Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Globalna wyszukiwarka ofert pracy wchodzi do Polski

Mamy już całkiem sporo doświadczenia we wdrażaniu produktu technologicznego na polski rynek, ponieważ wprowadziliśmy do Polski serwis Gumtree. Rozumiemy fakt, że polscy użytkownicy są wymagający – mówią Doug Monro oraz Andrew Hunter, twórcy wyszukiwarki Adzuna, która wchodzi na polski rynek.

Rozmawia Grzegorz Marynowicz: Ogłosiliście właśnie wejście projektu Adzuna na polski rynek. Wiele osób pierwszy raz słyszy o tym serwisie. Czym jest właściwie ta platforma?

Adzuna to wyszukiwarka internetowa, która zbiera setki tysięcy ofert pracy z różnych stron www i udostępnia je w jednym miejscu. Adzuna oferuje wiele filtrów wyszukiwania, dostęp do danych dotyczących rynku pracy oraz warstwę społecznościową, aby poszukujący pracy mogli wykorzystać swoją sieć znajomości. 

Polska wersja wyszukiwarki Adzuna jest jeszcze w wersji beta, także pełna funkcjonalność serwisu nie została jeszcze osiągnięta. Wraz z rozwojem serwisu na naszej stronie pojawi się prawie każda oferta pracy dostępna w Polsce. 

Panowie, powiedzcie proszę coś o sobie i Waszych wcześniejszych aktywnościach.

Przed założeniem Adzuna Doug Monro był COO (Chief Operations Officer, dyrektor generalny) portalu z nieruchomościami Zoopla. Od roku 2008 rozwinął zespół z 7 do 75 osób, a strona wspięła się na drugą pozycję portali z nieruchomościami w Wielkiej Brytanii i miała 5 milionów użytkowników miesięcznie. Poprzednio był MD (Managing Director, dyrektor generalny) serwisu Gumtree.com, największego portalu z darmowymi ogłoszeniami w Wielkiej Brytanii. Rozwijał stronę oraz zespół po przejęciu przez eBay w 2005 roku. Przed Gumtree Doug pracował w eBay UK, Bain & Company, Unilever oraz jako przedsiębiorca. Doug posiada dyplom z literatury angielskiej uniwersytetu w Cambridge, MBA z Kellogg i mimo, że niechętnie się do tego przyznaje, jest wykwalifikowanym księgowym.

foto: Doug Monro oraz Andrew Hunter, twórcy wyszukiwarki Adzuna

 

Andrew Hunter przez założeniem Adzuna był VP Marketing oraz General Manager (vice dyrektor marketingu oraz dyrektor generalny) strony z lokalnymi recenzjami Qype. Andrew rozwinął stronę z 0 do 17 milionów użytkowników miesięcznie w przeciągu 2 lat. Przed Qype Andrew był Head of Marketing (dyrektor marketingu) w Gumtree.com oraz był odpowiedzialny za Search Marketing (marketing w wyszukiwarkach) w grupie Thomas Cook. Andrew posiada dyplom z biznesu i ekonomii uniwersytetu Oxford Brookes oraz jest certyfikowanym specjalistą SEO.

Proszę powiedzieć coś o globalnej platformie. Jaka jest jej geneza?

Adzuna została założona w 2011 roku. W firmę zainwestowały wiodące firmy venture capital: Passion Capital, The Accelerator Group oraz Index Ventures. Po dwóch latach platforma ma 3 miliony unikalnych użytkowników miesięcznie, setki płatnych klientów, a zysk rośnie w szybkim tempie. Po wejściu na pięć nowych rynków na początku roku 2014 naszym kolejnym projektem jest uruchomienie wersji stron internetowych w tych krajach.

W ilu krajach obecnie działają serwisy „córki”?

Obecnie oprócz Polski Adzuna istnieje w Wielkiej Brytanii, Australii, Kanadzie, Niemczech, Francji, Brazylii, Republice Południowej Afryki, Rosji, Indiach oraz Holandii.

Ile osób miesięcznie odwiedza te serwisy?

Ponad 3 miliony osób.

Na czym zarabia Adzuna?

Zarabiamy na ruchu internetowym, który wysyłamy do stron z ofertami pracy oraz z reklam kontekstowych. Oferty pracy są indeksowane bezpłatnie (organicznie), jednak strony i portale mają możliwość wykupienia pozycji premium, za co pobierana jest opłata w postaci CPC (cost per click, opłata za kliknięcie) lub CPA (cost per action, koszt za wykonanie czynności). Nasz system aukcji działa podobnie do Google Adwords.

W Polsce były już próby stworzenia podobnych projektów, ale nie odniosły sukcesu. W czym upatrujecie swojej szansy? Czy nie obawiacie się, że użytkownicy po prostu wybiorą bezpośrednie odwiedziny poszczególnych stron, które będziecie agregować? Co takiego oferujecie, że użytkownik miałby wejść na Adzuna.pl?

Mamy już całkiem sporo doświadczenia we wdrażaniu produktu technologicznego na polski rynek, ponieważ wprowadziliśmy do Polski serwis Gumtree. Rozumiemy fakt, że polscy użytkownicy są wymagający i nie chcą marnować czasu na produkty, które nie oferują wartości dodanej. Planujemy zainwestować w stworzenie najszybszej i najłatwiejszej w obsłudze wyszukiwarki internetowej dla ofert pracy. Dodatkowo, chcemy uzbroić polskich poszukujących pracy w jak najlepsze dane dotyczące rynku pracy i pomóc im podjąć dobre decyzje dotyczące kariery.

Na jaką wartość szacujecie rynek ogłoszeń pracy w Polsce? Ile ogłoszeń pracy pojawia się w internecie?

Adzuna dopiero weszła na polski rynek, jest zbyt wcześnie abyśmy mogli podać dokładny szacunek co do wartości rynku ogłoszeń pracy w Polsce. Na podstawie naszych analiz wynika, że aktualnie dostępnych jest około 150,000 ofert pracy online w Polsce.

Ile osób liczy polska część Adzuna i jakie cele ma do zrealizowania ten zespół?

Nad sukcesem polskiej część Adzuna pracuje wiele osób, począwszy od Hanny Piotrowskiej -managera kraju, po specjalistów od SEO, Adwords, programistów, testerów produktu, itd.

Jak chcecie docierać do polskich internautów? Planujecie jakieś kampanie?

Nasza grupa docelowa jest bardzo duża – wszyscy aktywnie szukający pracy online w Polsce. Te osoby dobrze czują się w internecie. Aby ich przyciągnąć skupimy się na stworzeniu najlepszego na rynku produktu, który przyciągnie użytkowników w sposób naturalny.

Dodatkowo, wykorzystywać będziemy nasze silne punkty. Czyli:

SEO: Czerpiąc z doświadczenia marketingowego w Qype, Gumtree oraz Thomas Cook mogę śmiało powiedzieć, że SEO to moja osobista silna strona. Jestem dumny mówiąc, że jestem certyfikowanym SEO Ninja.

Współpraca partnerska: Chcielibyśmy zawrzeć współpracę partnerską z dużymi stronami regionalnymi, aby pomóc zasilić ich sekcję „praca”. Jest to coś, co udało nam się osiągnąć z dużym sukcesem w innych krajach, gdzie partnerujemy grupom medialnym.

PR: ważnym elementem naszego miksu marketingowego jest public relations. Nasz zespół analityków danych będzie tworzył statystyki dotyczące rynku pracy w Polsce do wykorzystania przez dziennikarzy. Naszym celem jest ujawnienie nowych i interesujących danych, co w rezultacie powinno przyciągnąć poszukujących pracy do Adzuna.” 

– Polak rozwija globalny serwis, który ma już 5 mln użytkowników

– Stwórz sobie grę na Facebooka. Polski pomysł rusza w świat 

– Zarabia sprzedając kursy w internecie

Dziękuję za rozmowę

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
donCameron 26 sty 2014 (21:31)

Panowie Brytole opowiadaja BZDURY.
Szukam pracy w UK od ok 2 miesiecy i nic ciekawego Adzuna nie prezentuje soba a czesto efekt wyszukiwania jest daleki od kodu wpisanych slow ktore mnie interesuja.Niech ida do Camerona z biznesem i niech szukaja pracy dla malo wyksztalconych i tepych angoli ktorym moga wciskac tandete i syf