MamBiznes.pl

Jak wybrać operatora płatności bezgotówkowych dla sprzedaży online?

Pobieranie danych ...

Dokonywanie zakupów przez internet stało się dla Polaków codziennością. Według badania Mastercard aż 91% ankietowanych dokonuje płatności gotówkowych online lub przez aplikację mobilną przynajmniej raz w miesiącu, co jest najlepszym wynikiem w Europie (europejska średnia wynosi 85%). Niemal co drugi badany z Polski (45%) dokonuje takich transakcji przynajmniej raz w tygodniu (średnia europejska to 38%). Nic dziwnego, że sklepów online powstaje coraz więcej.

materiały partnera

Jedną z najważniejszych kwestii przy prowadzeniu sklepu internetowych jest odpowiedni wybór operatora płatności bezgotówkowych. Jeśli wybierzemy go mądrze, nasz internetowy biznes może na tym naprawdę sporo zyskać.

Poradnik ten zawiera wskazówki, na co zwracać uwagę przy wyborze operatora płatności. Dla ułatwienia przyjęliśmy, że proces poszukiwań i wyboru operatora można podzielić na trzy etapy.

Etap I. Co należy zrobić przed kontaktem z operatorem?

Na samym początku trzeba zadać sobie kilka podstawowych pytań, żeby wiedzieć, czego będziemy oczekiwać od naszego operatora.

  1. Jaki mamy obrót?

Jeśli posiadamy już sklep internetowy, operator będzie najbardziej zainteresowany dowiedzeniem się, jakie generuje on obroty i ile wynosi średnia kwota zakupów. Bez odpowiedzi na to pytanie, nie będzie on mógł przedstawić oferty najbardziej dopasowanej do naszej działalności.

Jeżeli dopiero planujemy otworzyć sklep, nie musimy przedstawiać operatorowi żadnych szacunkowych wyliczeń – wystarczy, że poinformujemy go, jakimi towarami bądź usługami chcemy w nim handlować. Co Polacy najczęściej kupują online? Z danych Mastercard wynika, że co drugi konsument dokonujący zakupów internetowych, sięga w ten sposób po ubrania lub obuwie (51%). Inne popularne kategorie produktów to książki (35%), elektronika (33%), kosmetyki (30%), sprzęt AGD i wyposażenie wnętrz (29%) oraz zamawianie przez internet zakupów spożywczych i usług turystycznych (po 17% badanych).

Na podstawie uzyskanych od nas informacji operator przedstawi nam indywidualną ofertę zawierającą stawki wyjściowe, które możemy negocjować.

  1. Jakie metody płatności udostępnić w sklepie internetowym?

Od kilku lat jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju metod bezgotówkowych płatności online. Formy internetowych transferów pieniędzy podlegają ciągłym ulepszeniom, nieustannie też wprowadzane są nowe, innowacyjne technologie płatności. W praktyce jednak klienci zazwyczaj dokonują płatności za pomocą jednej z trzech podstawowych metod.

Podstawowe metody bezgotówkowych płatności online:

Im bardziej ugruntowaną lub prestiżową działalność prowadzimy, tym więcej metod płatności powinniśmy udostępniać. Jeśli jednak dopiero rozpoczynamy handel w internecie, przedstawione powyżej metody w zupełności wystarczą. Absolutnie każdy z naszych klientów będzie mógł bowiem dokonać transakcji za pomocą przynajmniej jednej z nich – wystarczy, że posiada konto w banku, kartę płatniczą lub zainstalowaną na telefonie aplikację. Ponieważ udostępnienie dodatkowych metod płatności wiąże się z dodatkowymi opłatami, które będziemy musieli zapłacić operatorowi, warto znaleźć kompromis pomiędzy liczbą udostępnianych metod płatności a prowizjami, jakie jesteśmy skłonni za taką usługę zapłacić.

Etap II. Kontakt z operatorami.

Kiedy posiadamy już odpowiedzi na powyższe pytania możemy rozpocząć kontaktowanie się z poszczególnymi operatorami. Dobrze będzie posłużyć się zestawieniem operatorów, która już na samym początku pozwoli nam w procesie selekcji odrzucić tych, którzy nie posiadają w swoich ofertach kluczowych z naszego punktu widzenia funkcjonalności (np. nie oferują obsługi e-portfelu Masterpass albo integracji płatności z platformą sklepową).

Jeśli wybieramy do prowadzenia działalności dużą, popularną platformę sklepową (jak na przykład IAI lub Shopper), mamy możliwość skorzystania z metod płatności oferowanych przez tę platformę. Takie rozwiązanie jest całkiem dobre na start. Sama oferta nie jest najatrakcyjniejsza, ale pozwala nam szybko i prosto rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych, bez konieczności przechodzenia długotrwałego procesu wyboru operatora. Po kilku miesiącach działania sklepu, gdy ustabilizujemy już działalność, możemy na spokojnie poszukać operatora płatności bezgotówkowej. Będzie to wtedy dla nas o wiele prostsze, ponieważ będziemy już lepiej orientowali się w specyfice działania płatności bezgotówkowych, będziemy też wiedzieli, jakie są średnie obroty naszego sklepu i jakich metod płatności potrzebujemy.

Warto już w pierwszym kontakcie z operatorem przedstawić mu informacje, które zebraliśmy na wcześniejszym etapie. Bardzo przyspieszy to cały proces, a operatorowi pozwoli przygotować ofertę najlepiej dostosowaną do naszych potrzeb. Operatorzy przygotowują bowiem oferty dostosowane zarówno do branży, w jakiej działa dana firma, jak też do jej obrotów i średniej wartości zamówień. Każdy z tych czynników ma wpływ na ostateczny kształt umowy między firmą a operatorem.

Na co zwracać uwagę przy wyborze oferty operatora?

III. Wybór operatora i podpisanie umowy.

Kiedy jesteśmy już pewni, że wybraliśmy ofertę najlepiej dopasowaną do naszych potrzeb, należy podpisać umowę. Zazwyczaj po podpisaniu umowy musimy jeszcze poczekać na przekazanie indywidualnych danych dostępowych do bramki płatności danego operatora oraz danych logowania do specjalnego panelu administracyjnego, w którym będziemy mogli zarządzać danymi o dokonywanych przez klientów wpłatach.

Jak zintegrować płatności z platformą sklepową?

Kiedy już otrzymamy dane dostępowe należy zintegrować platformę z modułem płatności, czyli włączyć możliwość przyjmowania wpłat. Dzieje się to najczęściej na trzy sposoby – w zależności od platformy, na której działamy, poprzez:

Podsumowanie

Zakładając sklep internetowy, wiele czasu i uwagi poświęcamy kwestiom wyboru odpowiedniej platformy e-commerce lub zapewnienia bezpieczeństwa danych, a tymczasem kwestię wyboru operatora płatności traktujemy często po macoszemu. Tymczasem wybranie oferty operatora najlepiej dopasowanej do naszego biznesu, pozwala nam udoskonalić proces sprzedaży, podnieść jakość obsługi klienta i doprowadzić do wzrostu obrotów.

Materiał partnera

Pobieranie danych ...