MamBiznes.pl

Jak założyć firmę jednoosobową przez internet? Krok po kroku

Pobieranie danych ...

Internet pomaga w wielu kwestiach, również w przypadku zakładania własnej działalności gospodarczej. Rozpoczynając przygodę z biznesem, większość czynności możemy wykonać, nie wychodząc z domu. Nie trzeba odwiedzać kilku okienek różnych urzędów, by założyć własną działalność, jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu.

Oto jak krok po kroku zarejestrować jednoosobową firmę online w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Krok 1: certyfikat kwalifikowany lub ePUAP

Źródło: YAY Foto

Zanim zarejestrujemy swoją działalność gospodarczą drogą elektroniczną, konieczne jest stworzenie profilu zaufanego ePUAP lub certyfikatu kwalifikowanego, aby  uzyskać elektroniczny podpis, który pozwala na potwierdzenie naszej tożsamości.

CERTYFIKAT KWALIFIKOWANY
Wymaga on zakupu odpowiedniego urządzenia. Następnie konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości w  dowolnych Kancelariach notarialnych na terenie całego kraju, Punktach Rejestracji CERTUM PCC, Punktach Potwierdzania Tożsamości. Ten sposób pozyskania wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jednak jego zaletą jest szeroka możliwość wykorzystania.

PROFIL ZAUFANY ePUAP
Można go stworzyć przez Internet na dwa różne sposoby (zawsze jest on bezpłatny): – za pomocą internetowego konta bankowego lub certyfikatu kwalifikowanego.

Pierwszy sposób wymaga wejścia w zakładkę ,,Załóż profil zaufany — online” na stronie www.pz.gov.pl. Następnie sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto bankowe, wyszukaj formularz o założenie profilu zaufanego, wypełnij go, wyślij formularz. W ten sposób założysz profil zaufany.

Drugi sposób wymaga już posiadanego wcześniej certyfikatu kwalifikowanego. Po wejściu na stronę profilu zaufanego (www.pz.gov.pl) należy się zarejestrować za pomocą certyfikatu, wypełnić formularz oraz wysłać. Dzięki temu również założymy profil zaufany.

Krok 2: CEiIDG

Rejestrujemy naszą działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.  Należy pamiętać, że dokonanie wpisu jest bezpłatne. Do wykonania powyższej czynności będziemy potrzebować takich danych, jak:

Jednocześnie przy dokonywaniu wpisu do CEIDG stworzony zostaje  wniosek o nadanie lub zmianę numeru REGON, który dostarcza ogólnej charakterystyki działających w obrocie podmiotów zgodnie z podziałem terytorialnym, własnościowym, według rodzajów działalności, form prawnych itp.

Podobnie jak w przypadku numeru REGON dzieje się z numerem NIP. Osoby fizyczne rozpoczynające działalność gospodarczą, które podlegają wpisowi do CEIDG, otrzymują go za pośrednictwem tej ewidencji w trybie „jednego okienka”. Zgłoszenie identyfikacyjne niezbędne do uzyskania NIP stanowi integralną część wniosku o wpis. Nie trzeba składać więc w urzędzie skarbowym odrębnego formularza.

Kończąc  wypełnianie formularza, należy go potwierdzić profilem zaufanym ePUAP lub certyfikatem kwalifikowanym.

Krok 3: Wybór formy opodatkowania

Wypełniając formularz CEIDG, podejmujesz również pierwsze istotne decyzje dotyczące Twojej działalności gospodarczej. Poza tymi o głównie marketingowym charakterze (np. wyborze nazwy firmy oraz nazwy skróconej), musisz wskazać również formę opodatkowania. To od niej w znacznej mierze będzie zależeć to, jaki podatek dochodowy będzie trzeba przekazać fiskusowi. Pamiętaj także, że od formy opodatkowania zależy wysokość składki zdrowotnej. W formularzu centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej do wyboru pozostają trzy opcje:

Od 2022 roku podczas rejestracji firmy w formularzu CEIDG-1 nie można wskazywać już karty podatkowej jako dostępnej formy opodatkowania. Mogą z niej korzystać jedynie przedsiębiorcy, którzy korzystali z niej przed zmianą przepisów.

Pamiętaj, że zmiany formy opodatkowania będzie można dokonać dopiero w następnym roku podatkowym. Istnieją również pewne ograniczenia dotyczące wyboru formy płacenia podatku w przypadku niektórych grup przedsiębiorców. Dotyczy to między innymi osób, które chciałyby świadczyć usługi na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy, jeśli pokrywają się z obowiązkami realizowanymi w ramach umowy o pracę. W takim scenariuszu konieczne będzie poczekanie do kolejnego roku podatkowego.

Krok 4: Rejestracja do podatku VAT

Podczas zakładania działalności gospodarczej zdecydowaną większość czynności rejestracyjnych pozwoli uregulować wniosek CEIDG-1. Po dodatkowy druk muszą sięgnąć jednak przedsiębiorcy, którzy muszą lub chcą zostać podatnikami VAT.

Wniosek VAT-R składają zarówno czynni podatnicy VAT, jak i podatnicy, którzy chcą się zarejestrować jako podatnicy zwolnieni z VAT – nie jest to jednak konieczne. Obowiązkowo podatnikami VAT muszą zostać osoby, które sprzedają towary lub usługi wymienione w Ustawie o VAT, oraz które przekroczyły próg 200 000 zł sprzedaży w ciągu roku. Wniosek VAT-R możesz uzupełnić przez Internet i przesłać go do odpowiedniego urzędu skarbowego. Możesz także wydrukować go, wypełnić i dostarczyć go osobiście lub za pośrednictwem tradycyjnej poczty.

Pamiętaj, że rozpoczęcie działalności gospodarczej i rejestracja do VAT za pośrednictwem formularza VAT-R będą wiązać się z koniecznością przeprowadzenia kontroli w miejscu wykonywania tej działalności gospodarczej. Oznacza to, że urzędnik urzędu skarbowego w ciągu 30 dni odwiedzi Cię pod adresem wskazanym we wniosku CEIDG-1.

Krok 5: rejestracja w ZUS

Jako przedsiębiorca jesteś zobowiązany odprowadzać we własnym imieniu oraz w imieniu pracowników składki ZUS oraz składek zdrowotnych. To natomiast wiąże się z obowiązkiem dokonania rejestracji. Część informacji (zgłoszenie jako płatnika składek, informacja o rachunkach bankowych i adresie prowadzenia działalności) zostanie przekazana do ZUS automatycznie w ramach wniosku CEIDG-1. W ciągu 7 dni od daty rejestracji firmy musisz jednak złożyć dodatkowo druki:

Składki ZUS są sporym obciążeniem budżetu przedsiębiorcy. Pamiętaj jednak o tym, że – poza nielicznymi wyjątkami – przysługuje Ci prawo do skorzystania:

Aby zastosować jedną z tych możliwości, musisz jednak prawidłowo wypełnić druk rejestracyjny. Pamiętaj również o upływie wskazanych terminów. Podobnie jak w każdym innym przypadku, możesz załatwić formalności stacjonarnie, w odpowiedniej siedzibie ZUS, ale zrobisz to również online, na Platformie Usług Elektronicznych (PUE).

Krok 6: pieczęć firmowa

Źródło: YAY Foto

Po uzyskaniu numeru REGON, NIP, można zamówić pieczęć firmową. Według przepisów prawa nie istnieją żadne regulacje dotyczące nałożenia na przedsiębiorców obowiązku posiadania pieczęci firmowej. Jednakże w wielu przepadkach jest on niezbędny np. przy założeniu konta bankowego. Odbita pieczątka, ponadto, uwiarygadnia faktury i inne dokumenty, a także nie ma potrzeby ręcznego wpisywania wszystkich danych.

Krok 7: konto bankowe

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest wymagane posiadanie osobnego konta bankowego, jednak ze względów formalnych wydaje się to dobrym pomysłem. Prywatne pieniądze przedsiębiorcy nie wymieszają się z pieniędzmi firmowymi, co znacznie ułatwi sprawę podczas rozliczania. Zakładając konto bankowe, również można wszystko załatwić nie wychodząc z domu.

Warto mieć przy okazji świadomość, że choć samo założenie firmy nie wiąże się wprost z koniecznością posiadania oddzielnego konta bankowego, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą trzeba będzie je założyć, jeżeli musisz lub dobrowolnie chcesz zostać czynnym płatnikiem podatku VAT. Wynika to z konieczności znalezienia się na tak zwanej białej liście podatników VAT. Zawiera spis przedsiębiorców oraz zweryfikowanych rachunków bankowych. Można tam ująć jedynie konta firmowe.

Szczegółowe informacje na temat funkcjonowania jednoosobowej działalności gospodarczej zostały przedstawione w dziale  Indywidualna działalność gospodarcza.

Pobieranie danych ...