Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Kobiety coraz chętniej chcą prowadzić własny biznes. Przeszkodą mogą być wysokie podatki

Ponad 40% kobiet chce prowadzić własną działalność, a najchętniej wskazywana branża to usługi – wynika z najnowszego raportu „Bizneswoman roku. Polki i przedsiębiorczość 2023”.

Organizacja Sukces Pisany Szminką organizuje konkurs „Bizneswoman roku” i przygotował raport „Bizneswoman roku. Polki i przedsiębiorczość 2023”. Jak wynika z najnowszego badania, kobiety chcą założyć własną działalność gospodarczą i w tym roku chętnie wybrałyby branżę usługową. Jeszcze w ubiegłym roku numerem jeden był sektor edukacji.

„Badania z okazji Konkursu Bizneswoman Roku przeprowadzamy już od lat. Również i teraz niektóre z wyników zaskakują, jak chociażby fakt, że mimo niełatwej sytuacji gospodarczej, apetyt na przedsiębiorczość Polek nie zmniejsza się. W tym roku aż 41 proc. respondentek deklaruje, że chciałoby prowadzić własną firmę, a niemal co 3. już ją posiada” – pisze Olga Kozierowska, założycielka Sukcesu Pisanego Szminką oraz pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman roku.

33% respondentek zadeklarowało, że już prowadzi własny biznes, natomiast ponad 40% ankietowanych kobiet chce założyć swoją działalność. Jedynie 26% odpowiedziało, że nie chce prowadzić swojej firmy. Częstym powodem, dla którego kobiety nie chcą mieć własnego biznesu to obawa o utratę stabilności, którą mają zapewnioną na etacie.

Warto przeczytać: Prowadzenie własnego biznesu jest wyzwaniem. Często jest się wyrzucanym ze strefy komfortu – rozmowa z Aliną Sztoch, CEO i Co-founderką marki Kubota

Kobiety stawiają na własny biznes

Jak pokazują najnowsze badania przeprowadzone przez Sukces Pisany Szminką, kobiety coraz chętniej myślą o własnym biznesie. 28% respondentek wskazało, że myśli o prowadzeniu interesu w usługach. Kolejny, interesujący dla nich sektor to edukacja oraz szkolenia. Natomiast 9% ankietowanych rozważa gastronomię bądź turystykę.

44% kobiet, które prowadzą już własny biznes, nie chciałoby zmieniać obecnej branży. Jednak 44% respondentek myśli o rozszerzeniu swojej działalności. Przedstawione dane brzmią optymistycznie, jednak niektóre kobiety nie chcą tracić stabilizacji pracując na etacie.

„Badane na pytanie o to, co dotychczas powstrzymywało je przed decyzją o założeniu własnej firmy, najczęściej wskazują na obawę przed utratą stabilizacji, którą gwarantuje praca na etacie – deklaruje to co trzecia respondentka. Jednocześnie 18% ankietowanych przyznaje, że nie dysponuje środkami, które mogłaby zainwestować w początkowy rozwój biznesu, a 14% uczestniczek badania jako powód odkładania tej decyzji podaje brak pewności siebie” – czytamy w raporcie.

Wiemy już co zniechęca kobiety do własnego biznesu, dlatego pytanie: co je motywuje do założenia działalności. Blisko 30% ankietowanych kobiet wskazuje, że jest to elastyczne podejście do czasu pracy czy miejsca wykonywania obowiązków. Natomiast 18% cieszy się z niezależności, którą daje im własny biznes.

Źródło: Raport Bizneswoman roku. Polki i przedsiębiorczość 2023”

Czego oczekują kobiety prowadząc własny biznes?

W raporcie wskazano również czego oczekuje przedsiębiorczyni, gdy zakłada własny biznes. Blisko 30% ankietowanych kobiet wskazało, że niższe składki na ZUS przez pierwsze lata prowadzenia firmy. 15% oczekuje mniejszych podatków, 13% dofinansowania na start, a 11% respondentek wskazało wydłużenie okresu zwolnienia ze składek ZUS.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że osoby zakładające jednoosobową działalność gospodarczą mogą skorzystać z tzw. ulgi na start, czyli 6 miesięcy bez składek na ubezpieczenie społeczne, w przypadku gdy jest to pierwsza działalność bądź założenie JDG po upływie 60 miesięcy. Przewidziany jest również „Mały ZUS plus”, który jest rozwiązaniem dla przedsiębiorców, których przychody nie przekraczają 120 tys. zł.

Większość respondentek było wieku 31-45 lat. Młode kobiety stawiają na prowadzenie własnego biznesu, choć nie ukrywają, że zbyt wysokie podatki mogą być zniechęcające.

Warto przeczytać: 5 lekcji biznesu z serialu „Sukcesja”. Jak prowadzić firmę do sukcesu

Źródło artykułu: Raport „Bizneswoman roku. Polki i przedsiębiorczość 2023”

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.
Daga 28 lis 2023 (12:02)

Ajj te podatki.. ja to postawiłam wszystko na jedną kartę i otworzyłam franczyzę depilconcept. Póki co biznes się kręci, klientów ciągle przybywa, więc nie mogę narzekać.