Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Spadają standardy uczciwości w polskich firmach. Nieetyczne działania sposobem na przetrwanie?

Standardy uczciwości

Duży spadek notują standardy uczciwości stosowane w polskich firmach. Tak wynika z opublikowanych w „Rzeczpospolitej” wnioskach z raportu EY.

Powyższy raport został opracowany na podstawie Światowego Badania Uczciwości w Biznesie 2024. Zostało przeprowadzone przez agencję Ipsos. W badaniu wzięli udział przedstawiciele kadry kierowniczej oraz pracownicy dużych przedsiębiorstw i instytucji. Na podstawie zadawanych przez ankieterów pytań, sformułowano wnioski dotyczące etycznych standardów stosowanych w krajowym biznesie. Te niestety nie są pozytywne.

Warto przeczytać: Ranking najszybciej rozwijających się firm. Liczne grono polskich przedstawicieli

Duży spadek standardów uczciwości

Z badania wynika, że aż 53% ankietowanych zakłada możliwość nieetycznego działania, by poprawić możliwości rozwoju własnej kariery lub zwiększyć szansę podwyżki wynagrodzenia. Średnia wysokość tego wskaźnika we wszystkich badanych krajach wynosi 38%. W Polsce cechuje go również znaczny wzrost w stosunku do wyników z lat ubiegłych. Jeszcze w 2022 roku wynosił on zaledwie 33%.

Pogarszającą się sytuację dopełnia to, jak pracownicy widzą standardy uczciwości w swojej firmie. Zaledwie 27% badanych stwierdziło, że w ciągu ostatnich dwóch lat standardy uczciwości w ich firmie się poprawiły. Na pytanie, czy pracownicy firmy uczciwie wykonują swoją pracę, potwierdzającą odpowiedź udzieliło 72% badanych. W 2022 roku takiej odpowiedzi udzieliło 82% z nich.

Uczciwość w cenie

Trudna sytuacja na rynku pracy sprzyja pogarszaniu się nieetycznych praktyk wśród pracowników. Opisywane przez nas wielokrotnie grupowe zwolnienia w międzynarodowych korporacjach sprawiają, że pracownicy mogą zrobić wiele, by utrzymać swoje stanowisko pracy. Również rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej powodują, że by utrzymać się na rynku, prowadzący działalność są niejako „motywowani” do nieuczciwych działań względem konkurencji, ale także wobec klientów. Często na szeregowych pracownikach presję do tego typu działań wywołuje kadra kierownicza. 

Jest wysoce prawdopodobne, że wzrost uczciwości będzie ściśle powiązany z poprawą sytuacji w gospodarce. Zmianę trendu mogą wywołać również klienci, dla których uczciwość zazwyczaj jest w cenie.

Warto przeczytać: Dominują premie, rośnie znaczenie rozwoju osobistego. Pożądane benefity pracownicze w 2024 roku

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.