Ponad 40% kobiet chce prowadzić własną działalność, a najchętniej wskazywana branża to usługi – wynika z najnowszego raportu „Bizneswoman roku. Polki i przedsiębiorczość 2023”.
Organizacja Sukces Pisany Szminką organizuje konkurs „Bizneswoman roku” i przygotował raport „Bizneswoman roku. Polki i przedsiębiorczość 2023”. Jak wynika z najnowszego badania, kobiety chcą założyć własną działalność gospodarczą i w tym roku chętnie wybrałyby branżę usługową. Jeszcze w ubiegłym roku numerem jeden był sektor edukacji.
„Badania z okazji Konkursu Bizneswoman Roku przeprowadzamy już od lat. Również i teraz niektóre z wyników zaskakują, jak chociażby fakt, że mimo niełatwej sytuacji gospodarczej, apetyt na przedsiębiorczość Polek nie zmniejsza się. W tym roku aż 41 proc. respondentek deklaruje, że chciałoby prowadzić własną firmę, a niemal co 3. już ją posiada” – pisze Olga Kozierowska, założycielka Sukcesu Pisanego Szminką oraz pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman roku.
33% respondentek zadeklarowało, że już prowadzi własny biznes, natomiast ponad 40% ankietowanych kobiet chce założyć swoją działalność. Jedynie 26% odpowiedziało, że nie chce prowadzić swojej firmy. Częstym powodem, dla którego kobiety nie chcą mieć własnego biznesu to obawa o utratę stabilności, którą mają zapewnioną na etacie.
Warto przeczytać: Prowadzenie własnego biznesu jest wyzwaniem. Często jest się wyrzucanym ze strefy komfortu – rozmowa z Aliną Sztoch, CEO i Co-founderką marki Kubota
Kobiety stawiają na własny biznes
Jak pokazują najnowsze badania przeprowadzone przez Sukces Pisany Szminką, kobiety coraz chętniej myślą o własnym biznesie. 28% respondentek wskazało, że myśli o prowadzeniu interesu w usługach. Kolejny, interesujący dla nich sektor to edukacja oraz szkolenia. Natomiast 9% ankietowanych rozważa gastronomię bądź turystykę. 44% kobiet, które prowadzą już własny biznes, nie chciałoby zmieniać obecnej branży. Jednak 44% respondentek myśli o rozszerzeniu swojej działalności. Przedstawione dane brzmią optymistycznie, jednak niektóre kobiety nie chcą tracić stabilizacji pracując na etacie. „Badane na pytanie o to, co dotychczas powstrzymywało je przed decyzją o założeniu własnej firmy, najczęściej wskazują na obawę przed utratą stabilizacji, którą gwarantuje praca na etacie – deklaruje to co trzecia respondentka. Jednocześnie 18% ankietowanych przyznaje, że nie dysponuje środkami, które mogłaby zainwestować w początkowy rozwój biznesu, a 14% uczestniczek badania jako powód odkładania tej decyzji podaje brak pewności siebie” – czytamy w raporcie. Wiemy już co zniechęca kobiety do własnego biznesu, dlatego pytanie: co je motywuje do założenia działalności. Blisko 30% ankietowanych kobiet wskazuje, że jest to elastyczne podejście do czasu pracy czy miejsca wykonywania obowiązków. Natomiast 18% cieszy się z niezależności, którą daje im własny biznes.Źródło: Raport „Bizneswoman roku. Polki i przedsiębiorczość 2023”
Komentarze
Ajj te podatki.. ja to postawiłam wszystko na jedną kartę i otworzyłam franczyzę depilconcept. Póki co biznes się kręci, klientów ciągle przybywa, więc nie mogę narzekać.