Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Tak się robi e-biznes, czyli Niania.pl

O początkach projektu Niania.pl i innych serwisów z grupy Pomocni.pl, współpracy z inwestorem, kontach premium jako sposobie na zarabianie w Internecie, planach na przyszłość oraz ciekawych startupach pojawiających się na polskim rynku opowiadają Marcin Popielarz, Michał Skrzyński, Marcin Kurek oraz Sylwia Kościńska z grupy Pomocni.pl.

Prowadzicie serwisy należące do grupy Pomocni.pl. Jakie serwisy wchodzą w skład tej grupy i czym właściwie się te serwisy zajmują?

Grupa Pomocni.pl ma na celu tworzenie serwisów internetowych skierowanych do rodzin i gospodarstw domowych. Strategia zakłada tworzenie oddzielnego dedykowanego serwisu dla każdej ‚potrzeby’ gospodarstwa domowego.

W ramach Pomocni.pl działają w tej chwili cztery serwisy:

Niania.pl – pośrednictwo usług opieki nad dziećmi
Pomocedomowe.pl – pośrednictwo w usługach sprzątania i zajmowania się domem

Opiekaseniora.pl – pośrednictwo usług opieki nad osobami starszymi
Remontuj.pl – pośrednictwo usług remontowo – budowlanych.

W każdym z tych serwisów przeciętna polska rodzina może znaleźć osobę, która zaspokoi jej daną potrzebę, pomoże rozwiązać dany problem.

Ile osób obecnie pracuje w ramach grupy Pomocni.pl?

W tej chwili jest już dziewięć osób. W 2008 zaczynaliśmy w trójkę. Później zatrudniliśmy osobę do działu obsługi kwinta, następnie do działu marketingu, SEO, oraz dwie osoby do IT. Ostatnio dołączył do nas specjalista z dużym doświadczeniem który zajmie si u nas sprzedażą powierzchni reklamowej.

Jak doszło do tego, że reaktywowaliście serwis Niania.pl, który jest najważniejszym serwisem wchodzącym w skład grupy Pomocni.pl? O ile dobrze pamiętam to ten serwis odkupiliście od innego właściciela. Czy możecie powiedzieć coś o tej transakcji?

Rozpoczynając działalność mieliśmy dwie opcje. Albo zaczynać od zera albo kupić jakiś serwis, którego skalę można łatwo i szybko zwiększyć oraz wprowadzić w nim model biznesowy. Niania.pl nadawała się do tego idealnie. Odkupiliśmy serwis w 2008 roku za część pieniędzy uzyskanych od inwestora, przebudowaliśmy i wprowadziliśmy model biznesowy. W krótkim czasie zwiększyliśmy skalę serwisu trzykrotnie i spowodowaliśmy, iż stał się rentowny. Na silniku  Niania.pl zaczęliśmy tworzyć kolejne serwisy. Z perspektywy czasu to był dobry interes. Gdybyśmy zaczynali od zera bylibyśmy w zupełnie innym miejscu niż teraz. Chociaż zakup Niania.pl też wprowadził pewne ograniczenia dla nas. Z przyczyn merytorycznych nie mogliśmy na przy usług remontowo budowlanych albo sprzątania realizować pod niania.pl ze względu na domenę. To zmusiło nas do tworzenia oddzielnych dedykowanych serwisów..

Projekt Pomocni.pl pozyskał inwestora, którym jest należący do Łukasz Gadowskiego (w Polsce znany z inwestycji w epuls.pl) fundusz Team Europe Ventures. Początkujących przedsiębiorców zapewne interesuje jak udało się Wam pozyskać inwestora. Zdradzicie rąbek tajemnicy na temat „kuchni” takiego procesu inwestycyjnego?

Nasz znajomy miał kontakt z Łukaszem Gadowskim i polecił nasz team. Dopięliśmy wszystkie formalności w niemalże miesiąc. Nie jest to raczej reguła, zazwyczaj formalności trwają dłużej. Perspektywa zakupu serwisu niania.pl oraz wymagane na nią środki pomogły pchnąć sprawy dużo szybciej.

Jeśli chodzi o sam business plan, to był on bardzo schematyczny. Radzilibyśmy skupiać się na tabelach finansowych a nie na prozie.  Najlepiej jakby cały pomysł dało się opisać w kilku zdaniach.
Nasza droga pozyskania inwestora był raczej niecodzienna. Mieliśmy trochę szczęścia, że poszło to tak szybko. Współpraca układa nam się dobrze.

Dlaczego zdecydowaliście się na inwestora? Czy chodziło tylko o wsparcie finansowe?

Chodziło o wsparcie finansowe i know how. Jesteśmy zadowoleni z współpracy z inwestorem.  Posiadanie inwestora daje pewien komfort na starcie, który jest ważny. Było nas stać od początku na biuro i pensje. Dzięki temu mogliśmy robić swoje. Inwestor też w pewien sposób pilnuje czy realizujemy strategię, czy nie zbaczamy z kursu.

Jak po tej inwestycji kształtują się udziały w Pomocni.pl? Czyli ile Wam się ostało?

Ogólnie ujmując, inwestorzy pozostają w mniejszości.

Powiedzcie proszę coś o zapleczu Pomocni.pl. W jakim języku jest napisany, jakie serwery itd.

Stawiamy na tanie i skalowalne rozwiązania. Nikogo pewnie nie zdziwimy mówiąc, że aplikacja napisana jest w PHP, a baza danych to MySQL. Ciekawostką w architekturze całego systemu może być wyodrębnienie wyszukiwarki jako osobną usługę napisaną w Javie.

Czy możecie powiedzieć coś o statystykach niania.pl i pozostałych serwisów z grupy pomocni.pl?

Obecnie wszystkie serwisy w grupie Pomocni.pl miesięcznie odwiedza 240 000 unikalnych użytkowników, którzy generują około 6,5 mln odsłon. Największym serwisem jest Niania.pl, którą odwiedza 150 000 UU.

W Niania.pl zarejestrowanych jest ponad 220 000 osób. Każdego dnia rejestruje się ponad 150 nowych niań które szukają pracy i ponad 100 rodziców szukających opiekunki. Z ciekawostek mogę powiedzieć, iż serwis Niania.pl do tej pory znalazł Nianię dla ponad 70 000 dzieci w Polsce.

Na czym zarabiają te serwisy i jak ksztatłuje się struktura przychodów?

Nasze serwisy mają wprowadzony model biznesowy oparty na abonamentach czasowych. Aby korzystać z pełnych funkcjonalności serwisu należ wykupić abonament ‚Konto Premium’ na wybrany czas. 80% naszych przychodów pochodzi z opłat Premium.

Za co dokładnie płacą użytkownicy Waszych serwisów i jaki procent korzysta z usług premium?

Użytkownicy muszą zapłacić aby uzyskać dostęp do danych kontaktowych niań, pomocy domowych czy opiekunek. Konwersja płatności do ilości publikowanych ofert pracy jest zadowalająca ale cały czas staramy się ją poprawić.

Czy grupa Pomocni.pl jest rentowna?

Tak, jesteśmy rentowni.

Jakie stawiacie sobie obecnie zadania związane z rozwojem Pomocni.pl? Na czym się skupiacie, zasięg, monetyzacja?

Do końca roku chcielibyśmy zwiększyć zasięg dwukrotnie. Proporcjonalnie chcielibyśmy też zwiększyć przychody. Niania.pl jest już serwisem dojrzałym i jej potencjał wzrostu ma jakieś granice. Dlatego chcemy skupić się na pozostałych trzech serwisach, które bardzo dobrze realizują swoją usługę i mają przed sobą duży potencjał wzrostu.

Zapewne obserwujecie polski rynek Internetowy. Czy jakieś projekty zwróciły Waszą szczególną uwagę? W których widzicie duży potencjał?

Tak oczywiście obserwujemy rynek:) Na razie widzimy potencjał w sektorze w którym działamy w tej chwili i zamierzamy się na tym koncentrować. Osobiście podobają nam się serwisy, które są po prostu użyteczne, które w prosty sposób ułatwiają ludziom życie. Dobrymi przykładami jest są serwisy jakdojade.pl i zadane.pl.

Jakie obszary na naszym rynku internetowym są jeszcze do zagospodarowania?

Ciężko powiedzieć, jakbyśmy znali takie obszary to byśmy czym prędzej w nie weszli:)

Co poradzilibyście osobom, które dopiero rozpoczynają biznes w sieci? Jak zbudować dochodowy e-biznes?

Bardzo ważne jest analityczne podejście do biznesu. Czyli dokładna analiza źródeł przychodu, konwersji. Stawianie na to że ‚jakoś będzie’ oraz na wpływy z reklamy może skończyć się rozczarowaniem. Tak naprawdę liczy się czy biznes będzie przynosił zyski.  Jeżeli nie widać jasnego modelu biznesowego to chyba lepiej nie zaczynać. Poza tym bardzo ważny jest team. Osoby, które uruchamiają biznes muszą się dobrze dogadywać, musi być chemia:). Ważne jest te aby byli zróżnicowani jeśli chodzi o kwalifikację. Dwóch informatyków albo tylko dwóch marketingowców zakładających własny startup to nie jest idealne rozwiązanie. No i oczywiście wszyscy muszą się poświęcić full time. Jeżeli nie zrezygnuje się z etatu dla tworzenia e-biznesu to łatwo nie będzie.

– O zarabianiu w Internecie wiedzą wszystko

– Jak powstała potęga serwisu Youtube.com?

– Swój pierwszy milion zarobili na grach

– Historia sukcesu firmy Apple

Powiedzcie jeszcze proszę co robicie w wolnym czasie?

Gramy na PS3, chodzimy do kina, gramy w bilarda:)

Dzięki za rozmowię
Dzięki:)

Rozmawiał Grzegorz Marynowicz

Założyciele Pomocni.pl:
Marcin Popielarz
Michał Skrzyński
Marcin Kurek

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
arti 1 mar 2010 (10:54)

Niania.pl i ewentualnie remontuj.pl są do zapamiętania po przeczytaniu tego artykułu. Reszta nazw to jakieś ninje ni do strawienia.