Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Jak pozyskać klientów? Skuteczne metody na znalezienie klienta

jak pozyskać klientów

Pytanie o to, jak pozyskać klientów, pojawia się niemal u każdego przedsiębiorcy. Niezależnie, czy jesteś właścicielem małego biznesu, czy też zjadłeś zęby na prowadzeniu własnej firmy, odbiorcy to trzon funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Jak znaleźć pierwszego klienta? Których kanałów warto użyć, żeby zbudować zaangażowaną społeczność, skupioną wokół Twojej firmy?

Jak pozyskać klientów, gdy dopiero zaczynasz działalność?

Początki bywają trudne. Dotyczy to zarówno małych biznesów, jak i większych firm, w które często przeistaczają się startupy. Jeśli jednak prowadzisz działalność po raz pierwszy, z pewnością zastanawiasz się, czy biznes wypali, i czy Twoi klienci będą stanowili zaangażowaną grupę odbiorców. O nowych klientów należy dbać i utrzymywać z nimi dobre relacje. Najważniejszy jest jednak zawsze pierwszy krok. Jak zdobywać klientów?

Istnieje wiele sposobów pozyskiwania klientów, a ostateczny wybór zależy od rodzaju działalności i preferencji przedsiębiorcy. Jeśli właśnie otworzyłeś działalność i zastanawiasz się, jak pozyskiwać klientów, powinieneś w pierwszej kolejności zrobić mały research. Na początku kluczowa jest odpowiedź na kilka podstawowych pytań. W jakim wieku są potencjalni klienci Twojej firmy? Jaki jest ich status ekonomiczny? Czy mają rodziny, czy w większości są singlami? Czy to osoby z małych miejscowości, a może dużego miasta? Na tej podstawie można dopasować główny kanał komunikacji, którego użyjesz, aby przyciągnąć odbiorców.

Przykładowo, jeśli Twoimi klientami mają być głównie seniorzy, bardziej skuteczne mogą być ogłoszenia na banerach lub w prasie, jeśli zaś osoby po 30. – Facebook i Instagram. Do młodych odbiorców dotrze TikTok i inne social media dedykowane młodszej społeczności. Pierwszy klient, pozyskany w ten sposób to sukces, dlatego warto ten dzień świętować.

Dopasowanie to podstawa, by znaleźć klienta

Jeśli znalazłeś już kanał informacyjny, na którym będziesz reklamować swoje usługi, warto dostosować styl komunikacji do potrzeb grupy docelowej. To bardzo ważne, ponieważ zaangażowany klient musi rozumieć, co dokładnie chcesz mu zaoferować. Przykładowo, pozyskiwanie klientów b2b będzie wyglądało nieco inaczej, niż dotarcie do innych odbiorców. Marketing i reklama to zagadnienia bardzo dynamiczne, które muszą odpowiadać na potrzeby zmieniającej się rzeczywistości. Aby pozyskać nowych klientów, musisz być uważny. Ze względu na to, że reklama jest wszędzie, klienci również stają się wybredni, dlatego też tak istotne jest znalezienie swojej grupy odbiorców.

Najlepiej działają biznesy, które kierują swoją ofertę do wybranych grup społecznych. Taka segmentacja pozwala na silniejsze związanie ze sobą klientów, i buduje poczucie wspólnoty. Klienci, którzy czują się częścią jakiejś grupy są bardziej zaangażowani i lojalni wobec firmy.

Warto przeczytać: Ekspert radzi: jak efektywnie i skutecznie przeznaczyć środki na reklamę własnego biznesu

Strategia komunikacji, czyli jak dotrzeć do wartościowych klientów?

W biznesie ważna jest strategia komunikacji, czyli plan działań marketingowych. Aby go stworzyć, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, jakim językiem dana grupa posługuje się na co dzień. Im prostsze komunikaty, tym reklama będzie bardziej skuteczna. Najważniejsze w całym procesie jest zrozumienie potrzeb klienta i dostosowanie oferty do jego oczekiwań w możliwie najbardziej szczegółowy sposób. Strategia komunikacji to plan działania, który każdy przedsiębiorca powinien wdrożyć, aby zbudować rozpoznawalność marki i utrzymać zaangażowanie odbiorców. Od czego należy zacząć? Na strategię komunikacyjną marki składają się m.in.:

  • Analiza rynku i konkurencji – przed rozpisaniem strategii należy zrobić badania rynku i określić zasady, na którym działa firma. Analiza konkurencji pozwala poznać mocne strony firmy i wykorzystać je w strategii marketingowej.
  • Segmentacja rynku – to inaczej podział rynku na mniejsze grupy o podobnych potrzebach i preferencjach. Zindywidualizowanie oferty pozwala na lepsze dostosowanie oferty do oczekiwań klientów.
  • Określenie grupy docelowej — wybór grupy klientów powinien w zasadzie zostać wskazany na początku, jednak po badaniach rynku dobrze jest jeszcze raz zadać sobie pytanie o grupę, na której firma chce się skoncentrować. Ważne jest sprofilowanie jej cech demograficznych, psychograficznych i behawioralnych.
  • Cel marketingowy – to jedno z podstawowych pytań w biznesplanie. Określenie konkretnych celów, które firma chce osiągnąć za pomocą swojej strategii marketingowej jest kluczowe.
  • Plan działań marketingowych – po researchu należy zrobić plan konkretnych działań, które firma podejmie w celu osiągnięcia swoich celów marketingowych, wraz z określeniem harmonogramu, budżetu i odpowiedzialności za ich realizację.
  • Analiza i monitorowanie wyników – marketing to stałe sprawdzanie efektów działań, które podjęliśmy. Analiza efektywności na podstawie zebranych danych i informacji pozwala podejść elastycznie do biznesplanu i skuteczniej zdobywać nowych klientów.

Warto jeszcze raz zaznaczyć, że dokładne określenie grupy docelowej to jedna z najważniejszych kwestii, jeśli zadajemy sobie pytani, jak pozyskać nowych klientów. Nie każdy odbiorca jest taki sam, a klienci dzielą się na wiele grup.

Klienci b2b. Jak ich pozyskać i co trzeba o nich wiedzieć?

W swojej pracy możesz spotykać się z różnymi rodzajami klientów. Zależnie od branży, Twoimi odbiorcami mogą być osoby majętne, lub średnio zarabiające. Jeśli jednak zajmujesz się działalnością skierowaną do osób, posiadających własny biznes, warto szukać ich w odpowiednim miejscu. Pozyskiwanie klientów b2b powinno być odpowiednio zorganizowane. Choć klienci b2b na pierwszy rzut oka nie różnią się bardzo od innych odbiorców, warto wiedzieć, że kanały komunikacji, które do nich docierają, są nieco inne.

Jeśli zależy Ci na odbiorcach z branży biznesowej, do reklamy użyj portali i kanałów branżowych. Dobrym kanałem jest LinkedIn, który skupia społeczność pracowników i przedsiębiorców różnych sektorów. Pozyskiwanie klientów b2b nie jest trudne. Klienci biznesowi to często właściciele firm lub partnerzy w spółkach, którzy potrzebują konkretnych produktów do swojej pracy. Szukają więc optymalnych warunków, a w zamian za to oferują długoterminową współpracę. Klienci b2b są często chętni na leasing lub zakup sprzętów, potrzebnych do prowadzenia firmy.

Pozyskiwanie nowych klientów w sieci

Choć jest wiele sposobów na pozyskiwanie klientów, trzeba przyznać, że obecnie to internet jest największą siłą, jeśli chodzi o marketing. Reklama w sieci sprawia, że na ofertę natrafiają zarówno osoby już zainteresowane danym produktem, jak i nowi klienci, którzy jeszcze go nie znają. Jest sporo kanałów, za pomocą których można dotrzeć do wybranej grupy. Bardzo skutecznym działaniem są krótkie reklamy wyświetlane w wyszukiwarce, tzw. Google Ads. To doskonały sposób, żeby dotrzeć do klientów, którzy w jakiś sposób szukali już danego produktu. Reklamy Google Ads to krótki tekst, zawierający w sobie podstawowe słowa kluczowe oraz linki do konkretnych stron. To wyraźna, zwięzła forma, która może zainteresować odbiorców. Innymi sposobami na pozyskanie nowych klientów w sieci są posty w social mediach, treści content marketingowe, czy podcasty i kanały na YouTube.

Content marketing

Mówi się, że „Content is The King”. Trzeba przyznać, że jest w tym stwierdzeniu sporo racji. Content marketing to, mówiąc w skrócie, wszystkie treści, nawiązujące do danej marki. W skład content marketingu wchodzą wszystkie publikacje tekstowe, graficzne czy wideo. Dzięki odpowiedniej dystrybucji treści buduje się ruch organiczny w wyszukiwarkach internetowych. Ta strategia jest długoterminowa i sprzyja budowaniu zaangażowanej społeczności. Istotą działania ruchu organicznego jest widoczność w wyszukiwarkach internetowych. To z kolei bezpośrednio przekłada się na pozyskiwanie nowych klientów. W skład content marketingu mogą wchodzić:

  • treści blogowe,
  • teksty na landing page, czyli treści widoczne na stronie startowej danej firmy,
  • teksty SEO na innych portalach, linkujące do strony głównej,
  • galerie zdjęć,
  • email marketing,
  • webinary.

Marketing treści to szerokie zagadnienie. Ruch organiczny znacząco wpływa na zwiększenie sprzedaży. Ważnym elementem jest także wspomniany już email marketing, który pozwala dotrzeć do klienta zainteresowanego produktem. Wymienione elementy to skuteczne metody na pozyskanie klienta w internecie.

Kanały social media i inne działania na stronie www

Jednym ze sposobów na pozyskanie klientów jest prowadzenie social mediów. Reklamy na platformach typu Facebook czy Instagram na pewno pomogą zdobyć nowych odbiorców, zwłaszcza na początku działalności. Wskazane jest także założenie strony marki i profilu na Facebooku oraz Instagramie. Prowadząc profil swojej marki, budujesz zaangażowaną społeczność, która wymienia się ze sobą spostrzeżeniami. A jak wiadomo, każdy komentarz to większy ruch i lepsza widoczność posta. Jeśli Twój pierwszy klient trafił do Ciebie przez kanały social media, możesz się tylko cieszyć. Tworząc swoją markę osobistą, warto zacząć od Instagrama. To dobra platforma sprzedażowa, która pozwala poczynić pierwsze kroki w biznesie i pozyskać pierwszych klientów. Oprócz social mediów warto także prowadzić inne działania w sieci. Może to być kanał na kanale YouTube lub prowadzenie własnego podcastu.

Jak utrzymać klienta?

W marketingu ważne jest, by wszystkie działania były regularne. Inaczej bardzo łatwo jest zgubić klientów, którzy w przypadku braku treści, stracą zainteresowanie produktem lub marką. Jeśli prowadzisz social media, rozmawiaj z klientami, wymyślaj aktywności i przede wszystkim, nie daj o sobie zapomnieć.

W pozyskaniu klienta w internecie pomóc może także marketing szeptany. W internecie polega on m.in. na wklejaniu linków do poszczególnych treści na różnych forach internetowych. Jest to jednak dość czasochłonne działanie, które nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty.

Pozyskiwanie klientów jest obecnie dość proste, choć trzeba wiedzieć, jak odnaleźć się w gąszczu treści, dostępnych dziś w sieci. Czasami warto także wyjść poza świat cyfrowy i szukać klientów w realnym świecie. Do działań marketingowych należą w takim przypadku różne wydarzenia, organizowane przez konkretną firmę, czy reklama w przestrzeni miejskiej. Każdy z tych sposobów może sprawdzić się w przypadku różnych grup, zainteresowanych produktem lub marką.

Warto przeczytać: Liczy się pomysł i zespół. Sprawdzamy co warto wiedzieć przed założeniem startupu

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.