Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Tak się robi e-biznes, czyli Goldenline.pl

O genezie powstania serwisu Goldenline.pl, modelu biznesowym i przychodach witryny, najnowszych statystykach serwisu, obszarach w polskim Internecie do zagospodarowania przez młodych przedsiębiorców oraz ciekawych projektach internetowych, które ostatnio pojawiły się na naszym rynku w rozmowie z MamBiznes.pl opowiada Mariusz Gralewski, pomysłodawca i współwłaściciel serwisu Goldenline.pl.

Rozmawia Grzegorz Marynowicz MamBiznes.pl: Czy możesz opowiedzieć genezę powstania Goldenline.pl. Kto, kiedy i jak spowodował, że projekt ujrzał światło dzienne?

Serwis powstał w wakacje w 2005 roku. Ja byłem pomysłodawcą. Szybko do zespołu dołączyło 4 studentów Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Warszawskiego. Ponieważ początki nie były łatwe skład ekipy kilkakrotnie się zmieniał. Po roku działalności dołączyła do nas osoba z dużym doświadczeniem w branży rekrutacyjnej.

MamBiznes.pl: Ile w przybliżeniu kosztowało Was zbudowanie serwisu?

Koszty były minimalne, ponieważ najdroższa cześć, czyli programowanie zostało wykonane przez nas. Nie licząc więc naszego czasu wydaliśmy około 15 000 PLN w ciągu pierwszego roku.

MamBiznes.pl: O ile dobrze pamiętam to początkowo GoldenLine miało być nieco innym serwisem?

Początkowo chcieliśmy stworzyć serwis z ofertami pracy. Koncepcja ta była bliższa obecnemu pracuj.pl, jobpilot.pl, niż serwisowi społecznościowemu. Szybko doszliśmy do wniosku, że ten kształt serwisu ma bardzo małe szanse na powodzenie wobec mocnych konkurentów na polskim rynku. Mniej więcej w tym samym momencie poznaliśmy LinkedIN, który zainspirował nas swoim zupełnie innym podejściem do rynku rekrutacyjnego. Pierwszy GoldenLine, który ukazał się w 2005 roku był znacznie bardziej podobny do amerykańskiego odpowiednika, niż teraz. Niestety do końca 2005, nie odnieśliśmy większych sukcesów. Większość zainteresowanych serwisami społecznościowymi dla profesjonalistów była już na LinkedIN, jeszcze inni uznali GoldenLine za nudny. Przyszedł więc czas na gruntowane zmiany w naszym myśleniu. W tym okresie bardzo mało spaliśmy;) Staraliśmy się znaleźć rozwiązanie na jeden problem – jak zrobić serwis dla profesjonalistów, który nie jest uznawany za nudny. Z pomocą przyszły nam takie społeczności jak MySpace, Orkut czy Hi5. Te serwisy pokazały nam jak sprawić, żeby ludzie cieszyli się Twoim serwisem. Można powiedzieć, że naszym celem było zabranie modelu biznesowego LinkedIn i zaprezentowanie go w nowej, bardziej przyjaznej i społecznościowej formie.

MamBiznes.pl: Jakie trudności spotykały Was na początku działalności?

Uruchomienie dużego i rentownego serwisu społecznościowego wymaga wiedzy z różnych obszarów. Wiedzy, której w tamtych czasach nie mieliśmy i której brak dotkliwie poczuliśmy na własnej skórze. Dwa najważniejsze obszary to umiejętność robienia prostych i użytecznych stron, a druga to umiejętność budowania zespołów sprzedażowych. Pierwsze dwa lata działalności firmy prawie w całości poświęciliśmy poznawaniu tych dziedzin. Nie mieliśmy zasobów finansowych na kupienie tych kompetencji, więc musieliśmy wszystko zdobyć własną pracą. Mniej więcej 2 lata zajęło nam zgłębienie tej wiedzy.

MamBiznes.pl: Bolączką polskich startupów bardzo często jest brak strategii marketingowej. Jak Wy promowaliście serwis?

Nasz marketing opierał się jedynie na jakości i użyteczności produktu, który proponowaliśmy użytkownikom. Wszystkie notki prasowe, artykuły w gazetach nie były inicjowane przez nas, tylko przez fakt, że ludzi polubili GoldenLine. Szczerze mówiąc na początku naszej działalności nie dysponowaliśmy funduszami oraz czasem na szersze działania marketingowe, więc skupiliśmy się na produkcie.

MamBiznes.pl: Czy od początku serwis zarabiał na siebie?

Nie, serwis zaczął być rentowny po 2 latach od początku działalności.

MamBiznes.pl: Czy zaczynając pracę nad Goldenline nie myśleliście nad pozyskaniem inwestora a może macie inwestora?

Szukaliśmy, jednak nigdy nie dogadaliśmy się co do warunków inwestycji. Z punktu widzenia inwestora byliśmy początkującym biznesem o bardzo dużym ryzyku inwestycyjnym i nie ma w tym nic dziwnego. W tamtym czasie nie udowodniliśmy jeszcze, że nasz pomysł ma potencjał. Propozycje, które padały zakładały, że oddamy większość firmy i kontrolę nad nią, co nie było dla nas ciekawe. Po 2 latach dołączył do zespołu były szef sprzedaży JobPilot, który wniósł niewielki wkład finansowy oraz przede wszystkim kompetencje sprzedażowe.

MamBiznes.pl: Kto jest obecnie właścicielem serwisu? Jak wygląda struktura właścicielska?

GoldenLine ma obecnie 6 właścicieli z mniej więcej równomiernym podziałem.

MamBiznes.pl: Ile osób pracuje w Goldenline.pl, i w jakich działach?

Obecnie jest zatrudnionych 75 osób. Dwa największe działy to IT (17) oraz sprzedaż (40).

MamBiznes.pl: Jakie są najnowsze statystyki witryny? Czy tendencja jest rosnąca?

Obecnie serwis jest odwiedzany przez 2.7mln unikalnych użytkowników miesięcznie, którzy wykonują 60mln odsłon. Tendencja jest wzrostowa.

MamBiznes.pl: Czy obecnie przeznaczacie jakieś środki na promocję witryny czy może serwis rośnie „sam”?

W dalszym ciągu głównym motorem napędowym wzrostu jest sam serwis. Działania marketingowe, które prowadzimy skierowany są głównie do naszych klientów z branży reklamowej i rekrutacyjnej, a nie użytkowników.

MamBiznes.pl: Powiedz proszę coś o stronie technicznej serwisu, skrypt, serwery itd.

Większość mechanizmów to autorskie i innowacyjne rozwiązania. Bardzo dużą wagę przykładamy do wydajności i skalowalności naszego serwisu. GoldenLine jest utrzymywany na 14 serwerach. Dane przechowywane są w Warszawie.

MamBiznes.pl: Na czym zarabia Goldenline.pl? Jaki jest model biznesowy i struktura przychodów?

Głównie na usługach rekrutacyjnych. Z powodzeniem pomagamy firmom rekrutować pracowników oraz dbać o ich wizerunek jako pracodawcy na rynku. Drugim źródłem przychodu jest reklama. Tutaj naszym wyróżnikiem jest unikatowy profil użytkownika (wysokie zarobki, duże miasta, wyższe wykształcenie) oraz szerokie możliwości targetowania (miasto, stanowisko, branża, zainteresowania, wiek itd.)

MamBiznes.pl: Ile zarabia serwis?

W poprzednim roku mieliśmy 5,5mln przychodu. W tym roku chcemy podwoić tą liczbę.

MamBiznes.pl: Jakie plany związane z serwisem macie na najbliższy czas?

W tym roku zmieni się wygląd strony głównej oraz grup dyskusyjnych. Pierwsze zmiany będą widoczne w ciągu 2 miesięcy.

MamBiznes.pl: Znalazłem gdzieś wypowiedź jednego z założycieli Goldenline, że do sukcesu zaprowadziła Was raczej niewiedza i brak świadomości. Czy zgadzasz się z tym stwierdzeniem i co tak na prawdę za nim stoi?

W pewnym sensie tak było. Zaczynając prace na GoldenLine nie mieliśmy pojęcia jak trudny jest to projekt. Nie wiedzieliśmy jak wiele czasu będziemy musieli poświęcić, by osiągnąć pierwszy sukces oraz nie zdawaliśmy sobie sprawy jest duże jest ryzyko niepowodzenia. Gdybyśmy to wiedzieli, być może nie zdecydowali byśmy się na tworzenie tego projektu.

Jako doświadczony przedsiębiorca powiedz proszę jakie są Twoim zdaniem obszary do zagospodarowania w polskim Internecie?

Myślę, że w większości obszarów jest już w Polsce przynajmniej 1 albo 2 graczy. Nie znaczy to jednak, że nie ma już miejsca. Poza aukcjami, portalami i kilkoma innymi obszarami gdzie lider jest już od dawna znany i ciężki do ruszenia jest mnóstwo miejsca na stworzenie stabilnego i rentownego biznesu.

Zapewne obserwujesz rodzimy rynek startupów. Czy jakieś projekty w ostatnim czasie zwróciły Twoją szczególną uwagę?

Sporo było ciekawych pomysłów. Te najbardziej interesujące z mojej perspektywy to filestube.com (nie wnikając w treści zamieszczane w serwisie ma ogromną liczbę użytkowników), zadane.pl, codility.com, adtaily.com oraz humanway.pl.

Co moglibyś poradzić osobom, które dopiero rozpoczynają przygodę z e-biznesem? Kilka rad czego się wystrzegać oraz na co kłaść nacisk?

Zakładając, że są to osoby bez zaplecza finansowego na początku drogi poradziłbym zdobycie wiedzy i doświadczenia w tworzeniu prostych i użytecznych stron, a w drugiej kolejności poświęcenie czasu na naukę marketingu w wyszukiwarkach. Oprócz tego radzę uczestniczyć w jak największej liczbie imprez branżowych, poznawać jak najwięcej ludzi i zadawać jak najwięcej pytań.

– Czy agencja reklamowa to dobry biznes?

– Śniadania, dobry pomysł na biznes

– Jak otworzyć kawiarnię?

– Jak zarobić na prasowaniu koszul?

– Zarobić na zdrowej żywności 

Co robisz w wolnym czasie?

Odpoczywam, gram w koszykówkę i planuję nowe e-biznesy 🙂

– Tak się robi e-biznes, czyli Niania.pl

– Tak się robi e-biznes, czyli Photoblog.pl

– Własny start-up, czyli od zera do milionera

– E-biznes – jak zarobić pierwszy milion?

– Tak się robi e-biznes, czyli Wykop.pl

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Alwares 19 wrz 2012 (17:29)

Trzeba zacząć patrzeć na biznes zupełnie nowym spojrzeniem, przeczytaj sobie obowiązkową lektutę:
http://www.bycbogatym.vzn.pl/ ten eBook odmienił moje zycie :)