Top Disruptors in Healthcare 2024 to raport będący analizą polskiego rynku startupów medycznych. Oprócz prezentacji obecnego stanu branży przedstawia on również kierunki, w których startupy rozwijają swoją działalność, a także wyzwania, przed którymi stoi cały sektor. Choć pełna prezentacja jego wyników odbędzie się 11 czerwca 2024 roku podczas konferencji AI & MEDTECH CEE, to na podstawie opublikowanych wyników cząstkowych, można wyciągnąć ważne wnioski dla sektora medycznego.
Warto przeczytać: „Skupiamy się na chorobach sercach oraz płuc. Wiemy, że możemy dużo osiągnąć na tym rynku” – dr Miłosz Jamroży, CEO EFM
AI zaczyna dominować w branży medycznej
Rosnące zainteresowanie sztuczną inteligencją ma swoje odzwierciedlenie również w tematyce, którą zajmują się medyczne startupy. Dla ponad 60% z nich głównym obszarem badań jest AI i uczenie maszynowe. Wysoką pozycję zajmuje również tworzenie wyrobów medycznych, którym zajmuje się 44,1% badanych startupów. Telemedycyna to tematyka podejmowana przez 40,9% polskich startupów medycznych.
Duża część zajmuje się także obszarem danych medycznych. Ich analiza jest kluczowa dla rozwoju całego sektora. Polskie startupy medyczne przykładają do tego dużą wagę. Aż 35,5% z nich deklaruje posiadanie samodzielnych aplikacji IT. Tego typu rozwiązania znacznie ułatwiają rozwój w ramach prowadzonych działań, choć niosą ze sobą określone zagrożenia.
Problemy rozwojowe polskich startupów medycznych
Stosowanie rozbudowanych narzędzi IT i analiza wrażliwych danych medycznych wymaga stosowania właściwego poziomu zabezpieczeń. Prawie 42% badanych deklaruje, że jest to kwestia, która wymaga od nich uwagi i podejmowania konkretnych działań. Ponad połowa przedstawicieli startupów medycznych deklaruje, że nie ma problemów z cyberbezpieczeństwem w swojej działalności.
Jako największy z problemów rozwojowych respondenci wskazują znalezienie inwestora. Ten kłopot deklaruje 54,8% badanych. Ponad 80% startupów medycznych w obecnym momencie poszukuje finansowania na realizację swoich projektów. Na drugim miejscu z wynikiem 36,6% jest nawiązanie współpracy ze stroną publiczną. Przedstawiciele startupów uważają, że sektor publiczny jest mniej otwarty na innowacje i skłonny do współpracy niż podmioty prywatne. Z tego powodu jako kluczowe zagadnienie uznają budowę właściwej strategii dotarcia do inwestorów oraz zbudowanie trwałej współpracy pomiędzy sektorem publicznym a prywatnym.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)