Co oznacza wejście w drugi próg podatkowy?
Osoby rozliczające się na podstawie skali podatkowej płacą obecnie:
- 12% PIT od dochodu do 120 tys. zł,
- 32% PIT od nadwyżki ponad 120 tys. zł.
Ważne jest w tym przypadku określenie „nadwyżka”. Jeśli dochody wynoszą np. 130 tys. zł, nie cała suma zostanie objęta stawką 32%. Wyższy podatek dotyczy wyłącznie 10 tys. zł, które przekraczają obecny próg.
Trzeba też pamiętać, że próg podatkowy odnosi się wyłącznie do dochodu, a nie do kwoty wynagrodzenia brutto. Dlatego przy ustalaniu podstawy opodatkowania istotne są koszty uzyskania przychodu oraz składki uwzględniane w rozliczeniu.
Przekroczyłem drugi próg podatkowy – czy od razu zapłacę więcej?
Wiele osób obawia się przekroczenia drugiego progu podatkowego. Jednak trzeba pamiętać, że nie powoduje to objęcia całego dochodu podwyższoną stawką wynoszącą 32%. Wyższe opodatkowanie dotyczy wyłącznie części znajdującej się powyżej ustawowego limitu. Pozostała suma rozliczana jest zgodnie z zasadami obowiązującymi w pierwszym przedziale skali.
W praktyce jednak moment przekroczenia progu podatkowego może być odczuwalny przy miesięcznej wypłacie. Pracodawca pobierający zaliczki na PIT w trakcie roku może zacząć naliczać wyższą stawkę od części dochodu. Ostateczna wysokość podatku natomiast jest ustalana w zeznaniu rocznym.
Co zmieni się w progach podatkowych od 2027 roku?
W związku z wprowadzonymi zmianami sytuacja dotycząca aktualnie obowiązujących progów może wyglądać w przyszłym roku nieco inaczej. 29 września 2026 roku rząd przyjął projekt zmian w skali PIT. Dokument zakłada podniesienie obecnego progu ze 120 tys. zł do 130 tys. zł, a także wprowadzenie dodatkowej stawki 24% dla dochodów pomiędzy 130 tys. zł a 150 tys. zł. Dopiero nadwyżka ponad 150 tys. zł miałaby zostać objęta stawką 32%. Planowane zmiany ukazuje poniższa tabela.
| Dochód | Planowana stawka |
| do 130 tys. zł | 12% |
| powyżej 130 tys. do 150 tys. zł | 24% |
| powyżej 150 tys. zł | 32% |
Zmiana ma dotyczyć rozliczeń od 2027 roku, jednak na dzień 2 października 2026 roku nie stanowi jeszcze obowiązującego prawa. Projekt został już przyjęty przez Radę Ministrów i trafił do Sejmu. Jest obecnie na etapie procesu legislacyjnego, jednak do wejścia przepisów w życie niezbędne jest zakończenie całej procedury ustawodawczej oraz złożenie podpisu prezydenta.
Czy trzeba coś zrobić po przekroczeniu progu?
Fakt przekroczenia progu nie wymaga konieczności składania dodatkowego wniosku do urzędu skarbowego. Jeżeli jesteśmy pracownikiem, zaliczki na podatek pobierane są przez płatnika.
Dobrze jest jednak kontrolować swoje dochody w trakcie roku, zwłaszcza wtedy, gdy otrzymujemy wynagrodzenie zmienne, premie, czy też posiadamy kilka źródeł dochodu. Dzięki temu możemy wcześniej zorientować się, czy może dotyczyć nas sytuacja przekroczenia limitu i jak wpłynie to na wysokość naszej wypłaty.
Po zakończeniu roku podatek rozliczany jest w zeznaniu rocznym. Wówczas można uwzględnić przysługujące odliczenia i ulgi, które mogą zmniejszyć podstawę opodatkowania lub sam podatek.
Jak przygotować się na przekroczenie drugiego progu?
Jeśli zbliżamy się do granicy 120 tys. złotych dochodu, nie należy panikować. Warto sprawdzić, jak dokładnie wygląda sytuacja podatkowa i czy możemy skorzystać z dostępnych ulg. W tym celu pomocne może być:
- sprawdzenie kosztów uzyskania przychodu,
- monitorowanie dochodu narastająco od początku roku,
- uwzględnienie przysługujących ulg podatkowych,
- przeanalizowanie wszystkich źródeł dochodu,
- sprawdzenie, w jaki sposób zmieni się wysokość zaliczki po przekroczeniu progu,
- zapoznanie się z nowymi zasadami, jeżeli proponowana reforma PIT zostanie uchwalona i wejdzie w życie.
Najważniejsze jest to, aby nie podchodzić do progu podatkowego jako sytuacji, w której cały dochód zostaje nagle opodatkowany stawką 32%. Wyższa stawka obejmuje tylko odpowiednią nadwyżkę. Co więcej, jeżeli reforma wejdzie w życie, osoby, które osiągają dochody pomiędzy 130 tys. zł a 150 tys. zł, znajdą się w nowym przedziale opodatkowanym stawką 24%. 32% natomiast zacznie obowiązywać dopiero od nadwyżki ponad 150 000 zł.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)