MamBiznes.pl

7 porad, jak pisać teksty SEO

Pobieranie danych ...

Teksty na stronę internetową powinny być przyjazne zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla czytelnika. Internauta szuka w sieci informacji, czyta je, by następnie podjąć pewne działania. Wyszukiwarka też czyta, ale zupełnie inaczej. Jak sprawić, aby wilk był syty i owca cała? Poniżej kilka wskazówek, które warto zastosować podczas tworzenia tekstu na www.

1. Nie przesadzaj z ilością fraz kluczowych

W SEO nie chodzi o faszerowanie tekstu słowami kluczowymi. Nie zdobędziesz pierwszej pozycji w Google tylko dlatego, że połowa opisu Twojego produktu lub usługi będzie zawierała ogrom słów kluczowych. Przeładowując tekst frazami dobranymi pod SEO nie zyskasz nic, a już na pewno możesz wiele stracić – szacunek klientów. Wyszukiwarki natomiast mogą uznać Twoją stronę za spam i zignorować ją w wynikach wyszukiwania. Już dwu lub trzykrotne wystąpienie słowa kluczowego w treści w zupełności wystarczy.

2. Dobieraj właściwie słowa i frazy kluczowe

Mało praktyczne będą słowa bardzo ogólne, np. „drzwi”, w sytuacji, gdy zajmujesz się konkretnie wymianą drzwi. Wtedy lepiej wybrać frazę „wymiana drzwi”. Na ogólne słowa panuje duża konkurencja i trudno jest zdobyć wysoką pozycję i zbudować własną grupę klientów. Nie zaleca się jednak zbyt mocnego zawężania fraz kluczowych, ponieważ może to bardzo zredukować liczbę odwiedzin na stronie. Dobrą praktyką jest ujęcie we frazie kluczowej nazwy miasta, w którym działa Twoja firma, np. „wymiana drzwi Katowice”. Ludzie najczęściej szukają usług uwzględniając w zapytaniu swoje miasto. Pamiętaj, że dobór właściwych słów kluczowych wynika z wiedzy
o tym, jak myśli i działa Twój klient.

3. Pisz przede wszystkim dla ludzi, potem dla wyszukiwarek

Nie możesz zapominać, że odbiorcą Twoich treści jest przede wszystkim człowiek. Dobry tekst SEO to taki, który jest zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, ale także pod kątem czytelnika. Tekst powinien być użyteczny, a więc czytelny, zwięzły, przejrzysty i napisany prostym językiem. Zapomnij o fachowej terminologii i żargonie zawodowym. Prostota języka nie oznacza wcale prostactwa myślenia. Oczywiście pamiętaj przy tym o stosowaniu słów kluczowych. Staraj się zachować właściwe proporcje pomiędzy tym, jak pisać dla wyszukiwarek, a tym, jak pisać dla ludzi.

4. Stosuj słowa zamienne, bliskoznaczne, odmieniaj rzeczowniki itp.

Działania te określane są mianem „dywersyfikacji słów kluczowych”. Zamiast upychać na stronie jedno słowo kluczowe wszędzie tam, gdzie się da, lepiej zastosuj wyrazy bliskoznaczne. Pomaga to zniknąć zagęszczenia na stronie. Warto też odmieniać rzeczowniki przez przypadki i używać liczby mnogiej. Google coraz lepiej rozpoznaje odmianę wyrazów oraz ich synonimy.

5. Nie kopiuj cudzych tekstów

Nie warto tego robić z 2 powodów: Google może szybko zbanować Twoją stronę, a czytelnicy szybko wyczują oszustwo. Ban objawia się brakiem strony głównej i podstron w obrębie danej domeny w indeksie wyszukiwarki. Kopiowanie tekstu po prostu się nie opłaca. Publikacja czy opis produktu nie mogą być kopią lub zlepkiem cudzych treści. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają sprawdzić unikalność tekstu. Jednym z nich jest copyscape. Narzędzia tego typu mogą chronić również Twoje interesy. Jeżeli kupujesz kontent od copywritera, możesz wcześniej sprawdzić, czy nie jest on kradziony. Możesz również ustawić alerty, które będą monitorować sieć i poinformują Cię o każdej nowej kopii Twojego tekstu.

6. Nie używaj słów kluczowych, które nie są związane z tematyką Twojej strony

Jeśli piszesz tekst na stronę oferującą usługi w zakresie pozycjonowania, stosuj słowa kluczowe związane właśnie z pozycjonowaniem. Nie ulegaj pokusie i nie używaj frazy „linki sponsorowane”, jeżeli nie zajmujesz się kampaniami linków sponsorowanych. Jest to oszukiwanie zarówno robotów wyszukiwarek, jak i Twoich klientów.

7. Strona techniczna też ważna

Aby tekst był dobrze zoptymalizowany, trzeba przestrzegać kilku zasad:

Pamiętaj, że najważniejszy jest złoty środek. Tekst powinien zostać zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, ale nie możesz przy tym zapominać o użytkownikach. Twój tekst powinien być przede wszystkim interesujący, logiczny, przejrzysty i napisany poprawną polszczyzną.

Optymalizacja pod kątem SEO powinna być – jak sama nazwa wskazuje – optymalnym wykorzystaniem elementów mających wpływ na pozycję strony.

Małgorzata Zychalska

Pobieranie danych ...