MamBiznes.pl

PIT 2009: Nowe skale podatkowe – kto zyska a kto straci

Pobieranie danych ...

Od pierwszego stycznia 2009 roku zaczną obowiązywać dwie stawki podatkowe w podatku PIT – 18 i 32 proc. Jak pokazują liczne wypowiedzi eksperckie w zakresie podatków dochodowych jest to swoista rewolucja podatkowa. Owa rewolucja jest konsekwencją zmian w skali podatkowej na 2009 rok. Niedopatrzeniem wprowadzanych zmian jest brak pomysłu objęcia przedsiębiorców dodatkowym pakietem ulg bądź  innych ciekawych rozwiązań w podatku liniowym. Stawka liniowa podatku PIT pozostanie nadal na poziomie 19 proc., co oznacza, że rozliczenie przedsiębiorców oparte o zasady ogólne będzie dla nich najkorzystniejsze.

Problematyka zmian

Zmiany, które napotykamy w ustawie o podatku dochodowym, stanowią niewątpliwie próbę ujednolicenia podatku dochodowego. Jeszcze wiele jest do zrobienia w tym temacie, ale dwie skale podatkowe to zawsze jakiś postęp zmianowy. W związku ze zmianami w ustawie o PIT, nasuwają się liczne pytania: czy zmiany te są wystarczające w naszym systemie podatkowym, czy zaowocują widoczną długo oczekiwaną przemianą wpływającą na poprawę finansów publicznych i przejrzystość podatkową systemu, czy sprawią, że szara strefa ulegnie zmniejszeniu etc. Na te i inne odpowiedzi będziemy musieli jeszcze sporo poczekać. Na razie mamy jedynie pewną myśl ustawodawcy, co do sposobu zwiększenia przejrzystości systemu i poprawy jego funkcjonowania.

Nowelizacja likwiduje najwyższą stawkę podatku dochodowego (40 proc.), obniżając jednocześnie stawkę najniższą z 19 proc. do 18 proc. i podnosząc stawkę 30 proc. do 32 proc. Zmianie ulega wysokość progu podatkowego z 37 024 zł (40 726 zł po planowanej waloryzacji) do 80 000 zł.

Czy wiesz, że…?

Skutkiem zmiany wysokości progu podatkowego będzie przesunięcie wszystkich podatników płacących według obowiązujących przepisów podatek 30% do niższej z 2 grup podatkowych. W efekcie ponad 98 proc. podatników płacić będzie podatek w wysokości 18 proc.

Ministerstwo Finansów o tych zmianach

Zmiana ustawy ma przynieść wymierne skutki:

Celem zmian jest przede wszystkim realizacja zapowiedzi związanej z docelowym wprowadzeniem dwustopniowej skali podatkowej ze stawkami 18 i 32 proc. oraz obniżeniem obciążeń podatkowych na lata 2007-2008 przez tzw. „odmrożenie” elementów konstrukcyjnych skali podatkowej. Należy jednak zauważyć, że do 2001 r. (włącznie) przedziały skali podatkowej oraz wysokość kwoty zmniejszającej podatek były corocznie waloryzowane. Na lata 2002-2003 podwyższona została wyłącznie kwota zmniejszająca podatek. W konsekwencji, obecne progi podatkowe są takie same jak obowiązujące w 2001 r., natomiast kwota zmniejszająca – jak w 2003 r.

Koszty uzyskania przychodu od 2009

W obecnym stanie prawnym koszty uzyskania przychodów z tytułu zapłaty za przeniesienie prawa własności projektu wynalazczego, topografii układu scalonego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego przez pierwszego właściciela, oraz z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania projektu wynalazczego, topografii układu scalonego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną, wynoszą 50 proc. uzyskanego przychodu.

Koszty w tej wysokości przysługują również podatnikom będącym twórcami, jak i artystom, wykonawcom korzystającym z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów (także w przypadku rozporządzania przez nich tymi prawami). Koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne zapłacone ze środków podatnika.

Natomiast, do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, stosuje się koszty uzyskania przychodów:

Czy wiesz, że…?

Nowelizacji zmierza do likwidacji 50 proc. oraz 20 proc. kosztów uzyskania przychodów. Po zmianach twórcom, osobom uzyskującym przychody z osobiście wykonywanej działalności oraz z niektórych praw majątkowych, przysługiwałyby koszty w wysokości określonej dla pracowników (kwotowe, zryczałtowane).

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 17 lit. i w ustawie dodano nowy ust. 9a w art. 22 ustawy. Przepis ten dotyczy kosztów uzyskania przychodów z najmu i z umów o podobnym charakterze. Ustalenie ryczałtowych kosztów uzyskania przychodów będzie w wysokości 30 proc. uzyskanego przychodu. W obecnym stanie prawnym osoba fizyczna (wynajmujący) ma możliwość wyboru formy opodatkowania przychodów z najmu i umów o podobnym charakterze, na ogólnych zasadach według progresywnej skali podatkowej albo ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zmiana polega na wprowadzeniu 30-proc. ryczałtowych kosztów uzyskania przychodów z tytułu umowy najmu i innych umów. O wyborze tych kosztów będzie decydował podatnik. Rozwiązanie to będzie alternatywą do funkcjonującego obecnie w ustawie sposobu ustalania dochodu z tego tytułu, z uwzględnieniem kosztów faktycznie poniesionych. Przyjmując 30-proc. koszty uzyskania przychodu, uwzględniono w szczególności roczną amortyzację i spłatę odsetek od kredytu na zakup mieszkania.

Kosztami uzyskania przychodów są również koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów, są niższe od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte przez pracownika lub przez płatnika pracownika w wysokości wydatków faktycznie poniesionych. Do przychodów, uważanych się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Ponadto, u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.(art. 14 pdof.), nie mają zastosowania koszty:

Nowa skala podatkowa

Do tej pory podatek dochodowy, od dochodów uzyskanych w 2008 r. pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali:

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

 

44 490

19 % minus kwota zmniejszająca podatek 586 zł 85 gr

44 490

85 528

7 866 zł 25 gr + 30 % nadwyżki ponad 44 490 zł

85 528

 

20 177 zł 65 gr + 40 % nadwyżki ponad 85 528 zł

Podatek dochodowy w 2009 roku  będzie pobierany według następującej skali:

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

 

85 528

18 % minus kwota zmniejszająca podatek 556 zł 02 gr

85 528

 

14 839 zł 02 gr + 32 % nadwyżki ponad 85 528 zł

Jeżeli podatnik, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zaliczki – od stycznia do grudnia – wynoszą:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok zamierza opodatkować dochody łącznie z małżonkiem, a za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu:

Wpływ regulacji na kwestie składkowe

Od 2009 roku składka na ubezpieczenie zdrowotne zgodnie z przewidywaniami będzie rosła stopniowo o 1 proc. rocznie, aż osiągnie w 2012 r. poziom 13 proc. W 2008 roku składka ta wynosi 9 proc., ale od podatku można odliczyć jedynie 7,75 proc.

Czy wiesz, że…?

Od 1 stycznia 2009 roku osoby prowadzące firmy i opłacające składki od minimalnej podstawy wynoszącej 60 proc. średniej płacy nie będą musieli tak jak dotychczas kilka razy do roku sprawdzać kwot, jakie maja wpłacić do ZUS, ponieważ składki te zostaną ustalone na cały rok z góry. Podobnie sytuacja ma dotyczyć ustalana wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Oznacza to, że przedsiębiorcą będzie mógł złożyć w swoim oddziale banku całoroczne polecenie zapłaty. Zniknie równeiż problem z otrzymywaniem zasiłków chorobowych, których wypłata jest uzależniona od terminowego przekazania składek na konto w ZUS. Obecnie wystarczy spóźnić się jeden dzień, aby prawo do zasiłku było odebrane.

Wpływ regulacji na stosunek pracy

W 2009 roku koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej:

W konsekwencji, na gruncie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), pracownikowi przysługiwać będą odrębne koszty uzyskania przychodów od przychodów z każdego stosunku pracy (stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej), a co za tym idzie, prawdziwe stanie się twierdzenie, że „w przypadku gdy pracownika łączą z jednym pracodawcą dwie umowy, przy obliczaniu zaliczki na podatek, zakład pracy jest zobowiązany uwzględnić koszty uzyskania od obydwu stosunków w pełnej wysokości, bez względu na przekroczenie limitu rocznego”.

Symulacja płacowa 2008/2009

Pensja bruto pracownika

3 500 zł
na miesiąc

5 000 zł
na miesiąc

7 500 zł
na miesiąc

Podatek
w 2008 r.

3 237 zł

5 638 zł

11 498 zł

Podatek
w 2009 r.

2 919 zł

4 511 zł

7 210 zł

Róznica przy
opodatkowaniu

318 zł

1 127 zł

4 288 zł

Jak widać z powyższej symulacji, im większe zarobki w 2009 roku tym pracownik korzystniej na tym wychodzi w porównaniu z rokiem poprzednim.  Z tabeli wynika, że pracownicy, którzy w 2008 roku nie przekraczają pierwszego progu podatkowego, w 2009 roku zauważają jedynie niewielki zysk w oszczędnościach podatkowych warunkowany obniżką 1-proc. progu podatkowego. Przy zarobkach miesięcznych oscylujących w granicach 3500 zł są to oszczędność zaledwie rzędu kilkuset złotych rocznie. Natomiast dla osób wchodzących w drugi próg podatkowy wypracowany zysk w 2009 roku w porównaniu z rokiem poprzednim będzie znacznie większy i powszechnie dostrzegalny przez podatników. Należy dodać, że w przeprowadzonej symulacji założono, że wysokość składki zdrowotnej w przyszłym roku nie zmieni się i pozostanie na poziomie 9%.

Podstawa prawna

: Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588)

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...