Tesla na rynku chińskim musi mierzyć się z coraz większą konkurencją lokalnych producentów. Dane sprzedażowe pokazują, że amerykański gigant zaczyna tę walkę przegrywać, nie tylko w Azji, ale co się z tym wiąże, także globalnie. Niedawno pisaliśmy o tym, że już w 2023 roku chiński producent samochodów elektrycznych BYD dzięki swoim wynikom na rynku azjatyckim stał się największym producentem samochodów elektrycznych na świecie. Warto przyjrzeć się, jakie są przyczyny tego sukcesu.
Warto przeczytać: Samochód elektryczny od Huawei coraz popularniejszy w Chinach. Czy zagrozi Tesli?
Zaczęło się od akumulatorów
Jeszcze w latach 90. ciężko było przypuszczać jak ogromny sukces i przede wszystkim, w jakiej branży odniesie BYD. Firma zaczynała wtedy swoją działalność w Chinach jako producent baterii do telefonów komórkowych. Od 2003 roku jej założyciel Wang Chuanfu zdecydował o rozszerzeniu działalności, a właściwie zmianie jej głównego profilu na produkcję samochodów elektrycznych. Doświadczenie w produkcji akumulatorów miało znaczenie dla atrakcyjności końcowego produktu.
„To jedna z czołowych firm na świecie produkujących akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Są trwałe i kosztują około 30–40% mniej za kilowatogodzinę produkcji” – powiedział CNBC Sam Abuelsamid, główny analityk w Guidehouse Insights.
Atrakcyjna cena
To między innymi oszczędności kosztów produkcji sprawiają, że samochody elektryczne BYD są po prostu konkurencyjne cenowo. Model Seagull kosztuje w Chinach zaledwie 11,5 tys. dolarów, a ceny kilku modeli wynoszą około 20 tys. dolarów. Takie wartości przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości są często nieosiągalne dla konkurencji.
„Trzeba podwoić tę cenę, a potem dodać jeszcze trochę, aby kupić pojazd podstawowy tutaj, w Stanach Zjednoczonych i w Europie” – twierdzi w rozmowie z CNBC Michael Dunne, dyrektor generalny Dunne Insights.
Ekspansja na kolejne rynki
Nic dziwnego, że odniesiony przez BYD sukces napędza firmę do dalszego działania. Przedsiębiorstwo ogłosiło niedawno plany budowy fabryki na Węgrzech. Mówi się także o poszukiwaniach lokalizacji do uruchomienia fabryki w Meksyku. W 2023 roku BYD eksportował ponad 240 tys. samochodów do 70 krajów. Eksperci uważają, że naturalnym działaniem będzie także wejście firmy na rynek amerykański.
„Stany Zjednoczone i Europa to dla nich zyskowny rynek. Muszą tu wejść, konkurować i wygrywać, aby prosperować na całym świecie” – podsumowuje Michael Dunne.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)