Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Michał Sadowski(Brand24) i inni start-upowcy opowiadają o swoich błędach

Błędy w biznesie popełnia każdy przedsiębiorca. Nie sposób ich uniknąć, ale można ograniczyć ryzyko pomyłki ucząc się na cudzych błędach i słuchając tych, którzy mają to za sobą. Dla portalu MamBiznes.pl o swoich błędach przy zakładaniu własnego biznesu opowiedzieli: Michał Sadowski (Brand24), Agnieszka Peszek (Taff.one), Arkadiusz Krupicz (Pyszne.pl) oraz Jakub Gajdamowicz (LandscapeLab.cc )

Od lewej, górnej części: Michał Sadowski, Andrzej i Agnieszka Peszek, Arkadiusz Krupicz oraz Jakub Gajdamowicz

Brand24 zajmuje się sprzedażą własnego produktu, służącego do monitorowania wzmianek o firmie w internecie. Jednak pomimo odniesionego sukcesu, początki nie należały do najprostszych. Jaki błąd popełnili na początku działalności opowiedział o tym założyciel Brand24, a jednocześnie znany YouTuber  – Michał Sadowski.

– Zbyt mocno polegaliśmy na intuicji, a za mało na danych. Analitykę biznesową wprowadziliśmy dopiero kilka lat po starcie i okazało się wtedy, że nie wszystkie nasze dotychczasowe decyzje miały sens. Dlatego od tamtej pory mamy bardzo mocno analityczne podejście – efekty dowolnych wdrożeń, zmian w produkcie czy cenniku rozpatrujemy przez pryzmat lejka sprzedaży i towarzyszących mu konwersji.

Taff.one z kolei zajmuje się projektowaniem i sprzedażą ubrań. Ich pierwszy błąd kosztował bardzo dużo, o czym mówi współzałożycielka firmy Agnieszka Peszek.

– Przede wszystkim nie zrobiliśmy badań, ankiet, analiz, nawet wśród znajomych, czy nasza propozycja ubrań jest atrakcyjna. Wyprodukowaliśmy rzeczy, których nikt nie chce kupić. Po dwóch latach od startu, mamy bluzy i koszulki z pierwszej produkcji. Aktualnie robimy rzeczy pod konkretne zamówienia, więc nasze magazyny są bardzo małe.

Pyszne.pl to lider na rynku zamówień dań przez internet. Jednak również ten start-up nie miał prostej drogi do sukcesu. O błędach opowiedział Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel portalu Pyszne.pl.

– Głównym błędem w początkowej fazie rozwoju Pyszne.pl był zbyt duży focus na produkcie.Nie przeprowadziliśmy dokładnej analizy rynku i zbyt późno zrozumieliśmy co tak naprawdę decyduje o sukcesie platformy do zamówień online. W efekcie, mając ograniczone zasoby, nie wykorzystywaliśmy ich w optymalny sposób. Za dużo czasu i pieniędzy inwestowaliśmy w tworzenie nowych funkcjonalności, za mało w sprzedaż (tj. pozyskiwanie restauracji do współpracy) i promocję platformy. Na szczęście wyciągnęliśmy wnioski.

LandscapeLab.cc to start-up technologiczny opracowujący metody i narzędzia do analizy rynku i konkurencji. O swoich błędach opowiedział założyciel firmy, a jednocześnie znany YouTuber – Jakub Gajdamowicz

– Popełniłem całą masę błędów, nie sposób ich wszystkich zliczyć. Złe zarządzanie pracownikami, finansami, złe zarządzanie własnym czasem. Jednak każdy błąd do czegoś przybliża, toruje drogę do czegoś lepszego. Wiele czasu zajęło mi również nauczenie się wyciągania wniosków, analizowania każdej porażki z osobna. Nie łatwo pochylić się nad własnymi niepowodzeniami.  Dzisiaj nie wyobrażam sobie żadnego postępu bez nieustannego popełniania błędów, testowania, wracania na początek drogi, poprawiania, czasami robienia czegoś od początku. Tak aby kolejne działania, projekty,  produkty, usługi były lepsze.

Na co powinni zwrócić uwagę początkujący przedsiębiorcy?

Już na samym początku należy przeprowadzić dokładną analizę swojego produktu. Tą radę podkreślają jednogłośnie wszyscy start-upowcy.  – Co prawda na badania rynku mało kogo stać, ale róbmy ankiety na FB, wśród znajomych, bierzmy udział w różnego rodzaju targach, na których mamy kontakt z potencjalnymi klientami – zauważa Agnieszka Peszek. Ponadto  współzałożycielka Taff.one twierdzi, że gdyby mogła cofnąć czas to właśnie na badaniu rynku skupiłaby się najbardziej.

Kluczowym elementem jest kontakt z klientem i zebranie jak największej ilości informacji zwrotnej – zauważa Michał Sadowski. –  Wiele osób zaczynających biznes, tak mocno skupia się na swoim kawałku, na bardzo malutkim wycinku rynku, że nie dostrzega szerszej perspektywy. To zawężenie, powoduje że nie jesteśmy w stanie skutecznie rozwiązać problemów, które się pojawiają w danej dziedzinie – dodaje również Jakub Gajdamowicz.

– Wiele firm dzieli się swoimi studiami przypadków, w których opowiadają o problemach i rozwiązaniach, dzięki czemu można nie popełnić tych samych błędów, ucząc się na doświadczeniach innych – doradza Michał Sadowski. Zaś Jakub Gajdamowicz , krótko podsumowuje wszystkie rady dla start-upowców – Nauczyć się słuchać, obserwować innych, inspirować się osobami spoza swojego otoczenia.

Przeczytaj także na MamBiznes.pl

Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl

 

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.