Nasza platforma skierowana jest dla tych którzy chcą dotrzeć do nowych klientów i dla tych którzy chcą bezpiecznie kupić u zaufanych sprzedawców – mówi Michał Dawid, szef serwisu Lekkikoszyk.pl. Dziś analizujemy ten projekt w ramach cyklu „Start-up na dywaniku”.
Rozmawia Grzegorz Marynowicz: Dla kogo przeznaczony jest Wasz projekt i jaką potrzebę zaspokaja?
Proszę powiedzieć coś o doświadczeniu i wcześniejszych aktywnościach twórców projektu?
Zespół pracujący nad projektem jest dość młody, ale każdy z nas wcześniej pracował w firmach związanych ze sprzedażą internetową i obsługą sklepów internetowych. Stąd też dobrze znamy problemy z jakimi borykają się Sprzedawcy oraz potrzeby konsumentów, ponieważ na co dzień dokonujemy zakupów w sieci. W naszym portfolio można znaleźć: tworzenie sklepów internetowych i ich optymalizację, działania związane z usprawnieniem pracy firmy handlowej czy zwiększeniem sprzedaży, wdrożenia systemów ERP oraz szeroko rozumianą promocją sklepu w sieci. LekkiKoszyk.pl to duże wyzwanie dla nas i pierwszy taki rozległy projekt który realizujemy.
Czy istnieją już podobne projekty w Polsce, jeśli tak to jakie?
Z premią za zakupy można już się spotkać na serwisach szmalback lub GilotynaCen , jednak my działamy na troszkę innych zasadach. U nas cały proces zakupowy przeprowadzany jest na platformie, a w przypadku wyżej wymienionych serwisów Klient przekierowywany jest na sklep internetowy Sprzedawcy. W sieci można również spotkać sklepy internetowe, które nagradzają klientów rabatem na kolejne zakupy, ale zazwyczaj jest to sklep z ograniczonym asortymentem. Na naszej platformie można znaleźć wszystkie branże, kupić u jednego Sprzedawcy, a CashBack wykorzystać u innego, bo przecież kto z Nas co miesiąc kupuje pralkę czy panele ?
Czy za granicą funkcjonują takie projekty i czy cieszą się popularnością?
Zachód z nowymi trendami i technologiami wyprzedza nas o lata świetlne i tak też jest w tym przypadku. Najwięksi gracze zachodniego rynku z CashBack to na pewno lyoness.net, topcashback czy quidco.com . Na przykładzie pierwszego można śmiało pokusić się o stwierdzenie że odniósł sukces . Lyoness działa od 2003 roku, obecnie świadczy swoje usługi w 33 krajach, łączna suma uczestników programu przekracza już 3 miliony.
Czym chcecie przekonać użytkowników do korzystania właśnie z Waszej platformy?
Nałogiem kupowania, zaufaniem i pieniędzmi ; ). Zależy nam, aby wszyscy korzystający z usług platformy byli zadowoleni i w przyszłości wrócili na platformę. Zdajemy sobie sprawę, że zaufanie buduje się latami, ale już dziś możemy pochwalić się, że do projektu przyłączyło się ponad 300 rzetelnych i starannie wyselekcjonowanych Sprzedawców . Pieniądze – okazuje się, że na zakupach można zarabiać. Z każdej procesu zakupowego na konto Klienta wraca premia za zakupy w wysokości 4% wartości koszyka.
Jaki jest model biznesowy serwisu?
Serwis działa na zasadzie pośrednictwa, od przeprowadzanej transakcji naliczana jest prowizja w wysokości 5%, z czego 4% przeznaczone jest na CashBack dla Klienta. Jest to jedyna opłata, platforma nie wprowadza żadnych ukrytych kosztów związanych z wystaniem oferty, jej promowaniem czy integracją.
Jakimi metodami chcecie dotrzeć do użytkowników/klientów?
Internet daje ogromne możliwości jeżeli chodzi o promocję i my z nich korzystamy. Działamy w internecie dlatego największy nacisk związany z marketingiem kładziemy na reklamę w sieci. Do tego chcemy dołączyć reklamę tradycyjną ( radio, prasa, billboardy ) , bo wiemy z doświadczenia że dopiero połączenie tych dwóch kanałów daje najkorzystniejszy efekt. W promocji platformy pomagają nam również sami Sprzedawcy, którzy pozytywnie wypowiadają się o projekcie i polecają nas na swoich sklepach, portalach społecznościowych czy nawet umieszczając banery reklamowe w swoich sklepach stacjonarnych. To jest bardzo budujące dla całego zespołu, po takich działaniach wiemy że jesteśmy partnerami w biznesie, a nie molochem szukającym zarobku gdzie się tylko da.
Jak wyglądają pierwsze statystyki witryny?
Trzy miesiące ciężkiej i owocnej pracy już za nami, statystyki jak na star-up przeszły nasze oczekiwania. Projekt bardzo dobrze przyjął się wśród internautów, czego efektem jest dynamiczny wzrost wskaźnika odwiedzalności. Nie ma dnia bez zakupów na LekkiKoszyk.pl . Kwota którą przekazaliśmy użytkownikom platformy przekroczyła 2 tysiące, a właściciele sklepów internetowych sprzedali już towar za ponad 50 tysięcy złotych.
Jakie macie krótko i długoterminowe cele?
Głównym naszym celem to pozyskanie na platformę jak największą ilość zaufanych Sprzedawców. Chcemy by platforma kojarzyła się z bezpiecznymi zakupami, z łatwością ich dokonywania, oraz sprawnym i szybkim procesem realizacji. Pewność zakupów i CashBack przyciągnie na platformę Klientów. Wsłuchujemy się w potrzeby użytkowników platformy i wraz z ich sugestiami na bieżąco wprowadzamy funkcjonalności, które ułatwią im czy to sprzedaż czy zakup.
W lipcu rozpoczęliśmy intensywne działania marketingowe, których celem jest promocja zakupów u najlepszych Sprzedawców na platformie, z premią za zakupy. Mamy nadzieję że promocja platformy przyciągnie kolejnych Sprzedawców na LekkiKoszyk.pl, a poszerzenie oferty uczyni ją bardziej konkurencyjną i atrakcyjną dla odbiorcy. Po cichu liczymy na to że w dłuższej perspektywie czasu działalność Lekkiego Koszyka może doprowadzić do spadku cen usług internetowych.