóc). Przede wszystkim trzeba czuć internet.

Co robi Tomasz Drożdzyński w wolnym czasie? Szuka linków na wykop?:-)

To akurat robię w pracy 🙂 A w wolnym czasie najczęściej odsypiam.

– 10 pytań do twórcy Naszej-klasy

– Najbogatszy student na ziemi

– Zarobili miliony na niezwykłym pomyśle

– Pomysły na dobry biznes

Dziękuję za rozmowę
Rozmawiał Grzegorz Marynowicz

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
emamaramioj 10 kwi 2016 (08:46)

http://canada-onlinekamagra.net/ - Can Viagra Be Used By Women Celebrex No Prescription http://online-synthroidthyroxine.com/