Jednoosobowej firmie, która otrzymała 5 tys. zł mikropożyczki z urzędu przysługuje umorzenie przyznanego z powodu pandemii wsparcia. Jak dowiedział się portal MamBiznes.pl do tej pory umorzonych zostało blisko 650 tys. mikropożyczek. Jakie warunki należy spełnić, by jednorazowy zastrzyk gotówki przyznany przez powiatowy urząd pracy został umorzony?
Według danych Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej z pomocy w formie 5 tys. zł mikropożyczki skorzystało w sumie 1,8 mln jednoosobowych firm. Na konta właścicieli małych biznesów popłynęło łącznie ponad 9 mld zł. Wsparcie to jest bezzwrotne i rośnie liczba firm, którym pożyczka została już umorzona.
644 tys. umorzonych mikropożyczek
Z tytułu mikropożyczek z budżetu państwa za pośrednictwem powiatowych urzędów pracy popłynęło od początku pandemii ponad 9 mld zł. Według stanu na dzień 17.09.2020 r. umorzonych zostało 644 637 pożyczek, na łączną kwotę 3,212 mld zł – dowiedział się portal MamBiznes.pl. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami o tarczy antykryzysowej mikropożyczka wraz z odsetkami podlega umorzeniu po spełnieniu określonych warunków. Należy do nich konieczność prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przez 3 miesiące od momentu uzyskania finansowego zastrzyku z urzędu pracy.
Co ważne osoba, która uzyskała pomoc finansową w postaci 5 tys. zł może liczyć na umorzenie wspomnianej kwoty z urzędu. Właściciel firmy może liczyć na umorzenie otrzymanej pożyczki z urzędy. W praktyce to znaczy tyle, że właściciel jednoosobowej firmy nie jest zobowiązany do składania żadnego wniosku o umorzenie pożyczki. Nie musi także przedkładać żadnych dokumentów świadczących o tym, że działalność była kontynuowana przez okres 3 miesięcy.
Ten warunek zostanie zweryfikowany przez urząd, który posiłkując się danymi z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej sprawdzi, czy firma nie została zawieszona lub zamknięta. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo kontynuowało działalność przez kolejne 3 miesiące pożyczka zostaje umorzona. W przeciwnym wypadku beneficjent zmuszony jest do jej zwrotu. To oznacza, ze nie musi w tym celu składać żadnego wniosku u umorzenie mikropożyczki z urzędy pracy. Urząd sprawdzi jedynie, czy osoba prowadząca biznes spełnia warunek stanowiący podstawę do umorzenia otrzymanej kwoty 5 tys. zł.
Umorzenie mikropożycczki w świetle prawa
W świetle obowiązujących przepisów umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy nie jest decyzją administracyjną, następuje w drodze czynności materialno-technicznej, PUP w Opolu nie będzie informował pisemnie mikroprzedsiębiorców o dokonanych umorzeniach. W przypadku nie spełnienia przez mikroprzedsiębiorcę warunku stanowiącego podstawę do umorzenia tj. w przypadku nie prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 3 miesięcy od udzielenia pożyczki, mikroprzedsiębiorca otrzyma z urzędu pracy pisemne wezwanie do zwrotu otrzymanej pożyczki wraz harmonogram spłaty rat pożyczki ( maksymalnie w 12 rat ).
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)