MamBiznes.pl

Franczyza zakwita wiosną

Pobieranie danych ...
2010-04-08 Własny Biznes FRANCHISING

Które biznesy notują zwiększone przychody na wiosnę? My obstawiliśmy serwisy rowerowe i salony urody.

Przed 1 listopada w sklepach pojawiają się znicze. Zaraz po tym zastępują je ozdoby choinkowe i sylwestrowe sztuczne ognie. W lutym na wystawach goszczą walentynkowe czerwone serduszka i czekoladki. W skomercjalizowanym świecie popularne święta wyznaczają rytm popytu. A czy pory roku, a w szczególności wiosna, wraz z którą natura budzi się do życia, mają jakikolwiek wpływ na sytuację rynkową? Zapytaliśmy przedstawicieli firm franczyzowych, których działalność teoretycznie powinna ożywać na wiosnę, jak przygotowują się do tej pory roku. – Na wiosnę przygotowujemy specjalny projekt w imieniu inwestora, amerykańskiej grupy kapitałowej. Rozpoczynamy sprzedaż domów na ekskluzywnym, ogrodzonym i monitorowanym osiedlu w urokliwym miejscu pod Nowym Sączem. Znajdzie się tam ponad 100 domów mieszkalnych z pełną infrastrukturą: placami zabaw, kortami, zapleczem handlowym, własną przychodnią lekarską, świetlicą osiedlową itp. Licząc, że wiosna to dobry czas na zakup własnego gniazdka, wiążemy z tą inwestycją wielkie plany – mówi Stanisław Wierny, dyrektor biura nieruchomości KNC z Nowego Sącza.

Inwestycji towarzyszy kampania reklamowa prowadzona w mediach od
początku lutego. Jednak to jedyny tak poważny zamiar firmy mający
związek z nową porą roku. – W zakresie naszej podstawowej działalności, czyli pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, nie ma wyraźnie zaznaczonej sezonowości. Na tym rynku transakcje odbywają się przez cały rok – mówi Stanisław Wierny.

Rozruch po zimie

Co innego branża rowerowa, która tylko czeka, aż stopnieją ostatnie zimowe śniegi i kolarze wyruszą na ścieżki rowerowe i na szosy. – Rowerzyści rozpoczynają sezon, gdy z dróg znika śnieg, temperatura niekoniecznie musi być dostatecznie wysoka. Rynek oferuje amatorom jazdy na rowerze szeroki wachlarz strojów kolarskich, które odpowiednio dopasowane zapewniają komfort jazdy. Wystarczy więc, żeby było sucho, a wówczas rowerzyści inaugurują sezon – mówi Damian Macios, kierownik działu sprzedaży firmy Velo, do której należy sieć Dobre Sklepy Rowerowe. Zanim jednak Polacy wyruszą na trasy, skorzystają z usług serwisów rowerowych, niektórzy zdecydują się nawet na zakup nowego sprzętu.

Po zimowym śnie wraz z ożywającą naturą budzą się do życia rowerzyści. Powoli zaczynają przygotowywać rowery do rozpoczynającego się sezonu, co widać po przychodach serwisów rowerowych. Są to miejsca, które oblężenie klientami przeżywają wczesną wiosną – podkreśla Damian Macios. Klienci, którzy szukają nowego sprzętu, coraz częściej przychodzą ze sprecyzowanymi wymaganiami i poszukują nowości. Dlatego wiosna to w sklepach rowerowych również czas wprowadzania nowych produktów. – Osoby odwiedzające Dobre Sklepy Rowerowe wiedzą, że aby czerpać jak najwięcej przyjemności z jazdy na rowerze, muszą dobrać rower do preferowanych warunków jazdy. Dlatego też tak dużym zainteresowaniem cieszą się rowery z grupy City Bikes, czyli idealnie nadające się do poruszania się po coraz bardziej zakorkowanych drogach polskich miast. Jak co rok, również i w tym sezonie pojawi się szereg nowości w sklepach sieci Dobre Sklepy Rowerowe, a wśród nich rowery nowej marki Agang – mówi Damian Macios.

Stanowcze nie dla zimowych zapasów

Bardziej leniwi klienci, którzy po zimie chcą poprawić stan swojej urody
bez wysiłku fizycznego, wybierają się do salonów urody i do centrów
dietetycznych. – W większości punktów ruch rzeczywiście zaczyna się na wiosnę. Gorący okres to również tygodnie przedwakacyjne – mówi Paweł Czerwiński, dyrektor generalny centrum medycznego 4Health. Liczba klientów zwiększa się po sylwestrze i stopniowo wzrasta do pierwszych wiosennych miesięcy. – Już na początku roku zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie naszymi usługami, natomiast na wiosnę klientów jest 30-40 proc. więcej niż w pozostałych porach roku – wyjaśnia Paweł Czerwiński.

Wiosna to również dobry czas na zmianę image, więc oblegane są również
salony fryzjerskie. – Reguły sezonowości we fryzjerstwie są proste. Marzec lub kwiecień, w  zależności od tego, kiedy przypada Wielkanoc, to dobre miesiące. Natomiast styczeń, luty, listopad to miesiące słabsze. Ponieważ w tym roku święta są na początku kwietnia, w marcu powinien być większy ruch – mówi Tomasz Bączyk, członek zarządu firmy Provalliance, która zarządza  siecią salonów fryzjerskich Jean Louis David

Wiosenny optymizm

Czy wiosną Polacy częściej niż w pozostałe pory roku są skłonni do
inwestowania we własne firmy? – Rozmowy z potencjalnymi franczyzobiorcami toczą się raczej jesienią, by sklep rowerowy mógł rozpocząć swoją działalność razem z początkiem sezonu, czyli wczesną wiosną – wyjaśnia Damian Macios z Velo. – Pytania o możliwość zaangażowania się we franczyzę spływają do nas przez cały rok. Gorzej jest jednak z przełożeniem tej liczby na konkretne umowy. W pierwszej połowie 2010 roku planujemy otwarcie dwóch lokali – mówi Tomasz Bączyk z JLD.

Stanisław Wierny z biur nieruchomości KNC oczekuje, że wiosna będzie
sprzyjać pozyskiwaniu nowych biorców licencji. – Zakładam, że wpływ wiosny na rozwój sieci będzie pozytywny. Skoro dużo dzieje się już teraz, nie przewiduję, aby ta sytuacja miała się pogorszyć. Nasza sieć rozwija się, pomimo że jeszcze mamy zimę, w najbliższym czasie planujemy podpisać umowy z kilkoma partnerami. Otworzymy punkty franczyzowe m.in. na Śląsku oraz nad morzem – dodaje. Z rozmów z właścicielami firm wynika, że dla niektórych wiosna wiąże się z większym ruchem w biznesie. Jednak porównując tę sytuację do okresów
przedświątecznych, w większości przypadków trudno mówić tu o poważnym
wzroście klientów.

Joanna Sopyło (miesięcznik Własny Biznes FRANCHISING)

 
Pobieranie danych ...