MamBiznes.pl

Miejsce świadczenia usług transportowych

Pobieranie danych ...

Zgodnie z główną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług transportowych, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Gdzie transport, tam podatek

Zgodnie z ustaleniem miejsca świadczenia usług dla transportu międzynarodowego, jego opodatkowania należy dokonać na terytorium każdego państwa, przez które odbywa się transport. Należy przy tym wziąć pod uwagę ilość przejechanych kilometrów w państwie przejazdu. Część transportu wykonana na terenie kraju opodatkowana jest stawką 0%, natomiast transport w innych państwach opodatkowany będzie według obowiązujących tam zasad. Obowiązkiem podatnika jest więc sprawdzenie jakie wymogi formalne obowiązują w danym państwie w zakresie rozliczania podatku VAT.

Na podstawie przepisów VI Dyrektywy VAT, państwa unijne mogą opodatkować usługi transportu międzynarodowego stawką 0% lub zwolnić je z opodatkowania z prawem do odliczenia podatku naliczonego. Zatem skutki podatkowe w zakresie rozliczania transportu międzynarodowego w innych państwach Wspólnoty są w zasadzie takie same. W wystawionej fakturze, w odniesieniu do odcinka krajowego należy zastosować stawkę 0%, natomiast wyodrębniony odcinek transportu odbywający się poza terytorium kraju potraktować jako niepodlegający opodatkowaniu z zaznaczeniem, że usługa nie podlega VAT na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Odpowiedź ministerstwa

W związku z wątpliwościami związanymi z zastosowaniem stawki 0% do całej trasy, która dotyczy usługi transportu międzynarodowego, Ministerstwo Finansów zamieściło na swoich stronach internetowych stosowne wyjaśnienie, prezentowane poniżej:
Kwestie te uregulowane zostały w art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3-6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535). W odniesieniu do opodatkowania usług transportu międzynarodowego związanego z przewozem towarów poza Wspólnotę, obowiązują uregulowania analogiczne do tych, które obowiązywały przed dniem 1 maja 2004 r. Należy zauważyć, iż podstawowym kryterium, czy transport podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też nie, jest prawidłowe określenie miejsca świadczenia dla tych usług. Zatem, usługi transportu międzynarodowego związane z eksportem towarów poza Wspólnotę podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% – w części usługi wykonywanej na terytorium Polski, poza tym terytorium czynność ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce, co wynika z miejsca świadczenia usługi.

Pomimo tego, że miejscem opodatkowania części transportu międzynarodowego jest terytorium innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego, usługodawca – jeżeli nie jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze – ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej wykonaną usługę. Obowiązek ten wynika z art. 106 ust. 2 ustawy o VAT. Szczegółowe przepisy dotyczące wystawiania faktur odnajdujemy w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zasad wystawiania faktur (Dz. U. nr 97, poz. 971). Zgodnie z § 30 ww. rozporządzenia, do faktur, o których mowa w art. 106 ust. 2 ustawy o VAT, stosuje się odpowiednio regulacje dotyczące zasad wystawiania „zwykłych” faktur VAT (czyli określone w § 12, § 14-26 i § 29 rozporządzenia), z tym że faktury te nie mogą zawierać stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Inne zasady dla transportu morskiego i lotniczego

Powyższe zasady opodatkowania usług transportowych dotyczą transportu drogowego. Nieco inne zasady stosuje się dla międzynarodowego transportu morskiego i lotniczego. Miejsce świadczenia usług określa się w tym przypadku na podstawie § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania ustawy o VAT (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.), w którym postanowiono, że w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego opodatkowanych według stawki 0% – miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Praktyczne zastosowanie opodatkowania transportu z zastosowaniem klucza kilometrowego, w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego, powodowałoby problemy w zakresie właściwego określenia długości pokonanych odległości na terytoriach poszczególnych państw, gdzie świadczone są te usługi.

Transport międzynarodowy

Transportem międzynarodowym, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, jest m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

Przewożąc zatem towary pomiędzy krajem członkowskim a krajem trzecim mamy do czynienia z transportem międzynarodowym, pod warunkiem, że na pewnym odcinku trasa przebiega przez Polskę.

Usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z przewozem towarów również zaliczamy do usług transportu międzynarodowego.

Tranzyt wyłączony

Z definicji transportu międzynarodowego towarów – na podstawie art. 83 ust. 4 ustawy o VAT – wyłączony został transport, który ma charakter tranzytu, czyli gdy miejsce nadania i przeznaczenia towarów znajduje się w Polsce, a trasa w części przebiega poza terytorium Wspólnoty.

Miejscem świadczenia usług transportu towarów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT). Podatnik dokonujący przewozu pomiędzy krajami UE musi opodatkowywać tę usługę w każdym z krajów Unii, przez który przejeżdża. Wysokość podatku VAT powinna być wyliczona w oparciu o ilość przejechanych kilometrów w danym kraju oraz obowiązującą tam stawkę podatku. Bez znaczenia jest natomiast czas wykonywania usługi. Część usługi wykonana poza terytorium Wspólnoty nie podlega opodatkowaniu w ogóle.
Do usług transportu międzynarodowego towarów zastosowanie ma stawka VAT obniżona do wysokości 0%. Stawkę 0% stosuje się również do usługi wykonanej na terytorium Polski, ale będącej częścią usługi transportu międzynarodowego, co wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.
Aby skorzystać z preferencyjnej stawki VAT, podatnik musi posiadać dokumenty wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1-3 ustawy o VAT, stanowiące dowód świadczenia usług międzynarodowego transportu towarów.

Transport osób

Usługi transportu osób rządzą się innymi prawami. Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, przez usługi międzynarodowego transportu osób rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego (tj. z wyłączeniem środków transportu drogowego) na następujących odcinkach:

Dla transportu osób nie ma znaczenia, czy usługa odbywa się pomiędzy Polską a krajem członkowskim, czy krajem trzecim.Miejscem opodatkowania transportu lotniczego i morskiego jest terytorium kraju. W tym przypadku cała usługa zostanie opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 0%.

Stawka zerowa

Dokumentem wymaganym do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku usług międzynarodowego transportu osób jest międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy. Bilet ten musi jednak spełniać następujące warunki:

Jak wynika z zapisu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, drogowy transport osób został wyłączony z definicji usług transportu międzynarodowego, a więc także z możliwości zastosowania podatku VAT w wysokości 0%. Zgodnie zatem z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i poz. 144 załącznika nr 3 do tej ustawy w brzmieniu: „PKWiU 60.23 Usługi pasażerskiego transportu lądowego pozostałe”, opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 7%. Miejsce świadczenia takich usług ustalane będzie w oparciu o zasady ogólne dotyczące miejsca świadczenia (art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), czyli będzie to miejsce, gdzie transport odbywa się z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, iż usługa będzie opodatkowana w poszczególnych państwach, przez które przebiega transport. W części wykonanej na terytorium kraju usługa podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%.

Na zasadzie wzajemności

 W wielu krajach okazjonalne przewozy osób autobusami, które zarejestrowane są poza ich terytorium, przez podatnika, którego siedziba znajduje się poza terytorium tego państwa, podlegają opłacie, której wysokość jest ustalana w zależności od liczby osób znajdujących się w autokarze pomnożonej przez stawkę podatku i pewną stałą. Zazwyczaj opłatę wnosi się podczas wjazdu do danego państwa. Powyższe opłaty obowiązują w państwach Wspólnoty, kraje trzecie zazwyczaj przewidują w tej sytuacji zwolnienia z opłat na zasadzie wzajemności.

Świadczenie stałych, regularnych usług przewozu osób na terytorium innego państwa członkowskiego, a także na terytorium Polski, jeżeli usługę świadczy podatnik z innego państwa – nakłada obowiązek rejestracji i rozliczania podatku VAT na terytorium kraju, przez który przebiega transport. Istnieje jednak możliwość ustanowienia w danym państwie przedstawiciela podatkowego, który przejmie obowiązki związane z rozliczaniem i zapłatą podatku.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...