MamBiznes.pl

Fiskus bierze się za dochody blogerów

Pobieranie danych ...

Coraz więcej osób decyduje się na założenie i prowadzenie własnego bloga. Dla części z nich staje się on nawet jednym ze źródeł dochodów w domowym budżecie. Należy jednak pamiętać, że takie dochody trzeba także opodatkować.

Osoby piszące bloga to najczęściej osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które otrzymują m.in. wynagrodzenie od reklamodawców. Dochody z reklam powinny być jednak opodatkowane zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jaką jest zasada powszechności opodatkowania (art. 9 ust. 1 tej ustawy). W myśl powyższej zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wyraźnie wskazanych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dla prawidłowej kwalifikacji prawno – podatkowej wynagrodzenia otrzymywanego przez osobę piszącą blog należy na wstępie stwierdzić, iż tego typu przychód ma niewątpliwie charakter sponsoringu. Umowy sponsoringu są zaliczane do tzw. umów nienazwanych, do których ma zastosowanie art. 750 Kodeksu cywilnego – tłumaczy Konrad Purski, radca prawny, partner w Rosicki Purski Warulik Ecdf Kancelaria Prawna.


– Przepis ten stanowi, iż do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. Aby dana umowa mogła być uznana za sponsoring właściwy, jej treść musi zawierać wzajemność zobowiązań umawiających się stron, oznaczającą zobowiązanie się sponsora do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, który z kolei zobowiązany jest do reklamowania nazwy sponsora, logo i prowadzonej przez niego działalności
– dodaje Purski.

Dodać należy, że reklamowanie ma na celu zwiększenie popularności danej firmy, a co za tym idzie zwiększenie w przyszłości dochodów. Poza tym wzajemne zobowiązania stron nie muszą być określane w formie pisemnej, gdyż przepisy Kodeksu cywilnego nie nakazują zawierania umów zlecenia (i innych umów o świadczenie usług) w formie pisemnej pod rygorem ich nieważności.

Jak więc opodatkować sponsoring? –  Sposób opodatkowania sponsorowanego określa przepis art. 13 ust. 8 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołanym przepisem za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej – wyjaśnia Konrad Purski.

Oznacza to, że od wynagrodzenia sponsorowanego, sponsorujący (jako płatnik), powinien pobierać miesięczne zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. – Wynagrodzenie wypłacone osobie piszącej blog z tytułu świadczonych przez niego usług należy zaliczyć na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Na sponsorującym jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych będzie ciążył obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy, a także w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzenia imiennej informacji o wysokości dochodu (PIT-11) i przesłania jej w ww. terminie sponsorowanemu oraz właściwemu ze względu na jego miejsce zamieszkania naczelnikowi urzędu skarbowego. Osoba pisząca bloga powinna uwzględnić dochód z tego tytułu w rocznym zeznaniu podatkowym – dodaje Purski.

– Photoblog.pl, czyli tak się robi e-biznes

Barbara Sielicka
Bankier.pl

Pobieranie danych ...