MamBiznes.pl

VAT 2008: Zmiany w podatku od towarów i usług

Pobieranie danych ...

Niemalże co roku jesteśmy światkami wejścia w życie nowych przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Ostatnie zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 192, poz. 1382). Nowe regulacje obowiązują od 1 stycznia.

Definicja wartości rynkowej

Poprzez wartość rynkową należy rozumieć całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju. W przypadku, gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług definiuje w art. 2 pkt 27b wartość rynkową jako całkowitą kwotę, jaką nabywca zobligowany byłby zapłacić w warunkach uczciwej konkurencji określonej okolicznościami kupna sprzedaży. Gdy nie można ustalić wartości rynkowej poprzez zwykłe odniesienie do warunków dostawy, wówczas należy wartość tę określić jako kwotę niemniejszą niż cena nabycia lub koszt wytworzenia. Zgodnie z prognozami, nowela ta ograniczyła stronom, w jeszcze większym stopniu niż dotychczas, możliwość dowolnego kształtowania wartości towarów i usług podlegających wymianie. Stosowanie tego przepisu ułatwi prawidłowe określenie podstawy opodatkowania w przypadku umów barterowych.

Czy wiesz, że…?

Umowa barterowa jest transakcją handlową polegającą na nieodpłatnej wymianie jednych towarów na inne, związanych z ich opodatkowaniem w VAT. Obecnie umowy barterowe stają się dla przedsiębiorców coraz mniej opłacalne, gdyż Urząd Skarbowy z coraz większą łatwością jest w stanie kwestionować wartość zawieranych umów barterowych, co przekłada się bezpośrednio na wolne od ingerencji określenie przez strony umowy podstawy opodatkowania.

Definicja wartości rynkowej, wprowadzonej ustawą o VAT, wynika z konsekwencji dostosowania jej treści do Dyrektywy 2006/112/WE i jest obecnie zbieżna z definicją zawartą w art. 72 tejże dyrektywy.

Prezenty o małej wartości

Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

W wyniku nowelizacji ustawy o VAT do wyceny każdego przekazywanego prezentu zgodnie z  art. 7 ust. 4 pkt 2, jego wartość ustala się według wartości rynkowej (kwoty brutto). W praktyce oznacza to, że wartość rynkowa produktu może przysporzyć właścicielom firm sporo trudności. Wartość wytworzonego gadżetu musi się zmieścić w cenie 5 zł. Przeważnie wyprodukowanie maskotek lub długopisów jest związane z wielkością tego zamówienia i w sposób proporcjonalny adekwatne do ceny. Im więcej zamawiamy produktów reklamowych, tym mniejsza będzie cena poszczególnego produktu. Zatem dla dużych przedsiębiorstw zmieszczenie się w cenie 5 zł, nie będzie stanowiło najmniejszego problemu, kłopot z tym mogą jednak mieć małe i średnie firmy.

Naliczenie podatku będzie dotyczyło także prezentów, których wydanie nie podlegało dotychczas opodatkowaniu. Chodzi tutaj o konieczność naliczenia podatku w sytuacji wydania samodzielnie wytwarzanych produktów, nie będących próbkami, dla których punktem odniesienia nie będzie koszt ich wytworzenia, lecz cena jaką mógłby uzyskać podatnik za dany produkt powiększony o marżę. Trudność w tej materii polega na ustaleniu wartości tego produktu, zgodnego z przeznaczeniem prezentu o malej wartości.

Należności w naturze

Zgodnie z art. art. 29 ust. 3 podstawą opodatkowania dla należności w naturze jest wartość rynkowa, pomniejszona o podatek. Przy należności w naturze podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót tym samym zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji). Obrót zmniejsza się także o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Odwołanie się do wartości rynkowej powinno ułatwić w praktyce określenie podstawy opodatkowania z uwagi na specyfikę towaru lub usługi, której nie sposób jest odnieść się do przeciętnej ceny stosowanej na danym rynku, gdy takowej nie ma.

Brak określenia ceny w ustawie o VAT

Ustawa o podatku od towarów i usług wprowadziła zasady określania ceny, a raczej braku jej określania. Poniżej zostały przestawione trzy reguły związane z podstawą opodatkowania w zależności od towarów:

Czy wiesz, że…?

W przypadku:

  • odpłatnej dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksportu towarów;
  • importu towarów;
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
    – dla których nie została określona cena,
podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Czy wiesz, że…?

W przypadku:

  • odpłatnej dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksportu towarów;
  • importu towarów;
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

– podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Czy wiesz, że…?

W przypadku:

  • odpłatnej dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksportu towarów;
  • importu towarów;
  • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, których przedmiotem są produkty spożywcze i napoje, w szczególności: pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże (PKWiU 15.81), czekolady i wyroby cukiernicze (PKWiU 15.84.2), wody mineralne i napoje bezalkoholowe (PKWiU 15.98), jeżeli są one przekazywane na rzecz organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje, pod warunkiem prowadzenia szczegółowej dokumentacji przez dokonującego dostawy towarów potwierdzającej dokonanie dostawy towarów na rzecz tych organizacji,

– podstawą opodatkowania jest kwota, jaką w celu uzyskania w danym momencie takich towarów nabywca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów, musiałby w warunkach uczciwej konkurencji zapłacić niezależnemu dostawcy na terytorium kraju, o ile nie jest ona wyższa niż cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia koszty wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Tak samo jak w przypadku należności w naturze, odwołanie się do wartości rynkowej spowoduje ograniczenie wątpliwych sytuacji określających obrót, dla nietypowych dostaw towarów lub świadczenia rzadkich usług wynikających z ustawy o VAT.

Darowizny na cele charytatywne

Zgodnie z art. 29 ust. 10a ustawy o VAT, wartość darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego, wykonującej działalność charytatywną, jest ustalana według wartości rynkowej. Zmiana ta umożliwia przekazywanie produktów spożywczych o obniżonej wartości wynikającej np. z uwagi na zbliżający się upływ terminu ważności lub w uszkodzonym opakowaniu) z odpowiednio obniżoną podstawą opodatkowania VAT.

Możliwość opodatkowania wartości rynkowej darowizn na rzecz organizacji pożytku publicznego jest ograniczona przedmiotowo. Dotyczy ona jedynie artykułów spożywczych, nie obejmując już odzieży nowej lub używanej, czy urządzeń. Przy czym obdarowanym może być jedynie organizacja pożytku publicznego.

Jak podaje Ministerstwo Finansów, zmiana wprowadzona ustawą jest rezultatem kompromisu pomiędzy oczekiwaniami społecznymi a obawą władz podatkowych przed ewentualnymi nadużyciami w tym zakresie.

Czy wiesz, że…?

Przekazanie towarów na rzecz organizacji nie posiadających statusu organizacji pożytku publicznego, determinuje podatnika do dokonania wyceny produktu i sprzedania go, choćby za symboliczną złotówkę.

Ministerstwo Finansów, przygotowując te zmiany, nie omieszkało dodatkowo nałożyć na darczyńców obowiązek prowadzenia szczegółowej dokumentacji przekazania towarów, które nie są przedmiotowo określone w ustawie. Chodzi o towary inne niż: pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże (PKWiU 15.81), czekolady i wyroby cukiernicze (PKWiU 15.84.2), wody mineralne i napoje bezalkoholowe (PKWiU 15.98). Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, niezbędne jest obecnie posiadanie faktur wewnętrznych oraz protokołu z przekazania towarów z wyraźnym wskazaniem beneficjenta (organizacji pożytku publicznego) oraz celu przekazania (działalność charytatywna).

Szacowanie obrotu

Zgodnie z art. 32 ust 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, jak również kapitałowy, majątkowy lub wynikający ze stosunku pracy, organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, o ile okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług i wynagrodzenie z tego tytułu jest:

Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Zgodnie z powyższym zmianie uległy zasady szacowania obrotu przez organy podatkowe. W sytuacji gdy wpływ na ustalenie wynagrodzenia będą miały powiązania o charakterze rodzinnym, kapitałowym, majątkowym bądź ze stosunku pracy pomiędzy stronami transakcji oraz osobami pełniącymi u nich funkcje zarządzające, organ podatkowy sam określi obrót na podstawie wartości rynkowej, pomniejszonej należny o podatek.

Czy wiesz, że…?

W przypadku postępowań podatkowych wszczętych z urzędu przez organy skarbowe, organy kontroli skarbowej, przed 1 stycznia 2008 r., nie mają zastosowania obecnie przepisy ustawy o VAT wprowadzone Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382.

Zgodnie z ustawą o VAT, przez powiązania rodzinne, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia. Przez powiązania kapitałowe, rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5 % wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Szacowanie obrotu zgodne z nowela ustawy o VAT nie ma zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy – Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.

Odliczenie VAT

Zgodnie z nowelizacja ustawy o VAT, podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, nie stanowią faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

– nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Ponadto nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, które wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż, jak również stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane lub też podają kwoty niezgodne z rzeczywistością lub gdy zaświadczenia zawierają informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Wprowadzana zmiana to w rezultacie krok w tył na drodze do harmonizacji i dostosowywania polskich przepisów o VAT do ogólnie przyjętych norm wynikających z VI dyrektywy UE. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-342/87 pomiędzy Genius Holding BV a Staatssecretaris van Financien stwierdził, że kwestią nieuregulowaną wprost w przepisach VI Dyrektywy jest prawo do skorygowania wystawionej błędnie faktury i wykazanego na niej podatku należnego. Zdaniem ETS warunkiem korekty powinno być wyeliminowanie ryzyka uszczuplenia wpływów budżetu z tytułu podatku VAT. ETS wypowiedział się także w kwestii prawa do odliczenia podatku wykazanego na fakturze, jeśli obowiązek jego naliczenia nie wynikał z przepisów prawa. Stwierdził, iż taka faktura nie stanowi podstawy do odliczenia wykazanego w niej podatku.

W mojej ocenie zmiany odliczenia w VAT są niekorzystne dla podatników, gdyż ponoszą skutki nieprawidłowego sposobu opodatkowania transakcji przez kontrahentów. Dotyczy to sytuacji, kiedy nabywca pozbawiony jest możliwości weryfikacji, czy został spełniony przez sprzedawcę warunek do zastosowania określonego opodatkowania.

VAT w budownictwie

Zgodnie z art. 2 pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 192, poz. 1382), ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego, rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Zgodnie z tą zmianą od 1 stycznia 2008 została wprowadzona stawka 7% stawka VAT dla dostawy, budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wynikającym z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

Czy wiesz, że…?

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z nowo przyjętą definicją społecznego budownictwa mieszkalnego, obniżoną stawką VAT objęte są:

Oznacza to, że stawce 22% będą podlegać budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej większej od 150 m2. W przypadku budownictwa mieszkaniowego przekraczającego powyższe limity, 7% stawkę VAT stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa społecznego. Pozostała część powietrzni użytkowej przekraczająca zastrzeżenia ustawowe opodatkowana jest stawką 22%.

Ustawodawca umożliwił więc podział podstawy opodatkowania wyłącznie dla budynków klasyfikowanych w PKOB, co w praktyce może doprowadzić do sytuacji, że w przypadku przekroczenia limitów, lokale mieszkalne w budynkach klasyfikowanych w PKOB 12 będą w całości opodatkowane stawką 22%.

Ustawa niestety nie definiuje pojęcia powierzchni użytkowej stosowanej dla celów ustalania podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Definicja powierzchni użytkowej zawarta jest co prawda w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych oraz w ustawie o podatku od spadków i darowizn, jednakże obie te definicje zawierają klauzulę, iż obowiązują jedynie dla celów danej ustawy. 

Nie zostały także przedłużone okresy przejściowe dla robót budowlano-montażowych oraz remontów związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Obecnie są one opodatkowane 22% stawką VAT. Jeśli zatem obowiązek podatkowy powstał jeszcze w 2007 r. usługi te opodatkowane będą stawką 7% stawką VAT, w innym przypadku należy stosować stawkę podstawową VAT (22%).

Koniec okresów przejściowych

W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

Do dnia 31 grudnia 2007 r. stosowało się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do usług gastronomicznych, z wyłączeniem:

Obecnie wszystkie te produkty zostały objęte 22% stawką VAT.

Do dnia 31 grudnia 2007 r. stosowało się stawkę podatku 0% VAT do:

Art. 146 ustawy o VAT przewidywał okresy przejściowe dla zredukowanych stawek podatku od towarów i usług. Większość z nich obowiązywała do 1 stycznia 2008 r. Jednakże 4 grudnia 2007 r. Rada ds. Ekonomiczno-Finansowych (Ecofin) wyraziła zgodę dla projektu dyrektywy przedłużającej do końca 2010 r. możliwość stosowania przez Polskę preferencyjnych stawek VAT na książki i czasopisma specjalistyczne (0%), usługi gastronomiczne i budownictwo mieszkaniowe (7%), żywność (3%). Obniżona stawka VAT będzie miała swoje ujęcie do dostawy oraz robót budowlano-montażowych, remontów i robót konserwacyjnych wykonywanych we wszystkich obiektach budownictwa mieszkaniowego  bez względu na ich metraż. Zredukowanej 7% stawki VAT nie stosuje się obecnie do dostawy i robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwa mieszkaniowego. 

Niezależnie od tego w 2008 r. przestały bądź przestaną obowiązywać okresy przejściowe dla następujących grup towarów i usług:

Usługi turystyczne

Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Nie dotyczy to świadczeń usług turystyki, w których podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej „usługami własnymi”. Wówczas odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Czy wiesz, że…?

Podatnicy:

  • mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;
  • działający na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;
  • przy świadczeniu usługi nabywający towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;

– są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiadać dokumenty, z których wynikają te kwoty. Podatnik w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.

Zmiana art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług ma przeciwdziałać nie opodatkowywaniu marży przy wykonywaniu usług turystyki. Podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone zarówno na terytorium Wspólnoty, jak i poza nim, to usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% tylko w części, która dotyczy usług świadczonych poza terytorium Wspólnoty. Przepisy te stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów potwierdzających świadczenie tych usług poza terytorium Wspólnoty.

Wyroby akcyzowe zharmonizowane

Zgodnie z art. 2 ust 27 ustawy o VAT, ilekroć mowa jest o wyrobach akcyzowych zharmonizowanych, należy przez to rozumieć wyroby akcyzowe zharmonizowane w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyłączeniem gazu dostarczanego w systemie gazowym oraz energii elektrycznej dostarczanej w systemie elektroenergetycznym.

Znowelizowana ustawa przewiduje wyłączenie z wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dla celów podatku VAT gazu dostarczanego w systemie gazowym oraz energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, co wynika z dostosowania prawa krajowego do norm wspólnotowych.

Wyroby akcyzowe zharmonizowane to m.in. paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Opodatkowaniu akcyzą podlega zatem:

Towary przetworzone i przeznaczone do wywozu

Zgodnie z art. 83 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli towar, który powstał w wyniku czynności polegających na przerobie, uszlachetnieniu lub przetworzeniu i został zbyty na terytorium kraju, wówczas podatnicy, którzy dokonali tych czynności, są obowiązani do zapłacenia podatku według stawki właściwej dla dostawy tego towaru. Podatek w tym przypadku ustala się od wartości rynkowej towaru pomniejszonej o kwotę podatku.

Przed 1styczniem 2008 roku, wartość takiego towaru zgodnie z poprzednim brzmieniem ustawy o VAT, ustalało się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania czynności, pomniejszonych o podatek. Obecnie podatek ustala się od wartości rynkowej towaru pomniejszonej o kwotę podatku.

Otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty nie później jednak niż do 40-stego dnia, licząc od daty wykonania usługi, uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę.

Nowe limity podatkowe w 2008 roku

Wraz ze spadkiem kursu euro w zeszłym roku, niższą wartość uzyskały tegoroczne limity, powołane w ustawie o VAT. Na gruncie nowelizacji limity kwotowe uległy podwyższeniu, co należy ocenić jako korzystną zmianę.

Wysokość limitów warunkowana jest koniecznością dostosowania polskiego prawa do art. 399 Dyrektywy 2006/112/WE. Zgodnie z tym postanowieniem  państwa członkowskie, które nie należą do unii walutowej, określają równowartość kwot denominowanych w euro po kursie walutowym z dnia ich przystąpienia do UE, z zachowaniem możliwości zaokrąglania kwot do 10% w górę lub w dół.

Zgodnie z art. 2 ust 25 ustawy o VAT za małego podatnika uważa się podatnika podatku od towarów i usług:

– przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Czy wiesz, że…?

Limity małego podatnika przeliczyć należy na złotówki posługując się średnim kursem NBP z 1 października 2007 roku. Od 1 stycznia 2008 roku dotychczasowy limit 10 000 euro dotyczący zwolnienia podmiotowego został ustalony na kwotę 50 000 zł i odtąd nie będzie on już podawany w euro.

Zwolnienie przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Zgodnie z art. 10 ust 1 pkt.2 ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumiane jako nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na jego rzecz. Nie występuje w przypadku, gdy całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50 000 zł.

Zwolnienie to dotyczy w szczególności:

– nabywanych przez:

Ewidencja sprzedaży

Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła w art. 109 ust. 11 ewidencja sprzedaży dla rolników ryczałtowych, podatników zwolnionych, osób prawnych nie będących podatnikami, podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług (wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2).

Osoby te są obowiązane prowadzić ewidencję, na podstawie, której można określić wartość nabywanych przez nie towarów z innych państw członkowskich. Prowadzenie ewidencji powinno zapewnić wskazanie dnia, w którym wartość nabywanych przez te podmioty towarów z innych państw członkowskich przekroczy kwotę 50 000 zł, z uwzględnieniem wartości towarów określonych w art. 10 ust. 3.

Zwolnienie podatkowe w VAT

Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorców powołane działem XII ustawy o VAT stanowią, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Do wartości sprzedaży nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku przekroczy kwotę 50 000 zł, zwolnienie traci moc. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

Sprzedaż wysyłkowa

Ważne!

Reguła 1
W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, z zastrzeżeniem reguły 2.

Reguła 2
W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną poza terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe zharmonizowane, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 160 000 zł.

Regułę 2 stosuje się pod warunkiem, że całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe zharmonizowane, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 160 000 zł.

Podatnicy podatku od wartości dodanej, do których ma zastosowania powyższa reguła mogą wybrać miejsce opodatkowania pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru reguły. Zawiadomienie składa się co najmniej na 30 dni przed datą dostawy, począwszy od której podatnik wybiera regułę.

Reguła obowiązuje co najmniej przez 2 lata od daty pierwszej dostawy dokonanej w trybie przewidzianym tą opcją. W przypadku gdy po upływie okresu dwóch lat podatnik rezygnuje z korzystania z reguły, jest on obowiązany zawiadomić na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o tej rezygnacji. W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, której przedmiotem są wyroby akcyzowe zharmonizowane, dostawę towarów uznaje się w każdym przypadku za dokonaną na terytorium kraju.

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju występuje również, jeżeli dla dokonania tej sprzedaży wysyłane lub transportowane z terytorium państwa trzeciego towary zostały zaimportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Przepisów dotyczących sprzedaży wysyłkowej nie stosuje się w stosunku do:

Ministerstwo Finansów o zmianach w VAT

Ministerstwo Finansów przedstawiło na stronie swojej stronie internetowej zasadę zwolnienie podmiotowego w podatku VAT w 2008 r., dla podatników, u których wartość sprzedaży w 2007 r. była wyższa niż 39 700 zł.

Problem:
Czy od 2008 r. zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa
w znowelizowanym art. 113 ust. 1 ustawy ma zastosowanie do podatników,
u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w 2007 r. nowego limitu uprawniającego do tego zwolnienia, określonego w kwocie 50 000 zł pomimo przekroczenia kwoty 39 700 zł?

Odpowiedź:
Zwolnienie nie ma zastosowania. Podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczyła w 2007 r. kwotę 39 700 zł tracą prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług w momencie przekroczenia tej kwoty. Ze zwolnienia tego będą oni mogli ponownie skorzystać dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracili to prawo. Zatem sam fakt podwyższenia limitu uprawniającego do zwolnienia od podatku od 2008 r. do 50.000 zł nie oznacza, że podatnicy, którzy przekroczyli obowiązujący w 2007 r. limit 39.700 zł, mogą korzystać w 2008 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna:

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...