Ambitne cele startupów z Europy Środkowo-Wschodniej. Chcą być obecne na rynkach globalnych

Informacje o autorze

29 sierpnia 2024
Udostępnij:

Aż 87% spośród startupów Europy Środkowo-Wschodniej, które już prowadzą sprzedaż, planuje w najbliższych latach ekspansję zagraniczną. By ten cel osiągnąć, muszą pokonać jednak specyficzne bariery.

startupy z Europy

„Early-Stage Startup Index. Wyzwania w dobie transgraniczności” to badanie przeprowadzone przez PayPal i fundację Startup HUB Poland. Oba podmioty wspólnie sprawdziły ambicje i wyzwania startupów z Polski oraz krajów bałtyckich, znajdujących się na wczesnym etapie rozwoju. Dwie trzecie z nich już rozpoczęło sprzedaż swoich produktów lub usług. W tej grupie aż 79% rozwija swoją działalność także za granicą.

Najpopularniejszymi kierunkami zagranicznymi są w tym przypadku Stany Zjednoczone, Niemcy oraz Wielka Brytania. Skuteczny rozwój działalności za granicą wymaga jednak wcześniejszego przygotowania tak, by sprostać związanym z nim wyzwaniom.

Warto przeczytać: Chińskie startupy w obliczu poważnych problemów. Ich finansowanie systematycznie maleje

Przełamać zagraniczne bariery

Największą trudnością w rozpoczęciu ekspansji zagranicznej w przypadku startupów z Polski jest ograniczony budżet marketingowy. Ten problem wskazuje 45% z ankietowanych. Niedobór środków finansowych może negatywnie wpłynąć na promocję marki i zainteresowanie nią potencjalnych odbiorców. Powiązany z tym jest kolejny problem. 40% z badanych wskazuje, że kluczową barierą jest ograniczona baza klientów i brak możliwości pozyskania nowych. 

Kolejne wyzwanie związane jest już z samym produktem czy usługą. 31% respondentów wskazuje, że trudnością jest ich dopasowanie do specyficznych potrzeb konkretnego rynku. A to kluczowa kwestia, by produktem czy usługą zainteresować nową grupę odbiorców. 

Współpraca pomaga osiągnąć cel

Startupy zmagają się również z kwestiami regulacyjnymi na poszczególnych rynkach. Normy prawne potrafią znacząco wydłużyć czas wejścia projektu do zagranicznej sprzedaży. Część z badanych podmiotów wykazuje także trudności w zarządzaniu zagranicznymi płatnościami. Rozwiązaniem, które może ten proces ułatwić, jest współpraca z innymi podmiotami.

„Prowadzenie działalności transgranicznej wymaga specjalistycznej wiedzy w wielu obszarach, obejmujących m.in. lokalne preferencje konsumentów, logistykę, a także tematy administracyjne, w tym systemy płatności i kwestie podatkowe. Przy ograniczonych zasobach i licznych zadaniach do wykonania, skupienie się na priorytetach bywa trudne. W rezultacie wielu założycieli startupów szuka wsparcia u zewnętrznych partnerów biznesowych, którzy mogą pomóc im w przezwyciężaniu codziennych wyzwań i rozwijaniu działalności. Nasze ostatnie badanie pokazuje, że ponad 50% firm na wczesnym etapie rozwoju, które już działają na arenie międzynarodowej, współpracuje z zewnętrznymi dostawcami usług płatniczych. Dla porównania, wśród firm dopiero rozpoczynających globalną ekspansję odsetek ten jest niższy i wynosi 40%. Ta różnica może wskazywać, że zarządzanie płatnościami w handlu transgranicznym stanowi dla startupów jednak większe wyzwanie niż mogłoby się im pierwotnie wydawać” – mówi Efi Dahan, wiceprezes i dyrektor generalny PayPal na CEE i Izrael.

Jak widać pomoc w realizacji celu, jakim dla większości startupów z regionu jest ekspansja zagraniczna, może być również dochodowym zajęciem. Zwłaszcza w kontekście wciąż rosnącego na nią popytu.

Warto przeczytać: Healthtech, medtech, biotech. Polski obszar zdrowia rośnie w siłę i przyciąga coraz więcej inwestorów

Polecamy

Więcej w tym dziale: