O tym, że rynek autonomicznych taksówek jest wyjątkowo wymagający, boleśnie przekonało się General Motors. To właśnie w grudniu 2024 roku koncern podjął decyzję o zakończeniu wsparcia dla startupu Cruise, który rozwijał to rozwiązanie. Kwota wydatków GM na Cruise przekroczyła 10 mld dolarów. Rezygnacja koncernu z własnej autonomicznej taksówki z pewnością nie zmartwiła Waymo, dla którego 2024 można uznać za przełomowy rok. Startup, którego właścicielem jest Alphabet, jest motorem napędowym całej branży.
Przełomowy rok dzięki Waymo
To właśnie za pośrednictwem Waymo przejazdy autonomiczną taksówką stały się dostępne komercyjnie w 2024 roku w kilku miastach USA. Obecnie można z nich skorzystać w Phoenix, San Francisco i Los Angeles. To przekłada się na zasięg ponad 500 mil kwadratowych. Dzięki temu w 2024 roku firma osiągnęła imponującą liczbę 5 mln przejazdów robotaxi. Dla lepszego zobrazowania skali tego sukcesu należy wspomnieć, że do listopada 2023 roku wynosiła ona zaledwie 700 tys.
W 2025 roku startup zamierza skupić się na rozszerzeniu usługi na większą liczbę miast. Najbliższe plany obejmują Austin w Teksasie i Atlancie. Niedawno informowaliśmy również o planach międzynarodowej ekspansji rozwiązania i jej początku w Tokio. Tu należy jednak zachować pewną dozę ostrożności. Przyszły rok powinien być w tym kontekście okresem pierwszych zagranicznych testów rozwiązania.
Konkurenci powoli się rozpędzają
Ta skala działań sprawia jednak, że Waymo jest wyraźnym liderem robotaxi. Nie dziwi też fakt, że swój udział w rynku, który ma być warty w 2032 roku ponad 480 mld dolarów, chcą zwiększyć konkurenci.
Pewne kroki w tym kierunku poczyniła Tesla. Choć w przypadku firmy Elona Muska październikową prezentację autonomicznych pojazdów Cybercab i Robovan można uznać za skromną w stosunku do zapowiedzi. Choć dając im wiarę, należy się spodziewać, że nowe pojazdy zadebiutują jako autonomiczne taksówki w 2025 roku. Prezentacja pojazdów pozostawiła jednak więcej wątpliwości niż konkretów sprawiających, że mogłoby to się udać.
Konkretne kroki do zwiększenia obecności na rynku robotaxi poczyniła należąca do Amazon firma Zoox. Już w lutym jej pojazdy autonomiczne uzyskały zezwolenia na kursy w Foster City w Kalifornii. Oprócz tego, robotaxi firmy można spotkać również w Las Vegas i San Francisco. Flota testowa Zoox jest widoczna również w Austin i Miami. W przyszłym roku firma planuje zwiększenie liczby płatnych przejazdów komercyjnych.
Wygląda więc na to, że 2025 rok będzie okresem, w którym autonomiczne taksówki w większej mierze zagoszczą w codzienności mieszkańców USA. Nie zapowiada się jednak, by Waymo utraciło dominującą rolę w tym sektorze. By tak się stało, zapowiedzi Tesli musiałyby dla odmiany przebić oczekiwania. Możliwe jednak, że przy nowej administracji prezydenta USA będzie to dla tej firmy łatwiejsze. A to mogłoby szybko odmienić rynkową sytuację.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)