Nawet 800 tys. zł dotacji na działalność gospodarczą. Wniosków dwa razy więcej niż dostępnych pieniędzy

Informacje o autorze

04 czerwca 2021
Udostępnij:

Przedsiębiorcy licznie stanęli do boju o nawet 800 tys. zł dofinansowania. Środki właściciele firm mogą przeznaczyć na działania związane z zagraniczną ekspansją. Kwota złożonych wniosków o dofinansowanie na globalną ekspansję w ramach programu Internacjonalizacja MŚP przekroczyła ponad dwukrotnie dostępny budżet.

Fot. FORUM/ Pawel Sonnenburg

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości poinformowała, że w ostatnim naborze trwającym do 25 maja zgłosiło się 270 firm. O dofinansowanie mogły się starać wyłącznie przedsiębiorstwa z tzw. Polski Wschodniej. Pieniądze można przeznaczyć na wyjście z produktem lub usługą poza Polskę.

800 tys. zł dofinansowania na globalną ekspansję

Inicjatywa skierowana jest do mikro, małych i średnich firm, które mają produktu lub usługi z potencjałem do wyjścia poza polski rynek. Pozyskane środki beneficjenci mogą przeznaczyć na umiędzynarodowienie swojego biznesu. Dofinansowanie może pokryć koszty usług doradczych, a także koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Program pozwala wydatkować pozyskane pieniądze także na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Przedsiębiorcy starający się dofinansowanie kosztów wprowadzenia produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne mogą otrzymać do 550 tys. zł w przypadku, gdy MŚP wybierze rynek z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. Jeśli ekspansja kierowana jest na co najmniej jeden rynek poza tym obszarem, można otrzymać nawet 800 tys. zł dofinansowania. Wsparcie może stanowić nawet 85 proc. kwalifikowanych kosztów projektu.

Najwięcej wniosków złożyły małe firmy

Do tegorocznego konkursu zgłosiło się 267 takich przedsiębiorstw. Nabór trwał od 7 kwietnia do 27 maja br. Wśród wnioskodawców dominują projekty mikro- i małych firm (85 proc.). W większości są to przedsiębiorstwa produkcyjne (52 proc.) z różnorodnych branż, m.in. meblarskiej, maszynowej, elektrycznej, budowlanej, spożywczej czy kosmetycznej. Ocenie wniosków złożonych przez przedsiębiorców zainteresowanych dofinansowaniem na zagraniczną ekspansję podlegały takie elementy jak:

produkt i jego strukturę marketingową (tzn. zarówno jego istotę/podstawowy pożytek, jak i zestaw cech szczególnych składający się na jego wizerunek rynkowy), sposób wytwarzania wyrobu/świadczenia usługi, dotychczasowe rynki zbytu produktu wraz z poziomem sprzedaży (wnioskodawca dysponuje marką produktu i produkt jest w ofercie handlowej wnioskodawcy);
– dotychczasowa aktywność przedsiębiorcy na wskazanych rynkach docelowych i dostępne informacje potwierdzają, że wsparcie wprowadzenia produktu na te rynki nie będzie wypełniało przesłanek wykluczonej pomocy wywozowej;
– wybór grup docelowych na rynkach zagranicznych, na które planuje się wprowadzenie produktu, znajduje uzasadnienie w wynikach zaprezentowanych analiz rynkowych odnoszących się do potencjału organizacyjnego wnioskodawcy oraz potencjału konkurencyjnego wnioskodawcy i jego produktu na każdym rynku docelowym, w szczególności:
− identyfikacja wszystkich istotnych uwarunkowań (w tym barier) dla rozpoczęcia sprzedaży produktu przez wnioskodawcę na docelowych rynkach zagranicznych oraz w ramach projektu przewidziano działania związane dopasowaniem produktu i modelu jego sprzedaży oraz przedsiębiorstwa do tych
uwarunkowań;
− informacja na temat produktów, z którymi produkt wnioskodawcy będzie konkurował na poszczególnych rynkach docelowych i ich oferentów oraz wskazano precyzyjnie

Nazwa programu: Internacjonalizacja MŚP

Cel: sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm z Polski Wschodniej, a więc z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego

Warunek ubiegania się o wsparcie: posiadanie co najmniej jednego produktu (wyrobu lub usługi) o potencjale do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym

Uwaga: Na podstawie informacji przedstawionych we wniosku weryfikacji podlega, czy przedsiębiorca nie rozpoczął realizacji projektu przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. W przypadku, gdy realizacja projektu została rozpoczęta przed dniem lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie, kryterium zostaje uznane za niespełnione. Za rozpoczęcie prac nad projektem nie uważa się poniesienia kosztów usług doradczych dotyczących opracowania nowego modelu biznesowego związanego z internacjonalizacją działalności MŚP (wnioskodawcy) oraz kosztów rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłaty rejestracyjnej za udział w targach oraz wpisu do katalogu targowego.

Kwota dofinansowania: maksymalnie 800 tys. zł

Wkład własny: minimum 15 %

Dofinansowanie można przeznaczyć na:

– uczestnictwo w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych;

– zakup środków trwałych z wyłączeniem nieruchomości lub wartości niematerialnych i prawnych w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności.

– zakup usług doradczych, związanych z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu biznesowego;

– usługi związane bezpośrednio z wdrożeniem nowego modelu biznesowego, w tym m.in. koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń, testów

Pula środków do rozdysponowania: 50 mln zł

Przeczytaj także:

Sprawdź także,  jakie oferty kredytów firmowych przygotowały banki.

 

Polecamy

Więcej w tym dziale: