Odwiedzili już kilkanaście miast w Polsce, teraz czas na ekspansję zagraniczną. Kosmopark wyrusza w daleką podróż

Informacje o autorze

21 sierpnia 2025
Udostępnij:

Połączenie nauki, nowych technologii i… zabawy. Interaktywna wystawa Kosmopark była już w kilkunastu miastach Polski i szykuje się do ekspansji zagranicznej.

Kosmopark

Sławosz Uznański-Wiśniewski i jego niedawna misja w kosmos bez zwątpienia wzbudziła ogromne zainteresowanie tym tematem. Jednak twórcy Kosmoparku zdecydowanie wcześniej stworzyli wyjątkowy projekt edukacyjno-rozrywkowy, który przerodził się w świetnie prosperujący biznes. Kosmopark to przestrzeń, która łączy naukę, rozrywkę i technologię (VR, AR, symulatory lotów) w angażujący sposób. Powstała trzy lata temu i dotychczas wystawa była dostępna w kilkunastu miastach Polski. Na jesieni po raz pierwszy pojawi się w Warszawie, a w planach już są kierunki zagraniczne.

„Początki Kosmoparku to 2022 rok. Pomysł narodził się w gronie pasjonatów, którzy postanowili połączyć naukę z emocjami i zabawą, w sposób, który wydaje się nam unikatowy i niespotykany dotąd w Polsce. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń, w której zarówno dzieci, jak i dorośli mogą poczuć się jak prawdziwi odkrywcy — „dotknąć” kosmosu, doświadczyć stanu nieważkości, odkryć tajemnice planet. To wszystko jest możliwe dzięki najnowocześniejszej technologii. Na miejsce inauguracji wybraliśmy Gdańsk (…)” – opowiada Maria Sołoniewicz, Dyrektor Marketingu Kosmoparku.

Inny pomysł na biznes

W tym przypadku pomysł na biznes zrodził się z pasji i chęci połączenia nauki z zabawą. Choć wystawa Kosmopark jest skierowana do najmłodszych, to również dorośli znajdą coś dla siebie. Projekt powstał bazując na doświadczeniu naukowców oraz praktyków z branży wystawienniczej. Cenne były również uwagi nauczycieli, które pomogły dostosować wystawę do potrzeb uczniów w różnym wieku.

Jednak nauka i zabawa to nie wszystko. Twórcy postanowili przybliżyć kosmos poprzez zastosowanie nowych technologii. „W Kosmoparku zastosowaliśmy nowoczesne technologie, które w realistyczny sposób symulują odczucia towarzyszące podróży w kosmos. Jednym z kluczowych rozwiązań jest wirtualna rzeczywistość (VR), umożliwiająca immersyjną eksplorację środowisk kosmicznych — angażującą zmysły i wspierającą naukę przez doświadczenie. Symulator grawitacji pozwala poczuć, jak zmienia się sposób poruszania w warunkach obniżonej grawitacji, natomiast specjalna waga planetarna pokazuje, ile ważyłoby się na innych planetach. Razem tworzą wyjątkowe doświadczenie, które w przystępny sposób przybliża fizyczne różnice między Ziemią a innymi ciałami niebieskimi (…)” – tłumaczy Maria Sołoniewicz.

Od momentu inauguracji w 2022 roku w Gdańsku, Kosmopark odwiedziło ponad pół miliona odwiedzających, zarówno w Polsce jak i za granicą. Co miesiąc średnio 6 tys. osób przychodzi na wystawę. Dodatkowo, ponad 73 tys. dzieci po wizycie zadeklarowało, że chciałoby zostać astronautami. Ponad tysiąc nauczycieli podkreśliło, że to edukacja, której uczniowie nigdy nie zapomną. Aż 90% szkół ocenia wizytę jako najlepszą wycieczkę edukacyjną w danym roku. Skala biznesu to obecnie ponad 8 mln zł przychodów rocznie.

Ekspansja Kosmoparku

Od momentu startu 2022 roku Kosmopark był obecny w 17 miastach Polski, w tym m.in. Gdynii, Krakowie, Szczecinie czy Wrocławiu. Ponadto, odwiedził również trzy zagraniczne lokalizacje — Wilno i Kowno na Litwie oraz Rygę na Łotwie. W najbliższym czasie planowana jest premiera w Warszawie, w Blue City. Dla twórców będzie to symboliczne zwieńczenie etapu ekspansji krajowej. Jednocześnie przygotowywana jest ekspansja zagraniczna.

„W najbliższych miesiącach skupiamy się na dalszej mobilnej ekspansji w Polsce oraz Europie. Obecnie posiadamy trzy pełne zestawy wystawy, z czego dwa wkrótce wyruszą do nowych krajów. Jeszcze w tym roku w Polsce planujemy pojawić się w Warszawie, Radomiu i Białymstoku. Rozważamy także stworzenie stałej, stacjonarnej wersji Kosmoparku w jednym z dużych miast europejskich, która byłaby jednocześnie centrum edukacyjnym, przestrzenią warsztatową i miejscem premier nowych atrakcji. Naszą misją pozostaje niezmiennie popularyzowanie wiedzy o kosmosie w sposób nowoczesny, wciągający i dostępny dla jak najszerszej grupy odbiorców” – podsumowuje Maria Sołoniewicz.

Źródło grafik: Kosmopark

Polecamy

Więcej w tym dziale: