Wypowiedzenie umowy o pracę musi się odbywać zgodnie z regulacjami, opisanymi w Kodeksie pracy. W takim przypadku konieczny jest uzasadniony powód zakończenia stosunku pracy, który trzeba wskazać w wypowiedzeniu. Zdarza się jednak, że w danym zakładzie następuje likwidacja stanowiska pracy. Jest to zakończenie stosunku pracy z przyczyn niezależnych. Co to oznacza i jakie prawa przysługują pracownikowi przy likwidacji etatu?
Likwidacja stanowiska pracy
Pracownik, zatrudniony na umowie o pracę ma swoje prawa i w przypadku wypowiedzenia stosunku pracy, pracodawca jest zobowiązany odpowiednio uargumentować swoją decyzję. Przepisy te mają na celu zmniejszenie liczby sytuacji, w których zwalnia się pracowników bez powodu, pomimo poprawnie wykonywanych przez nich obowiązków. Są jednak przypadki, w których można wręczyć pracownikowi wypowiedzenie z przyczyn niezależnych. Taką sytuacją jest likwidacja stanowiska pracy. Oznacza ona, że firma nie ma już zapotrzebowania na obowiązki, wykonywane przez pracownika na danym stanowisku. Choć likwidacja stanowiska jest często spotykana, zdarza się także, że jest ona pretekstem do wypowiedzenia umowy o pracę długoletnim pracownikom. Likwidacja etatu wiąże się, jak już wspomniano, z brakiem zapotrzebowania na dane usługi czy też restrukturyzacją firmy. Konsekwencje, związane z wręczeniem pracownikowi wypowiedzenia z tego powodu zależą jednak od wielkości firmy, a dokładnie liczby osób pracujących na etacie.Warto przeczytać: B2B vs umowa o pracę. Kiedy warto przejść z etatu na działalność?
Zasady likwidacji i podstawa prawna
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, konsekwencje dotyczące likwidacji stanowiska pracy zależą od liczby zatrudnianych przez firmę osób. Granicą jest tutaj 20 osób zatrudnionych na etacie. Jak dokładnie wygląda rozwiązanie stosunku pracy w związku z likwidacją stanowiska pracy? W przypadku mniejszych firm, które zatrudniają poniżej 20 osób, w sytuacji likwidacji etatu stosuje się zapisy prawa pracy o wypowiedzeniu. Oznacza to, że pracownika obowiązuje okres wypowiedzenia, a sytuacja nie różni się znacząco od wypowiedzenia z innych przyczyn. Jeśli natomiast chodzi o zakłady, zatrudniające ponad 20 osób, pracodawca ma obowiązek zastosować ustawę z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Oznacza to, że osobie, której stanowisko pracy jest likwidowane, przysługuje odprawa, której wysokość regulowana jest zgodnie ze stażem pracy.Komu nie można wręczyć wypowiedzenia z powodu likwidacji stanowiska pracy?
Sama likwidacja stanowiska nie usprawiedliwia zwalniania pracowników. Ochrona pracownika przewiduje sytuacje, w których nie można wręczyć wypowiedzenia z powodu likwidacji stanowiska pracy niektórym osobom. Zasady szczególnej ochrony dotyczą:- kobiet w ciąży lub na urlopie macierzyńskim,
- pracowników w wieku przedemerytalnym, czyli na 4 lata przed osiągnięciem wieku emerytalnego,
- osób na zwolnieniu lekarskim.
Komentarze
Jeśli chcesz pracować w zgranym zespole i w przyjaznym środowisku, to K2 Dystrybucje jest miejscem dla Ciebie. Codzienne obowiązki stają się tu przyjemnością. Polecam! http://www.k2dystrybucje.pl/