Jeżeli rozliczam się w formie ryczałtu, to czy mogę zatrudnić pracowników? Jeżeli chcę oddelegować pracowników do pracy na terenie UE, to czy muszę starać się o wniosek E101 dla każdego z nich z osobna?
Przedsiębiorca rozliczający się w formie ryczałtu ma prawo zatrudniać pracowników na ogólnych zasadach normowanych umową o pracę czy umową-zlecenie wynikających z kodeksu pracy, czy też kodeksu cywilnego. Prawo podatkowe nie stosuje w tej kwestii żadnych przeciwwskazań.
Formularz E 101 wypełnia się przypadku gdy polski pracownik lub osoba prowadząca w Polsce działalność na własny rachunek zamierza czasowo (nie dłużej niż przez 12 miesięcy) wykonywać pracę za granicą na terytorium jednego z państw UE/EOG. Zastosowanie polskich przepisów będzie odbywać się podstawie wystawionego i poświadczonego przez polską instytucję formularza E101. Aby uzyskać tego rodzaju formularz E101 delegujący pracodawca powinien zwrócić się do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na siedzibę pracodawcy, u którego osoba jest zatrudniona o wydanie takiego zaświadczenia. E101 wystawia się dla każdego pracownika z osobne. Wniosek o wydanie formularza powinien mieć formę pisemną i zawierać informacje niezbędne do ustalenia, czy w danym przypadku może być wystawiony.
Podstawa prawna:
- Kodeks cywilny ( Dz.U. z 1964 r. nr 16 poz. 94 z późn. zm.);
- Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.);
- Rozporządzenie rady EWG 1408/71.
Przemysław Gogojewicz