Uruchomiła serwis dla freelancerów

Pomysł na serwis narodził się w listopadzie 2013 roku. Inspiracją na jego stworzenie był dla mnie popularny serwis Fiverr.com. Serwis wykonawcom ułatwia autopromocję, a kupującym i poszukującym usług, pozwala na łatwy podgląd do realizowanych prac i przykładów z portfolio. Pozwala na sprzedaż i zamawianie usług – mówi Izabela Chmielowiec, założycielka serwisu Jopillo.com.


Rozmawia Grzegorz Marynowicz. Czym jest Wasz projekt? Jak to działa krok po kroku?

Serwis Jopillo.com prezentuje oferty specjalistów, freelancerów, artystów, twórców, studentów i firm. Serwis powstał z myślą o osobach, które chcą sprzedawać i prezentować swoje umiejętności, usługi. Oferuje usługi biznesowe, kreatywne i pozytywnie zakręcone.

Zarejestrowani wykonawcy tworzą swój profil i wystawiają konkretne oferty na sprzedaż (usługi, dzieła i umiejętności). Podają tytuł ogłoszenia, wybierają kategorię, podkategorię, czas trwania oferty. Dodają tematyczne prace z portfolio, lub link video. W opisie oferty, informują czego dotyczy usługa, co w ramach ceny zostanie wykonane. Określają cenę całościową lub jednostkową. Informują o sposobie płatności. Podają termin wykonania, określają sposób dostawy.

Każdy aktywny wykonawca posiada w swoim profilu listę swoich ofert. wykonawcy mogą wystawiać wiele ofert, w wielu ogłoszeniach, różniących się zakresem, formą wykonania czy wariantami cenowymi. Każde ogłoszenie jest jasnym komunikatem dla Kupujących i zawiera informacje, które są poszukiwane przez zleceniodawców. Kupujący sam określa swoje kryterium przy wyborze usług i wykonawcy. Może to być cena, talent, pomysłowa prezentacja lub zdobyte doświadczenie potwierdzone ocenami od innych kupujących. Oceny i komentarze dostępne na stronie innej niż „firmowej stronie wykonawcy” mają dzisiaj duże znaczenie dla przyszłych Klientów.

Zarejestrowani kupujący, zamawiają interesujące ich usługi przez podanie ilości jednostek na stronie. Mogą również skontaktować się z wykonawcą przez okno dialogowe lub przez system wiadomości i omawiać warunki współpracy. Wykonawca przyjmuje lub odrzuca zamówienie. Stosowny komunikat zostaje wysłany do obu stron transakcji, pod warunkiem ustawienia powiadomienia w profilu użytkownika. Rozliczenie transakcji dokonywane jest między stronami transakcji, na zasadach podanych na stronie z ofertą lub ustalonych indywidualnie między stronami.

Wykonawca, który wykona zamówienie oznacza je jako gotowe. Podobnie jak w przypadku powiadomienia o przyjęciu lub odrzuceniu zamówienia, taki komunikat może zostać wysłany. Po zrealizowaniu zamówienia, kupujący i wykonawca wystawiają ocenę wraz ze stosownym komentarzem.

Jaka jest jej geneza, czyli kto, kiedy jak i gdzie?

Pomysł na serwis narodził się w listopadzie 2013 roku. Inspiracją na jego stworzenie był dla mnie popularny serwis Fiverr.com.

Początkowo w serwisie Jopillo możliwe było wystawianie ofert oszacowanych dla wartości: 20, 50 i 100zł. Słuchając uwag użytkowników został dodany model swobodnych cen. Jednak oszacowując usługi na jednostki, wykonawcy mają szansę na szybszy awans w poziomach i mniejszą prowizję, i do tego serwis zachęca.

Pierwszy kwartał 2014 roku był czasem poświęconym na planowanie, rozbudowę idei, tworzenie makiet i prototypu strony. Wówczas zajęłam się rozpisywaniem biznes planu, złożyłam wniosek o dofinansowanie. W maju 2014 roku, wraz z uzyskaniem dofinansowania, rozpoczął się intensywny etap wdrażania projektu. Programowaniem strony zajęła się firma, specjalizująca się w tej dziedzinie. Wówczas nawiązałam też współpracę ze specjalistami w dziedzinie prawa i rachunkowości.

Jestem jedynym właścicielem serwisu. Projekt został współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dla kogo przeznaczony jest Wasz projekt i jaką potrzebę zaspokaja?

Serwis jest przeznaczony zarówno dla wykonawców jak i kupujących.

Wykonawcom ułatwia autopromocję, a kupującym i poszukującym usług, pozwala na łatwy podgląd do realizowanych prac i przykładów z portfolio. Pozwala na sprzedaż i zamawianie usług.

W wielu serwisach wykonawcy zapraszają na swoje strony z portfolio, z nadzieją, że ich strona zostanie odwiedzona i zapamiętana. Kupujący w serwisie Jopillo mają podgląd do przykładowych, zrealizowanych projektów wykonawcy. Mogą zobaczyć dzieła, projekty, umiejętności, pomysłowość i prace z portfolio. Mogą usłyszeć akcent, dykcję, zapowiedź, a każdego wykonawcę dodać do listy ulubionych. I co ważne znają cenę, termin wykonania usługi. Każdą z usług mogą w prosty sposób zamówić.

Czy platforma jest już w pełni funkcjonalna?

Serwis jest jeszcze w wersji beta. Są elementy, które chcę zmienić, dopracować. Chcę mieć też pewność, że strona działa w pełni poprawnie i wyeliminować ewentualne błędy. Zachęcam użytkowników do zgłaszania uwag.

Czy na zachodzie funkcjonują takie projekty i czy cieszą się popularnością?

Wspominany serwis Fiverr.com, cieszy się ogromną popularnością, ale nie mogę w pełni porównywać do niego Jopillo. Na Fiverr.com są oferty zaczynające się od 5 dolarów. Tam użytkownicy w tej cenie wykonują różnego rodzaju usługi. Z moich obserwacji wynika, że w Polsce nawet przeliczając 5 dolarów na złotówki, ciężko znaleźć usługę podobną w zakresie i formie wykonania. Nawet jeśli na Fiverr.com są oferty Polaków. Jopillo proponuje i zachęca do oferowania usług na jednostki.

Jak chcecie przekonać klientów do korzystania właśnie z Waszego produktu?

Jopillo oferuje darmową rejestrację. Wystawianie ofert jest także bezpłatne. Wykonawcy mogą wystawiać nieograniczoną ilość usług i prezentować oferty w formie graficznej lub video. Przydatne funkcje czynią serwis atrakcyjnym. Wśród nich m.in. system osiągnięć, poziomów, wiadomości, powiadomień, ocen i komentarzy, okno dialogowe dla stron transakcji, profil użytkownika z możliwością edycji, lista ulubionych Wykonawców. Łatwy sposób wystawiania i składania zamówień. Możliwość przeglądania ofert i profili Wykonawców z poziomu niezarejestrowanego Użytkownika.

Czy poszukujecie inwestora dla Waszej firmy?

Temat jest otwarty i do rozważenia. Wszystko zależy od tego kto, co, gdzie, jak i kiedy.

Na czym polega Wasz model biznesowy?

Serwis zarabia na prowizji od transakcji. Prowizja od sprzedaży naliczana jest wyłącznie sprzedawcom, którzy sprzedadzą swoją usługę (przyjmą zamówienie do realizacji). Jej wysokość zależy od aktualnego poziomu sprzedawcy i maleje wraz z awansem użytkownika. Wykonawcy zarabiają minimum 90 % z każdej transakcji, a wraz z awansem w poziomach – więcej.

Jakimi metodami docieracie do klientów? Jakie macie pomysły na promocję?

Serwis koncentruje się w tej chwili przede wszystkim na budowaniu bazy ofert użytkowników. Działania prowadzone są za pośrednictwem dostępnych kanałów komunikacji. Reklama i promocja przede wszystkim w sieci.

Czy możecie się już pochwalić pierwszymi wynikami projektu?  Czy macie już pierwszych zainteresowanych klientów?

Jest to świeży pomysł i jak każda nowa strona potrzebuje czasu na rozwój. Dla wielu użytkowników internetu Jopillo wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kupujących i oferujących usługi, dzieła.

Serwis posiada aktywne oferty, przybywa też użytkowników. Pierwsze zamówienia za pośrednictwem serwisu także zostały zrealizowane. Mam nadzieję, że Jopillo stanie się jednym z ulubionych miejsc wielu użytkowników. Jopillo jest na dobrej drodze.

Jakie macie plany na przyszłość? Myślicie o globalnym rozwoju?

Są sprecyzowane plany rozwoju serwisu, jednak nie zdradzę szczegółów. Na pewno, serwis będzie się rozwijał pod kątem funkcjonalności przydatnym użytkownikom. Ważna jest też popularyzacja serwisu. Rozwój na zagranicznych rynkach jest przewidziany, w odpowiednim momencie.

Co moglibyście poradzić osobom, które myślą o biznesie w sieci. Od czego zacząć, na co zwracać szczególną uwagę?

Nie czuję się osobą na tyle doświadczoną w prowadzeniu biznesu, aby udzielać rad w tym zakresie. Jak już wcześniej wspomniałam, nabywam umiejętności w prowadzeniu startupu. Czy analizy moich działań, reakcji użytkowników, promocja serwisu i obserwacja obowiązujących trendów okażą się słuszne, dowiem się za pewien czas. Teraz wyciągam wnioski i cieszę się z każdego użytkownika, który rozumie ideę serwisu i dołącza do społeczności Jopillo.

Komentarze

Arystosedes

6 marca 2015 Odpowiedz

Art o niczym, a sam serwis średnio rokuje. Póki co niewiele się tam dzieje, ale powodzenia 🙂

dorotaEf

10 lipca 2015 Odpowiedz

Zamiast narzekać, że mało się dzieje to zarejestruj się i wspomóż młodego polskiego przedsiębiorcę w zaistnieniu na rynku. Mnie osobiście serwis przypadł do gustu 😉

Komentarze

Aby dodać komentarz Zaloguj się lub Zarejestruj w MamBiznes.pl