Jak powszechnie wiadomo kryzys gospodarczy na całym świecie bardzo mocno dotknął szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Badania jednak pokazują, że ponad połowa warsztatów nie notuje jak do tej pory spadków obrotów. Może to być świetny biznes. Tym bardziej, że w pomocą przedsiębiorcy mogą przyjść fundusze europejskie. Środki na ten cel można pozyskać m.in. z Działania 1.5 „Rozwój przedsiębiorczości”.
Dotacje dla mechaników
Każde województwo ma swój własny Regionalny Program Operacyjny, za pomocą którego możliwe jest otrzymanie dotacji przeznaczonej na modernizację bądź uruchomienie warsztatu samochodowego. Dla przykładu będziemy posługiwać się województwem mazowieckim. W ramach RPO Województwa Mazowieckiego, a konkretnie z puli środków Działania 1.5 Rozwój przedsiębiorczości, przedsiębiorcy mogą uzyskać dofinansowanie na nowe inwestycje związane z utworzeniem warsztatu samochodowego (lub rozbudową już istniejącego).
W przypadku warsztatu samochodowego może wystąpić dotacja na:
- zakup urządzeń niezbędnych w warsztacie,
- zakup budynku będącego miejscem prowadzenia warsztatu,
- zakup wartości niematerialnych i prawnych, np. licencji,
- dywersyfikacje produkcji przedsiębiorstwa poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów,
- nabycie środków trwałych bezpośrednio związanych z przedsiębiorstwem, które zostało zamknięte lub zostałoby zamknięte, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym środki nabywane są przez inwestora niezależnego od zbywcy.
Ponieważ dotacje są przeznaczone dla mechaników, działalność gospodarcza musi być już założona. Wartość takiego projektu (czyli suma wszystkich wydatków) powinna wynosić powyżej 300 tys. zł, jeśli spełnione są równocześnie trzy warunki:
- firma prowadząca warsztat samochodowy będzie mikroprzedsiębiorstwem (czyli takim, które zatrudnia poniżej 10 osób i którego obrót roczny nie przekracza 2 mln euro),
- warsztat będzie się znajdywał na wsi lub w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców,
- w ramach warsztatu będą utworzone nowe miejsca pracy.
Jeżeli któryś z tych trzech warunków nie jest spełniony, wartość projektu może wynosić zarówno poniżej jak i powyżej 300 tys. zł (minimum jest nieokreślone).
Poziom dofinansowania do warsztatu samochodowego jest uzależniony również od miejsca realizacji projektu i wielkości przedsiębiorstwa. Na przykład, jeśli projekt jest realizowany przez mikroprzedsiębiorcę na terenie województwa mazowieckiego poza Warszawą, poziom dofinansowania z programu może wynieść do 60 proc. kosztów kwalifikowalnych (czyli wydatków w ramach projektu, które kwalifikują się do dofinansowania, np. na zakup urządzeń), jeśli na terenie Warszawy – do 50 proc. Zmienić się to ma od 01 stycznia 2011 r., kiedy to w całym wojewódzwie mazowieckim – maksymalna wartośc dofinansowania będzie wynosiła 50 proc.). W pozostałych województwach maksymalny poziom dofinansowania może wynieść 60 proc. lub 70 proc.Wymogi ubiegania się o dotacje
RPO danego województwa i niezbędne informacje można znaleźć na stronie internetowej Instytucji Wdrażającej RPO. Zazwyczaj jest to Urząd Marszałkowski lub inna instytucja regionalna wskazana przez samorząd województwa. Przed przystąpieniem do ubiegania się o dofinansowanie z jakiegokolwiek programu, warto dokładnie zapoznać się z dokumentami, w których określone są wytyczne, i rozwiać wszelkie wątpliwości w instytucji udzielającej dofinansowania.
Rozpoczynający staranie o dotacje na warsztat samochodowy muszą pamiętać, aby wziąć pod uwagę:
- identyfikację i dopasowanie odpowiednich programów do indywidualnych potrzeb beneficjenta,
- pełne wsparcie informacyjne w zakresie zasad funkcjonowania i otrzymywania środków pomocowych,
- weryfikację kształtu projektu pod kątem ramowych wytycznych odpowiedniego programu pomocowego (harmonogram, zakres prac, kwalifikacja kosztów) tak, aby zwiększyć prawdopodobieństwo pozyskania dotacji,
- opracowanie i składanie wniosków o udzielenie dotacji wraz z niezbędnymi załącznikami do krajowych i międzynarodowych instytucji finansujących,
- zarządzanie projektami finansowanymi ze środków pomocowych, opracowanie i składanie dokumentacji rozliczeniowej.
Podstawowym wymogiem przy ubieganiu się o finansowanie warsztatu samochodowego przy wsparciu z funduszy pomocowych jest prawidłowe opracowanie wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami, spełniających wszystkie niezbędne wymagania formalne i merytoryczne. Konsultanci w sposób profesjonalny sporządzają dokumenty wymagane na wszystkich etapach procedury pozyskiwania środków UE, tj.:
- fiszki projektowe/karty projektu,
- wnioski aplikacyjne,
- binzesplany (dla JST – studia wykonalności),
- raporty oddziaływania inwestycji na środowisko,
- dokumentacje przetargowe,
- raporty rozliczeniowe,
- plany rozwoju lokalnego,
- wieloletnie plany inwestycyjne.
Wypełnienie wniosku o dofinansowanie
Oprócz wybrania nazwy Priorytetu i Działania, należy podać m.in. tytuł projektu (do 250 znaków uwzględniając spacje i znaki interpunkcyjne). Tytuł powinien identyfikować projekt, a jednocześnie nie powielać tytułu innych projektów realizowanych przez beneficjenta lub przez inne podmioty. W przypadku gdy projekt jest częścią większej inwestycji, powinien zawierać w tytule: przedmiot, lokalizację oraz etap, tak, aby w sposób syntetyczny odnosił się do jego istoty np.: „Modernizacja warsztatu samochodowego przy ulicy…”.
W polu „Nazwa Beneficjenta” wpisuje się oficjalną nazwę podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie, zgodną z dokumentami rejestracyjnymi/statutem podmiotu.
Planowany okres realizacji projektu. Należy wybrać z kalendarza dzień, miesiąc i rok rozpoczęcia realizacji projektu oraz dzień, miesiąc i rok zakończenia planowanej realizacji inwestycji. Termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu powinien być zgodny z dniem rozpoczęcia kwalifikowalności wydatków danego projektu zgodnie z opisami Działań zawartych w Uszczegółowieniu RPO oraz zasadami kwalifikowalności wydatków w ramach RPO.Załączniki do umów o dofinansowanie
Aby otrzymać środki na własny warsztat samochodowy przedsiębiorca musi przedłożyć:
- zaświadczenie z banku o wyodrębnionym dla projektu rachunku bankowym;
- kopię pozwolenia na budowę, jeżeli pomoc ma dotyczyć budowy warsztatu samochodowego;
- dokumenty potwierdzające prawo do dysponowania wszystkimi gruntami lub obiektami na cele inwestycyjne, na terenie których projekt ma być realizowany. W przypadku podpisania umowy najmu budynku lub umowy najmu części budynku po dniu 1 stycznia 2009 roku, należy dołączyć do umowy świadectwo charakterystyki energetycznej budynku, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.);
- zaświadczenie beneficjenta o nie zaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), z okresu nie dłuższego niż 3 miesiące;
- zaświadczenie beneficjenta o nie zaleganiu z opłacaniem podatków (z Urzędu Skarbowego), z okresu nie dłuższego niż 3 miesiące;
- zaświadczenie o nie zaleganiu z opłatami za korzystanie ze środowiska, wydane przez Departament Opłat Środowiskowych Urzędu Marszałkowskiego;
- upoważnienie/pełnomocnictwo do podpisania umowy przez osoby reprezentujące wnioskodawcę;
- w przypadku wprowadzenia zmian do Ewidencji Działalności Gospodarczej / Krajowego Rejestru Sądowego w okresie od złożenia wniosku o dofinansowanie do chwili obecnej konieczne jest dostarczenie aktualnego wypisu z w/w dokumentów;
- zaświadczenie REGON.
Pomoc de minimis dla warsztatu samochodowego
W przypadku ubiegania się przez beneficjenta o pomoc publiczną lub pomoc de minimis, należy wypełnić pole przedstawiając metodologię wyliczenia danej pomocy, o jaką ubiega się beneficjent na realizację przedsięwzięcia. Metodologia winna zawierać wykazanie intensywności pomocy (przedstawionej w proc.), w tym ewentualnie dodatkowych punktów procentowych z tytułu przynależności do sektora MŚP. Gdy beneficjent działa w sektorze usług mechanicznych i jest jego wiodącą działalnością (stanowiąca jedną z głównych źródeł przychodów) nie może starać się o dodatkowe punkty procentowe zgodnie z art. 8 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 października 2007 r. w sprawie regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz.U. z 2007 nr 193, poz. 1399 z poz. zm.).
Jeżeli wnioskodawca ma w dokumentach rejestrowych wpisaną działalność w zakresie warsztatu samochodowego, wówczas np. koszt zakupu środka transportu jest kosztem niekwalifikowanym (zgodnie z rozporządzeniem z dnia 11 października 2007 r. w sprawie regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych).
Pomoc de minimis udzielona mechanikowi samochodowemu jest pomocą zgodną z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy de minimis. Całkowita wartość pomocy de minimis dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat (dwa lata wstecz i rok obecny), nie może przekroczyć wysokości:
- 200 tys. euro;
- 100 tys. euro, jeśli jest to przedsiębiorstwo sektora mechanicznego.
We wniosku należy wpisać wielkość przyznanej pomocy de minimis w walucie polskiej. Przez całkowitą wysokość uzyskanej pomocy de minimis należy rozumieć zsumowaną wartość wszystkich cząstkowych pomocy otrzymanych przez beneficjenta z poszczególnych organów jej udzielających, na podstawie uzyskanych zaświadczeń. Beneficjent jest zobligowany do dołączenia do wniosku ww. dokumentu.Informacje dla mechaników
Obecnie w województwie mazowieckim rozpoczęła się nowa perspektywa finansowania rozwóju przedsiębiorczości, obejmująca między innymi działania podejmujące rozwój warsztatów samochodowych w ramach polityki spójności, przy udziale środków będących w dyspozycji Unii Europejskiej w latach 2007-2013. Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych w nowym okresie programowania pełni funkcję Instytucji Pośredniczącej II stopnia (wdrażającej) Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego 2007-2013 oraz komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Podniesienie konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw i MSP poprzez dostosowanie do wymogów rynkowych, w tym zapewnienie dostępu do nowych technologii, systemów certyfikacji i jakości, możliwe będzie w ramach Działania 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości.
W ramach Działania 1.5 przewiduje się również wsparcie finansowe dla nowopowstałych, jak i funkcjonujących na rynku przedsiębiorstw w tym na rozwój warsztatów samochodowych.
Przykładowym rodzajem projektów będą projekty polegające na dokonywaniu inwestycji w środki trwałe, wartości niematerialne i prawne związane z utworzeniem nowego przedsiębiorstwa, rozbudową istniejącej działalności gospodarczej. Aktualnie informacje na temat Działania 1.5 znajdują się w Szczegółowym Opisie Priorytetów RPO WM 2007–2013 dostępnym na stronie internetowej www.mazowia.eu w zakładce RPO/dokumenty programowe.
Czy wiesz, że…? |
Za mikroprzedsiębiorstwo uznaje się przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót i/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów euro. Za małe przedsiębiorstwo uznaje się przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót i/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów euro. Za średni warsztat samochodowy uznaje się przedsiębiorstwo, zatrudniające mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro. Na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) NR 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. art. 3 ust. 4 załącznika – przedsiębiorstwo nie może być uznane za mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo, jeżeli 25 proc. lub więcej jego kapitału lub głosów jest kontrolowane bezpośrednio lub pośrednio, łącznie lub indywidualnie, przez jeden lub kilka podmiotów publicznych. |
Przemysław Gogojewicz