Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Trudny okres dla niezależnych, małych sklepów. Fala zawieszeń i likwidacji

Małe sklepy

W pierwszej połowie roku zamknięto 1,6 tys. sklepów. 5,2 tys. podmiotów zdecydowało się na zawieszenie działalności. Eksperci uważają, że to zaledwie początek fali likwidacji.

Małe, niezależne sklepy mają coraz większe trudności z utrzymaniem się na rynku. Już w kwietniu informowaliśmy o rosnącym zadłużeniu tych podmiotów. Niewypłacalność sprawia, że tego typu podmioty są coraz częściej zmuszone do zamknięcia lub zawieszenia działalności gospodarczej. Dane na temat tego typu działań zebrało Dun&Bradstreet Poland, a jako pierwsza poinformowała o nich Rzeczpospolita.

Warto przeczytać: Małe sklepy mają duże problemy. Rośnie ich zadłużenie

Spadki są powszechne

Według udostępnionych informacji, spośród 28 sektorów handlu biorących udział w zestawieniu, aż w 21 odnotowano w pierwszym półroczu 2024 roku spadek liczby podmiotów. W 6 z nich zanotowano wzrost, a w jednym z sektorów nie stwierdzono w tym aspekcie różnicy. Największe spadki dotyczą sklepów spożywczych i odzieżowych. W przypadku pierwszych ubyło ich w badanym okresie ponad 500. Zamknięto w tym czasie więcej niż 200 sklepów odzieżowych. 

Do branż, w których likwiduje się najwięcej sklepów, należą także sklepy ogólnego przeznaczenia, ale również punkty specjalistyczne, jak na przykład sklepy z farbami czy księgarnie.

Przyczyny likwidacji małych sklepów

Eksperci wskazują, że niezależność likwidowanych podmiotów może być jedną z przyczyn, z powodu której nie mogą utrzymać się na rynku. Zrzeszenie w grupie umożliwia łatwiejsze działanie, na przykład dzięki obecności wspólnego dystrybutora. Sklepy stanowiące część jednej sieci łatwiej radzą sobie również z konkurencją. Małe sklepy to często podmioty rodzinne. Coraz częściej zdarza się, że widząc trudności rodziców w utrzymaniu rodzinnej firmy, młodsze pokolenie nie decyduje się na kontynuację działalności. Nie sposób nie brać pod uwagę również wpływu inflacji na handel. Metody stosowane przez duże sieci handlowe pomagają w uzyskaniu cen towarów korzystniejszych niż drobna konkurencja. To powoduje odpływ klientów małych sklepów.

Eksperci alarmują, że w gospodarce dominują symptomy wskazujące na to, że zagrożenie dla małych sklepów będzie rosło. Jednym z największych problemów, z którymi będą się obecnie mierzyć ich właściciele, jest wzrost cen energii. To sprawia, że prawdopodobnie w najbliższym czasie fala likwidacji i zawieszeń tylko zyska na sile.

Warto przeczytać: Mamyito.pl wzmacnia pozycję na rynku e-grocery. W planach ekspansja poza Mazowsze

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.