Ranking kont firmowych Ranking kont osobistych

Dropshipping – jak zacząć sprzedaż internetową? Praktyczny poradnik

Dropshipping

Dropshipping zdobywa coraz większą popularność ze względu na swoją prostotę i niskie koszty uruchomienia. Ale jak zacząć sprzedawać w modelu biznesowym dropshippingu? To pytanie nurtuje wiele osób.

Przygotowanie się do prowadzenia sklepu dropshipping obejmuje kilka kluczowych kroków, takich jak wybór odpowiedniej niszy produktowej, znalezienie wiarygodnego dostawcy w dropshippingu, wybór platformy e-commerce czy promocję sklepu online. Dropshipping – jak zacząć? Z naszego poradnika „dropshipping krok po kroku” dowiesz się, jak zacząć działalność i zarabiać na nim.

Czym jest dropshipping?

Zacznijmy od wyjaśnienia, jak działa dropshipping. Polega on na prowadzeniu sklepu internetowego bez konieczności posiadania własnych zapasów produktów. W tym modelu sprzedawca współpracuje z dostawcą, który przechowuje produkty i wysyła je bezpośrednio do klientów po złożeniu zamówienia.

Dropshipping jest przede wszystkim dla osób, które chcą rozpocząć działalność gospodarczą w e-commerce, ale nie chcą inwestować dużych kwot w zakup towarów na magazyn czy też nie chcą zajmować się obsługą logistyczną. Jednocześnie poszukują niskiego ryzyka finansowego i chcą skupić się na samej sprzedaży, bez konieczności przechowywania, pakowania i wysyłania produktów.

Warto przeczytać: Franczyza – czym jest i jak działa? Zalety i wady prowadzenia biznesu w tym modelu

Czy dropshipping jest legalny?

Dropshipping w kontekście prawa jest modelem w pełni legalnym. Działalność dropshipping musi być jednak prowadzona z przestrzeganiem obowiązujących w Polsce przepisów prawa.

Dla tych, którzy zastanawiają się, jak otworzyć sklep i działać w tym modelu, dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba nawet zakładać działalności gospodarczej, żeby wystartować. Taka konieczność pojawia się dopiero wtedy, gdy miesięczne przychody przekraczają 50% minimalnego wynagrodzenia brutto.

Po pokonaniu tej granicy trzeba założyć firmę, prowadzić księgowość, rozliczać podatek dochodowy czy odprowadzać składki ZUS. Dodatkowo należy dopełnić wielu innych formalności, np. umieścić regulamin sklepu internetowego na stronie.

Sprzedaż produktów online

Mówi się, że dropshipping jest najłatwiejszą drogą do własnego biznesu. Najpierw wybierz niszę, później znajdź dostawcę i sprzedawaj. Jak taka sprzedaż wygląda w praktyce?

  1. Klient składa zamówienie w dropshippingu i opłaca w sklepie internetowym.
  2. Sklep internetowy przesyła zamówienie do zintegrowanej hurtowni.
  3. Towar do osoby kupującej wysyła hurtownia, a paragon lub fakturę sklep internetowy (na maila).
  4. Sklep internetowy rozlicza się z hurtownią.
  5. Ewentualne zwroty przyjmuje sklep internetowy, a reklamacje hurtownia.

Model biznesowy dropshippingu

Stworzenie sklepu dropshipping niesie za sobą wiele korzyści, jednak z drugiej strony ma też swoje wady. Jeśli po głowie chodzi nam firma dropshippingowa, warto przeanalizować wszystkie plusy i minusy jej prowadzenia.

Zalety dropshippingu

  • Niskie koszty początkowe – brak konieczności inwestowania w zapasy produktów.
  • Łatwe skalowanie biznesu – możliwość dodawania nowych produktów bez potrzeby posiadania magazynu.
  • Szeroki wybór produktów dla klientów – różnorodność asortymentu dostępna w sklepie.
  • Elastyczność działania – możliwość pracy z dowolnego miejsca z dostępem do internetu.
  • Brak konieczności obsługi wysyłki – wysyłka towaru w dropshippingu leży po stronie dostawcy.

Wady dropshippingu

  • Brak kontroli nad dostawą i jakością produktów i konieczność polegania na dostawcach – w razie problemów z dostawcą mogą pojawić się opóźnienia lub braki w realizacji zamówień.
  • Zyski mogą być niższe niż oczekiwane – zysk dropshipping w dużej mierze zależy od konkurencyjności na rynku i narzuconej marży.
  • Wysoka konkurencja – dropshipping coraz bardziej się rozwija, dużo przedsiębiorców wybiera ten model działalności, co utrudnia wybijanie się ponad konkurencję.

Dropshipping krok po kroku

Teraz omówimy sobie krok po kroku, jak wygląda organizacja dropshipping w praktyce. Jak rozpocząć działalność?

Krok 1 – Wybierz niszę i znajdź dostawcę

Pierwszym krokiem w omawianym modelu biznesowym, jeśli chcesz założyć sklep internetowy, jest określenie asortymentu. Jak wybrać produkty do sprzedaży? Biznes dropshipping daje nieograniczone możliwości, więc możesz sprzedawać, tak naprawdę co tylko zechcesz.

Uruchomienie dropshipping wymaga na pewno analizy aktualnych trendów na rynku e-commerce. Postaw na produkty, na które aktualnie jest popyt. Jeśli planujesz szeroki asortyment, wybieraj produkty do dropshippingu w obrębie jednej kategorii. Chcąc prowadzić sklep dropshipping w miarę bezproblemowo, przy ustalaniu asortymentu weź też pod uwagę gabaryty produktów i liczbę potencjalnych zwrotów towaru od klientów.

Krok 2 – Wybierz oprogramowanie dropshippingu

Aby móc handlować dropshipping, potrzebujesz platformy, która Ci to umożliwi. Najlepiej zbuduj swój sklep w modelu abonamentowym, który będzie do takiej działalności dostosowany pod każdym kątem. Dzięki temu nie będziesz musiał martwić się kwestiami takimi jak choćby integracja hurtowni. Skupisz się wyłącznie na istotniejszych z Twojego punktu widzenia aspektach jak budowa sklepu czy jego promocja.

Krok 3 – Uzgodnij warunki współpracy z hurtownią dropshipping

Musisz być świadom, że hurtownie dropshipping mają własną politykę sprzedaży. W związku z tym oferta Ci przedstawiona może nie być tak korzystna, jak w przypadku innych przedsiębiorców, którzy działalność dropshipping prowadzą od lat. Jeśli chcesz się jak najszybciej rozwijać i coraz więcej zarabiać, na początku staraj się narzucać jak najniższą marżę, żeby szybko zwiększać grono zadowolonych klientów.

Krok 4 – Zintegruj stronę z hurtownią

Jeśli chcesz sprzedawać dropshipping najszybciej jak to możliwe, zintegruj stronę z hurtownią. Integracja sklepu internetowego niesie za sobą same plusy. Umożliwia bowiem natychmiastową sprzedaż całego asortymentu za sprawą zaimportowania zdjęć i opisów produktów. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy, która znacznie przyspiesza wejście na rynek e-commerce.

Krok 5 – Promuj własny sklep internetowy

Gotowy sklep dropshipping to dopiero połowa sukcesu, bo jeszcze świat musi dowiedzieć się o jego istnieniu. Dlatego promuj własny sklep i znajdujące się w nim produkty w umiejętny sposób. Tylko w ten sposób dotrzesz do szerokiego grona odbiorców, a to przyczyni się do zwiększenia sprzedaży i poprawi rozpoznawalność Twojej marki. Zarabianie na dropshippingu wymaga również zaangażowania w pozycjonowanie sklepu internetowego.

Krok 6 – Załóż działalność gospodarczą i rozliczaj się z US z działalności dropshippingowej

Model sprzedaży dropshipping pozwala zarabiać na marży narzuconej na różne produkty, która to stanowi podstawę opodatkowania. Na początku możesz być na działalności nierejestrowanej. Jeśli jednak Twoje zarobki przekroczą 50% minimalnego wynagrodzenia brutto, załóż działalność gospodarczą i działaj zgodnie z prawem.

Z jakimi kosztami wiąże się działalność dropshippingowa?

Prowadzenie działalności dropshippingowej wiąże się z różnymi kosztami, które należy uwzględnić przy planowaniu biznesu. Jednymi z ważniejszych są koszty związane z utrzymaniem sklepu internetowego, takie jak opłaty za hosting, domenę, oprogramowanie e-commerce oraz ewentualne koszty promocji i reklamy. Należy także wziąć pod uwagę koszty związane z obsługą klienta oraz ewentualne opłaty za integrację hurtowni.

Warto jednak zauważyć, że jeśli chce się prowadzić sklep dropshipping, to nie ma konieczności utrzymywania własnego magazynu czy inwestowania w duże stany magazynowe, co przekłada się na niższe koszty startowe w porównaniu z tradycyjnym modelem sprzedaży detalicznej.

Dropshipping zarobki – ile można zarobić na dropshippingu?

Zarobki z dropshippingu mogą być zróżnicowane i zależą głównie od skali działalności oraz efektywności prowadzonej sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że w dropshippingu wartość marży często bywa niższa niż w tradycyjnej sprzedaży detalicznej. Niemniej jednak prowadzenie e-commerce business opartego na dropshippingu może być atrakcyjną opcją dla osób poszukujących alternatywnych źródeł dochodu.

Warto przeczytać: Dofinansowanie na rozwój firmy – gdzie go szukać? Sprawdzamy jakie są możliwości

Administratorem Twoich danych jest Bonnier Business (Polska) sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane będą przetwarzane w celu zamieszczenia komentarza oraz wymiany zdań, co stanowi prawnie uzasadniony interes Administratora polegający na umożliwieniu użytkownikom wymiany opinii naszym użytkownikom (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. f RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu zamieszczenia komentarza. Dalsze informacje nt. przetwarzania danych oraz przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce Prywatności.