Autonomiczne pojazdy z coraz większym finansowaniem. Branża odzyskuje równowagę

Informacje o autorze

27 czerwca 2024
Udostępnij:

Fundusze venture capital znów zaczynają przejawiać zainteresowanie branżą autonomicznych pojazdów. Po zadyszce finansowania z początku roku zaczyna nie być śladu.

Autonomiczne pojazdy

Początek roku wiązał się z wyraźnym zahamowaniem inwestycji VC w branży autonomicznych pojazdów. Według danych Crunchbase w okresie od stycznia do kwietnia 2024 roku wyniosło niecałe 800 mln dolarów. Dla porównania, od 1 maja inwestycje wyniosły już prawie 2,7 mld dolarów. To sprawia, że drugi kwartał roku będzie najlepszy pod tym względem od początku 2023 roku.

autonomiczne pojazdy

Źródło grafiki: Crunchbase

Warto przeczytać: VW zainwestuje w startup Rivian. Finalna wartość wsparcia może wynieść nawet 5 mld dolarów

Duże transakcje poprawiają wynik

Jest zdecydowanie za wcześnie, by mówić jednak o inwestycyjnym ożywieniu w branży autonomicznych samochodów. Zwłaszcza, że duże pieniądze w tej branży do niedawna były normą. Należy jednak zauważyć, że ten kwartał ratują głównie duże transakcje. Największą z nich jest inwestycja w startup Wayve. Producent autonomicznych samochodów zyskał 1,05 mld dolarów wsparcia. W rundzie przewodził SoftBank. To nie tylko lider kwartału w branży. Jest to także największe finansowanie w historii tego startupu.

Do pozostałych dużych transakcji kwartału należy również wsparcie udzielone firmie Cruise przez General Motors. Wyniosło 850 mln dolarów. Dzięki niemu startup wznawia programy testowe w Phoenix, Dallas i Houston. Jest nią także zeszłotygodniowa transakcja wsparcia startupu Waabi. Deweloper autonomicznych ciężarówek uzyskał w rundzie finansowania kwotę 200 mln dolarów. Udzieliły go Khosla Ventures oraz Uber. Firma planuje rozpocząć dystrybucję pojazdów w 2025 roku.

Nadzieja dla autonomicznych pojazdów

Niewątpliwie tego typu wiadomości przynoszą poprawę nastrojów wśród producentów autonomicznych pojazdów. Wpływają też pozytywnie na zainteresowanie kolejnych inwestorów. Fundusze, które już zdecydowały się na wsparcie wyżej wymienionych projektów, z pewnością biorą pod uwagę rynkowe perspektywy. A te, dla tego typu technologii, znów zaczynają być optymistyczne. Zwłaszcza projekty autonomicznych ciężarówek w sytuacji niedoborów kierowców, zdają się być perspektywicznym rozwiązaniem. Być może część inwestorów nie chce wycofywać się z wcześniej udzielonego wsparcia, by nie generować strat już na tym etapie.

Niezależnie od przyczyn, obecna tendencja jest szansą, którą startupy z branży powinny postarać się odpowiednio wykorzystać.

Źródło grafiki: Wayve

Warto przeczytać: Startup Wayve ze wsparciem w kwocie 1 mld dolarów. Tworzy oprogramowanie do pojazdów autonomicznych

Polecamy

Więcej w tym dziale: