Jak wybrać najlepszy coworking?
Coworking często może być bardzo pomocnym elementem w prowadzeniu własnego start-upu. Dzięki temu, młody biznes może już na samym początku znacząco ograniczyć koszty. Jednak pojawia się pytanie na co należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy z coworkingiem?
Wiele początkujących biznesów swą przygodę rozpoczyna we własnym domu. Jednak w przypadku wielu z nich dość szybko okazuje się, że konieczna jest przeprowadzka. – Wiele osób marzy o pracy z domu, jednak może okazać się, że jest to rozwiązanie nieefektywne – mówi Katarzyna Tasarek-Skrok z Colliers International. – Coworking natomiast daje wiele możliwości, sprzyjających rozwojowi biznesu – tworzy przestrzeń biznesową, w której możemy spotkać potencjalnych partnerów biznesowych – dodaje.
Oferty coworkingowe
W ostatnim czasie rynek przestrzeni coworkingowych w Polsce dynamicznie rośnie. Pojawiło się wielu nowych graczy, takich jak Mindspace, WeWork czy BOBO Coworking. Pomimo tego wciąż jest więcej zainteresowanych niż dostępnych miejsc, w szczególności o wyższym standardzie. – W chwili obecnej dostępność kilku czy kilkunastu miejsc pracy zapewne nie jest problemem, jednak jeśli myślimy o wynajęciu większej powierzchni, na pewno trzeba liczyć się z kilkumiesięcznym okresem oczekiwania – Katarzyna Tasarek-Skrok z Colliers International.
Pomimo, że coworking jest znacznie tańszy od wynajęcia biura to i tak młodzi przedsiębiorcy muszą głęboko sięgnąć do portfela. – Ceny wahają się od ok. 500/600 zł netto miesięcznie za jedno stanowisko pracy na przestrzeni otwartej (brak dedykowanego miejsca) do nawet kilku tysięcy złotych netto za gabinet z widokiem na Pałac Kultury – mówi ekspertka.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze coworkingu?
Firmy coworkingowe chcąc przyciągnąć do siebie start-upy oferują wiele podstawowych udogodnień. Do nich można zaliczyć wspólną kuchnię, sale konferencyjną czy przestrzeń wspólną. Ponadto część właścicieli centrów coworkingowych stawia na usługi doradcze z zakresu IT, tech-med czy media. – Nierzadko są one szyte na miarę poszczególnych branż. Możemy wynająć programistę na dzień, dwa czy miesiąc, możemy skorzystać z konsultacji prawnych czy księgowych – podkreśla Katarzyna Tasarek-Skrok z Colliers International. Ponadto coworkingi organizują różne eventy przeznaczone dla swoich najemców.
To ogromne zróżnicowanie coworkingów, wymaga od przedsiębiorców ustalenia pewnych kryteriów. Jednak pojawia się pytanie, które z nich są najważniejszymi? – Przy wyborze odpowiedniego centrum musimy wziąć pod uwagę nie tylko jego lokalizację czy cenę, ale także innych członków coworkingu, którzy potencjalnie mogą wspierać lub inspirować nasz biznes – mówi specjalistka.
Umowy podpisywane z coworkingiem powinny być elastyczne. – Nowy biznes może nieoczekiwanie rosnąć, dlatego wszelkie aspekty umowy dające nam elastyczność powinny być potraktowane priorytetowo. – podkreśla Katarzyna Tasarek-Skrok z Colliers International.
Przeczytaj także na MamBiznes.pl
- Wirtualne biura w Polsce. Przegląd ofert
- Postawili na własny start-up. „Przychody rosną z miesiąca na miesiąc”
- Własny biznes w galerii handlowej. Ile to kosztuje i jak wygląda współpraca?
Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl
MamBiznes.pl
35 500 obserwujących
+ Zaobserwuj nas-
Od YouTuberów do biznesu. Kanał Dude Perfect planuje dużą inwestycję
-
„Przygotowanie do debiutu giełdowego jest obecnie naszym największym wyzwaniem” – mówi Sławomir Mentzen
-
Z gier do grywalizacji. Platforma Tribeware od spółki One2Tribe zwiększa zaangażowanie pracowników
-
Znane-nieznane nazwiska kobiet biznesu. Historie przedsiębiorczych kobiet, których być może nie znajdziesz na pierwszych stronach gazet
To ciekawe rozwiązanie dla młodych przedsiębiorców, przede wszystkim dla tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę w świecie biznesu. Na samym początku trzeba postawić na rozwój od podstaw. Pomocne mogą okazać się szkolenia ADN Akademii.