MamBiznes.pl

Czy mogę nie księgować nieopłaconej faktury?

Pobieranie danych ...

Będę pobierał abonament za dostęp do serwisu WWW. Płatność dokonywana będzie z góry za kolejny miesiąc. Czy jeśli klient nie zapłaci za fakturę, to czy mogę nie księgować tej faktury i wystawić kolejną (z kolejnym numerem porządkowym)?

Z pytania jednoznacznie wynika ze winy szukać należy po obu stronach, zarówno usługobiorców jak i usługodawcy. Faktura powinna dokładnie określać za jaki okres rozliczeniowy jest wystawiona i kiedy należy ją zapłacić. Powinna również posiadać kolejny numer. Należy przyjąć zasadę, aby abonament wypływający z faktury płacony był wcześniej przez klienta. Przykładowo, jeśli abonament dotyczy stycznia 2007 roku, można tę fakturę wystawić na 1 stycznia 2007 i określić termin wpłaty kwoty z faktury choćby na 7 stycznia. Ważne jest to, aby kolejnym fakturom nadać kolejne numery, a numery te z kolei właściwie uporządkować w KPiR (księga przychodów i rozchodów). Jeżeli zdarzy się tak, że usługodawca wystawi kolejna fakturę, a wcześniejsza nie została jeszcze zapłacona, wówczas ją księguje w chwili jej wystawienia lub też w danym miesiącu jej wystawienia.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. A zatem w przypadku świadczenia usług ciągłych, a takimi usługami z pewnością są usługi internetowe, za datę powstania przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę. Oznacza to, że bez względu na to, czy opłata za usługę wpłynęła, wystawienie faktury rodzi obowiązek podatkowy.

Podstawa prawna: Ustawa o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.).

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...