Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

7 porad, jak pisać teksty SEO

Teksty na stronę internetową powinny być przyjazne zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla czytelnika. Internauta szuka w sieci informacji, czyta je, by następnie podjąć pewne działania. Wyszukiwarka też czyta, ale zupełnie inaczej. Jak sprawić, aby wilk był syty i owca cała? Poniżej kilka wskazówek, które warto zastosować podczas tworzenia tekstu na www.

1. Nie przesadzaj z ilością fraz kluczowych

W SEO nie chodzi o faszerowanie tekstu słowami kluczowymi. Nie zdobędziesz pierwszej pozycji w Google tylko dlatego, że połowa opisu Twojego produktu lub usługi będzie zawierała ogrom słów kluczowych. Przeładowując tekst frazami dobranymi pod SEO nie zyskasz nic, a już na pewno możesz wiele stracić – szacunek klientów. Wyszukiwarki natomiast mogą uznać Twoją stronę za spam i zignorować ją w wynikach wyszukiwania. Już dwu lub trzykrotne wystąpienie słowa kluczowego w treści w zupełności wystarczy.

2. Dobieraj właściwie słowa i frazy kluczowe

Mało praktyczne będą słowa bardzo ogólne, np. „drzwi”, w sytuacji, gdy zajmujesz się konkretnie wymianą drzwi. Wtedy lepiej wybrać frazę „wymiana drzwi”. Na ogólne słowa panuje duża konkurencja i trudno jest zdobyć wysoką pozycję i zbudować własną grupę klientów. Nie zaleca się jednak zbyt mocnego zawężania fraz kluczowych, ponieważ może to bardzo zredukować liczbę odwiedzin na stronie. Dobrą praktyką jest ujęcie we frazie kluczowej nazwy miasta, w którym działa Twoja firma, np. „wymiana drzwi Katowice”. Ludzie najczęściej szukają usług uwzględniając w zapytaniu swoje miasto. Pamiętaj, że dobór właściwych słów kluczowych wynika z wiedzy
o tym, jak myśli i działa Twój klient.

3. Pisz przede wszystkim dla ludzi, potem dla wyszukiwarek

Nie możesz zapominać, że odbiorcą Twoich treści jest przede wszystkim człowiek. Dobry tekst SEO to taki, który jest zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, ale także pod kątem czytelnika. Tekst powinien być użyteczny, a więc czytelny, zwięzły, przejrzysty i napisany prostym językiem. Zapomnij o fachowej terminologii i żargonie zawodowym. Prostota języka nie oznacza wcale prostactwa myślenia. Oczywiście pamiętaj przy tym o stosowaniu słów kluczowych. Staraj się zachować właściwe proporcje pomiędzy tym, jak pisać dla wyszukiwarek, a tym, jak pisać dla ludzi.

4. Stosuj słowa zamienne, bliskoznaczne, odmieniaj rzeczowniki itp.

Działania te określane są mianem „dywersyfikacji słów kluczowych”. Zamiast upychać na stronie jedno słowo kluczowe wszędzie tam, gdzie się da, lepiej zastosuj wyrazy bliskoznaczne. Pomaga to zniknąć zagęszczenia na stronie. Warto też odmieniać rzeczowniki przez przypadki i używać liczby mnogiej. Google coraz lepiej rozpoznaje odmianę wyrazów oraz ich synonimy.

5. Nie kopiuj cudzych tekstów

Nie warto tego robić z 2 powodów: Google może szybko zbanować Twoją stronę, a czytelnicy szybko wyczują oszustwo. Ban objawia się brakiem strony głównej i podstron w obrębie danej domeny w indeksie wyszukiwarki. Kopiowanie tekstu po prostu się nie opłaca. Publikacja czy opis produktu nie mogą być kopią lub zlepkiem cudzych treści. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają sprawdzić unikalność tekstu. Jednym z nich jest copyscape. Narzędzia tego typu mogą chronić również Twoje interesy. Jeżeli kupujesz kontent od copywritera, możesz wcześniej sprawdzić, czy nie jest on kradziony. Możesz również ustawić alerty, które będą monitorować sieć i poinformują Cię o każdej nowej kopii Twojego tekstu.

6. Nie używaj słów kluczowych, które nie są związane z tematyką Twojej strony

Jeśli piszesz tekst na stronę oferującą usługi w zakresie pozycjonowania, stosuj słowa kluczowe związane właśnie z pozycjonowaniem. Nie ulegaj pokusie i nie używaj frazy „linki sponsorowane”, jeżeli nie zajmujesz się kampaniami linków sponsorowanych. Jest to oszukiwanie zarówno robotów wyszukiwarek, jak i Twoich klientów.

7. Strona techniczna też ważna

Aby tekst był dobrze zoptymalizowany, trzeba przestrzegać kilku zasad:

  • Tytuł – najważniejszy element strony. Jeżeli to możliwe, niech zawierał słowa kluczowe.
  • Nagłówek H1 – na każdej stronie znacznik H1 powinien pojawić się tylko raz. Warto zamieścić w nimi słowa kluczowe.
  • Description – opis strony, który wyświetla się internautom pod linkiem prowadzącym do strony. Powinien opisywać w sposób jasny i logiczny zawartość strony. Warto w tej części zamieścić słowa kluczowe.
  • Lead (wstęp) – pierwszy i najważniejszy akapit. Wstęp powinien jasno informować czego będzie dotyczył dany tekst i zachęcić do przeczytania całości. W tym miejscu warto zamieścić słowo kluczowe.
  • Treść właściwa – tekst powinien być podzielony na akapity, te z kolei opatrzone nagłówkami. Pozwoli to na znacznie łatwiejsze czytanie tekstu. W treści umieść 2 -3 frazy kluczowe w różnych miejscach – na początku, w środku, na końcu. Dla lepszego wyróżnienia słów kluczowych można je pogrubić znacznikiem „strong”.
  • Obrazki – treść plus grafika to idealny duet. Warto zatem wzbogacić tekst o odpowiednie zdjęcie. Wyszukiwarki zobaczą obrazki tylko wtedy, gdy przypiszesz im atrybut „alt”. W treści „alt” umieść frazy kluczowe.

Pamiętaj, że najważniejszy jest złoty środek. Tekst powinien zostać zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, ale nie możesz przy tym zapominać o użytkownikach. Twój tekst powinien być przede wszystkim interesujący, logiczny, przejrzysty i napisany poprawną polszczyzną.

Optymalizacja pod kątem SEO powinna być – jak sama nazwa wskazuje – optymalnym wykorzystaniem elementów mających wpływ na pozycję strony.

Małgorzata Zychalska

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.