W ubiegłym roku na platformie Steam, czyli dominującej stronie z grami na pecety, wydano ponad 14,5 tys. tytułów. Była to rekordowa liczba wydanych produkcji. Obecnie jedną z najbardziej wyczekiwanych premier na świecie jest oczywiście GTA VI, które powróci w nowej odsłonie po kilkunastu latach od wydania ostatniej części. Gracze w kalendarzu premier raczej nie narzekają na nudę, jednak spółki z tego sektora od dłuższego czasu borykają się z problemem finansowania.
Według danych zebranych przez portal Crunchbase, finansowanie startupów z branży gier w drugim kwartale 2024 roku spadło o ponad 30% w porównaniu do pierwszego kwartału. Całkowita wartość zebranego kapitału w omawianym kwartale wyniosła 579 mln dolarów.
Źródło: Crunchbase
Warto przeczytać: „Wirtualna rzeczywistość cały czas się rozwija i nie ogłaszałbym schyłku czy upadku VR” – Paweł Sobik, prezes Spectral Games
Branża gier z mniejszym finansowaniem
Jak już wspomnieliśmy, gracze raczej nie narzekają na nudę, jednak branża od jakiegoś czasu boryka się z problemami. Warto zacząć od masowych zwolnień, które również objęły ten sektor. Trwają one już od połowy 2023 roku i dotknęły gigantów branży jak Microsoft, Riot Games i inne spółki. Trzeba otwarcie powiedzieć, że masowe zwolnienia były następstwem między innymi pandemicznego boomu oraz globalnej inflacji i rosnących kosztów.
W Polsce kilka lat temu również mieliśmy „wysyp” małych spółek gamingowych, poszukujących finansowania na pierwsze projekty. Często pozyskiwały one środki na rozwój w ramach crowdfundingu oraz w drodze na rynek NewConnect. Jednak od dłuższego czasu obserwujemy jak rynek zweryfikował wyceny niektórych firm na polskiej giełdzie.
Dane dotyczące finansowania młodych spółek z sektora gier zebrał portal Crunchbase. Według jego danych w II kwartale 2024 roku startupy z branży zebrały blisko 580 mln dolarów. Jest to kwota zdecydowanie niższa w porównaniu do I kwartału 2024 roku. W minionym okresie zdecydowanie brakowało dużych rund finansowania.
Jeszcze na początku roku na wyróżnienie zasługiwały takie spółki jak Build a Rocket Boy oraz Second Dinner Studios. Obydwu startupom udało się pozyskać po 100 mln dolarów finansowania. Natomiast w drugim kwartale na prowadzenie wysunęła się firma Spyke Games z siedzibą w Stambule. Według nieoficjalnych informacji, spółka pozyskała 50 mln dolarów jeszcze w maju.
Nieco mniej, bo 45 mln dolarów pozyskała firma k-ID z Singapuru. Zajmuje się ona bezpieczeństwem dzieci w świecie gier i od roku tworzy oprogramowanie, które pozwala konfigurować grę tak, aby była odpowiednia dla młodych użytkowników.
Spowolnienie sektora
Najnowsze dane pokazują, że sektorowi daleko do rekordowego finansowania z 2021 roku. Wtedy to w rocznym ujęciu branża gier pozyskała 12 mld dolarów. Na razie inwestorzy są mniej skłonni do ryzyka i inwestowania w spółki gamingowe. Jest to spowodowane między innymi otoczeniem wysokich stóp procentowych. Co więcej, nie ma gwarancji, że każda nowa produkcja konkretnego studia stanie się sukcesem.
Komentarze
Nie ma jeszcze żadnych komentarzy :)