MamBiznes.pl

Jak stworzyć biznesplan? Dobry biznesplan krok po kroku

Pobieranie danych ...

Biznesplan nie jest co prawda niezbędnym dokumentem w przypadku otwierania firmy, ale bez wątpienia opłaca się go przygotować. Pozwoli jeszcze lepiej poznać swoje realne potrzeby i możliwości, ale również zwrócić uwagę na potencjalne zagrożenia. Jeżeli planujesz rozpocząć działalność, warto wobec tego dowiedzieć się, jak napisać biznesplan i co będzie potrzebne.

Niezależnie od wielkości, profilu działania firmy czy charakterystyki konkretnej branży, jedna rzecz pozostaje niezmienna. Pomysł na biznes to nie wszystko. Aby przedsiębiorstwo mogło przynosić stabilne dochody i rywalizować z konkurentami, konieczna staje się skrupulatna analiza rynku oraz plan działania. Często okazuje się więc, że efektywne działanie bez biznesplanu jest bardzo trudne. Jednocześnie ten dokument może być wymagany przez niektóre instytucje np. w przypadku realizacji różnego typu konkursów i projektów oraz przy pozyskiwaniu nowego źródła finansowania.

Czym jest biznesplan?

Biznesplan, jak sama nazwa wskazuje, to plan dotyczący rozwoju firmy. Sam dokument nie jest w żaden sposób sformalizowany. Może więc przyjmować różne formy i powstawać w różnych celach. W kontekście wewnętrznym biznesplan umożliwia przede wszystkim zebranie najważniejszych informacji na temat powstającej firmy, co ułatwia planowanie i tworzenie strategii jej funkcjonowania. W wielu przypadkach pozwala poznać mocne i słabe strony inicjatywy oraz produktu/usługi. Dzięki temu przedsiębiorca może ocenić, czy projekt okaże się rentowny jeszcze przed założeniem działalności gospodarczej.

Bardzo często dokument powstaje również w celu zaprezentowania go zewnętrznym odbiorcom. Może być niezbędnym elementem procesu np. przyznawania dotacji. Ocena pomysłu na biznes jest również stałym elementem wielu konkursów umożliwiających np. pozyskanie finansowania dla startującego biznesu.

Kiedy warto napisać biznesplan?

Stworzenie biznesplanu nie jest oczywiście obowiązkowe. Warto to jednak zrobić jeszcze przed założeniem firmy, aby lepiej ocenić inicjatywę i poznać jej szanse powodzenia. Ostatecznie dużą rolę odgrywa sam proces. Przeprowadzenie analizy rynku i konkurencji jest niezbędne dla stworzenia dobrego biznesplanu, przedsiębiorcy dają natomiast zdecydowanie większą wiedzę na temat planowanego przedsięwzięcia. Kiedy szczególnie warto napisać biznesplan?

Elementy dobrego biznesplanu

Choć, jak już wspomniano, nie istnieje jeden obowiązujący wzór bizne planu, można zaobserwować kilka elementów, które powinien uwzględniać dokument wartościowy zarówno z perspektywy przedsiębiorcy, jak i potencjalnie zainteresowanych podmiotów zewnętrznych.

W pierwszej części warto umieścić rozbudowane informacje na temat inicjatywy, a także proponowanego produktu lub usługi. Należą do nich:

W następnym rozdziale możesz skupić się na bardziej technicznych kwestiach, które pozwolą przyjrzeć się bliżej zarówno zasadzie funkcjonowania firmy, jak i np. technologii powstawania produktu i sposobowi wprowadzania go na rynek.

Jak widać, elementy biznesplanu są ściśle powiązane z charakterem konkretnej działalności gospodarczej. Należy przy tym pamiętać o tym, że planować należy zarówno w krótszej, jak i dłuższej perspektywie. Pozwoli to uwzględnić zróżnicowane szanse i zagrożenia i dobrze przygotować się do prowadzenia własnej działalności.

Jak napisać dobry biznesplan? Niezbędna analiza

Jeżeli chcesz napisać dobry biznesplan, kluczową rolę odegra przygotowanie do tego procesu. Im więcej pracy analitycznej i koncepcyjnej wykonasz, tym większą wartość będzie prezentował dokument – zarówno z perspektywy Twojej, jak i inwestorów potencjalnie zainteresowanych wsparcie realizacji przedsięwzięcia. Co trzeba zrobić?

Wsparcie ekspertów wskazane

Dobry biznesplan wymaga przede wszystkim eksperckiej wiedzy i przygotowania merytorycznego. Oczywiście nie zawsze przedsiębiorca musi tworzyć go samodzielnie. Warto skorzystać z konsultacji z ekspertami zajmującymi się konkretnymi zagadnieniami, w tym znającymi od podszewki wybraną branżę. Specjaliści powinni również zbadać kwestie finansowe i uczestniczyć w opracowywaniu krótko- i długofalowej strategii. Dzięki temu dokument będzie przedstawiał zdecydowanie wyższą wartość i będzie również atrakcyjny z perspektywy potencjalnych inwestorów.

Biznesplan powinien umożliwiać łatwe przyswajanie informacji. Warto więc zadbać o jego formę graficzną. Dzięki załącznikom, materiałom graficznym i wykresom będzie zdecydowanie bardziej czytelny. Staranne opracowanie pozwoli na jego efektywniejsze wykorzystywanie także w przyszłości. Należy także pamiętać o cyklicznym aktualizowaniu biznesplanu. Jego zawartość powinna zmieniać się wraz z podmiotem oraz jego otoczeniem biznesowym.

 

Pobieranie danych ...