Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Poszukiwacze dobrych pomysłów

Polakom pomysłów nie brakuje. Wśród przedsięwzięć, które wsparliśmy, znalazły się m.in. producent wysokiej jakości głośników hi-fi, spółka zajmująca się komercyjnym wykorzystaniem grafenu, spółka odzyskująca błonnik z odpadów spożywczych czy też spółka tworząca czarne skrzynki do jachtów – mówi Adam Osiński, prezes Grupy EBC Solicitors. Podmiot szuka ciekawych pomysłów w perspektywicznych branżach wartych inwestycji. 

Grzegorz Marynowicz: Inwestujecie w już istniejące firmy, czy osoba z pomysłem na papierze też się może do Państwa zgłosić?

Adam Osiński: Inwestujemy przede wszystkim projekty na etapie seed i start-up. W tym obszarze nasze inkubatory zrealizowały 2 programy wsparcia start-upów. Mamy też na koncie inwestycje w istniejące przedsięwzięcia. Wspólnym mianownikiem naszych inwestycji są innowacje, w szczególności w branży przemysłowej. Szukamy projektów wyrosłych z polskiej nauki lub mocno czerpiących z ich dokonać. 

Jakie pomysły mogą liczyć na wsparcie funduszu? Czy interesują Państwa konkretne branże? 

Nie zamykamy się na konkretne branże, ale szczególnie interesuje nas komercjalizacja efektów prac B+R. Mamy kompetencje i doświadczenie w prowadzeniu  projektów realizowanych m.in we współpracy z ośrodkami naukowymi. Spośród już zrealizowanych przez nas projektów przewagę stanowią projekty produkcyjne, tak wytwarzanie nowych produktów jak i wprowadzanie nowych technologii, zastosowań np. w przemyśle motoryzacyjnym.

Kto jest założycielem funduszu i jakie ma doświadczenie w inwestycjach? 

Podmiotem dominującym grupy jest EBC Solicitors, notowana na NewConnect spółka, która od początku istnienia małego rynku specjalizuje się we wspieraniu emitentów jako Autoryzowany Doradca, zdobywając pozycję jednego z liderów rynku AD. Przed rozpoczęciem działalności inkubatorowej mieliśmy (jako spółka i tworzący ją inwestorzy) na koncie szereg inwestycji, głównie w małe przedsiębiorstwa (w tym z NewConnect lub zmierzające na NewConnect), oraz firmy „w kłopotach”, które wspieraliśmy w ramach restrukturyzacji. 

Jaką pulę do tej pory przeznaczyliście na inwestycje? 

W latach 2014-2015 zainwestowaliśmy ponad 20 mln. Inwestowaliśmy, w poszczególne przedsięwzięcia do 200 tys. EUR. W tej chwili przygotowujemy się do zebrania kolejnej puli w wysokości nie mniejszej niż 20 mln. PLN.

 
 

Co oprócz pieniędzy zyskuje pomysłodawca współpracujący z Państwa funduszem? 

Nasze doświadczenie wynikające z obsługi ponad 100 start-up’ów oraz doświadczenia na rynku kapitałowym. Nie bez znaczenia jest również networking – stosownie do potrzeb staramy się kojarzyć nasze spółki z kontrahentami, dostawcami, kooperantami, stwarzając dla nich nowe szanse biznesowe. Tego rodzaju usługi, jak pokazuje nasze doświadczenie, częstokroć przynoszą więcej pożytku niż sam zastrzyk kapitału. 

W ile projektów do tej pory zainwestowaliście? Proszę wymienić kilka najbardziej perspektywicznych

32 projekty wsparliśmy ze środków POIG 3.1. oraz kilkadziesiąt kolejnych ze środków własnych. Polakom pomysłów nie brakuje. Wystarczy wspomnieć, że wśród przedsięwzięć, które wsparliśmy, znalazły się m.in. producent wysokiej jakości głośników hi-fi, spółka zajmująca się komercyjnym wykorzystaniem grafenu, spółka odzyskująca błonnik z odpadów spożywczych czy też spółka tworząca czarne skrzynki do jachtów.

Czy kolejne inwestycje już wkrótce? 

W najbliższym czasie skupimy się na zarządzaniu portfelem oraz zebraniem finansowania na kolejne inwestycje. Mamy w portfelu firmy na różnym etapie rozwoju, część dynamicznie zwiększa przychody, inne szukają np. kapitału w kolejnej rundzie finansowania, inne koncentrują się na opracowaniu lub dopracowaniu produktów. Zakładamy, że z części projektów w 2016 r. wyjdziemy, a zysk ze sprzedaży udziałów przeznaczymy na nowe projekty.

W ile projektów zamierzacie zainwestować w tym roku? 

To zależy od tempa pozyskiwania finansowania na nowe projekty oraz skutecznego dokonywania dezinwestycji. Aplikujemy m.in. o dofinansowanie w ramach programu BRIdge Alfa, ew. sukces pozwoli nam znacząco zwiększyć skalę działalności.

Jakie są według Pana cechy idealnego projektu? 

Kombinacja innowacyjności z osobowością lidera projektu. Innowacyjność sama w sobie nie wystarczy, konieczny jest przedsiębiorczy lider, optymalnie – posiadający talent sprzedawcy lub potrafiący zbudować wokół siebie grupę ludzi umiejętnie sprzedających produkt. Szukamy skalowalnych projektów, stąd ważne, by pomysłodawca potrafił budować zespół delegować obowiązki, inaczej dokonanie skoku rozwojowego nie będzie możliwe. 

Proszę powiedzieć z Pana doświadczenia, jakie błędy najczęściej popełniają Polscy pomysłodawcy? 

Przeceniają innowacyjność własnego pomysłu i nie doszacowują kosztów wejścia z pomysłem na rynek (zwłaszcza kosztów sprzedaży). Bolączką polskich innowatorów jest również kwestia marketingu i sprzedaży, nie tylko samych produktów, ale nawet i pomysłów na nie np. w ramach kolejnych rund finansowania, niezbędnych dla wytworzenia finalnego produktu. Dla wielu bolesnym doświadczeniem jest zderzenie ze światem inwestorów z krajów rozwiniętych. Znamy przypadki osób, które poległy w Palo Alto, ponieważ nie umiały w 15 min zaprezentować swoich skądinąd ciekawych pomysłów przed inwestorami, którzy nie zwykli słuchać godzinnych wywodów rodem z sal wykładowych.

Jakie obszary/branże uważa Pan za najbardziej perspektywiczne dla startupów?

 Szeroko rozumiany B+R. Uważamy, że polska nauka ma duże pokłady osiągnięć, których komercjalizacja stanowi szansę na gospodarczy rozwój naszego kraju. By to skutecznie czynić, konieczne jest jednak intensyfikowanie współpracy biznesu z nauką, przełamywanie barier między tymi światami, wynikających chociażby z nieufności i pokutujących stereotypów. 

– Polak opowiada, jak się przebić ze swoim pomysłem w USA

– „Nie inwestujemy w dobre pomysły”

Dziękuję za rozmowę?

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.