AI w polskich firmach wciąż mało popularne. Małe szanse na poprawę

Informacje o autorze

25 września 2025
Udostępnij:

Z rozwiązań sztucznej inteligencji korzysta zaledwie do 16 proc. firm w Polsce. Sytuację związaną z AI w polskich firmach zbadał Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).

AI w polskich firmach wciąż mało popularne

Z analizy przeprowadzonej przez publiczny think-tank ekonomiczny wynika, iż wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji w firmach jest zależne od wielkości przedsiębiorstwa, branży, w której działa czy poziomu cyfryzacji. Z tego powodu różne są również wyniki dotyczące korzystania z AI w polskich firmach. 

Według danych GUS w 2024 roku używało jej jedynie 5,9 proc. z nich. Raport PIE wskazuje z kolei, że ten odsetek wynosi 16 proc. w przypadku mikro- i 15 proc. w przypadku małych firm. Co ciekawe, aż 77 proc. firm w Polsce, które nie stosują tego typu rozwiązań, nie planuje zmiany swojej decyzji.

AI w polskich firmach – charakterystyka

Okazuje się, że przedsiębiorstwa chętniej korzystają z AI, gdy ich menadżerowie posiadają wyższe kompetencje cyfrowe. Skłonność do inwestycji w narzędzia sztucznej inteligencji wykazują firmy, które widzą ku temu sprzyjające warunki gospodarcze. W inwestycje związane z AI częściej angażują się przedsiębiorstwa z kapitałem zagranicznym. 

Aż 90 proc. firm, które nie zamierzają tego robić, to firmy wyłącznie z polskim kapitałem. Okazuje się, że mają ku temu wiele istotnych powodów.

„Wyzwaniem dla firm, które nie stosują AI, są bariery kosztowe i kompetencyjne. Co piąta z nich wskazała zbyt wysokie koszty jako główną przeszkodę, podczas gdy wśród przedsiębiorstw stosujących sztuczną inteligencję ten odsetek jest niemal dwukrotnie niższy. Częściej pojawia się również problem braku gotowości kadry i potrzeby szkoleń. Jednocześnie warto zauważyć, że faktyczne stosowanie AI nie zawsze wynika ze strategii firmy. Inicjatywy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji mogą mieć charakter oddolny i wynikać z działań młodych pracowników korzystających z bezpłatnych narzędzi opartych o AI, co sugeruje, że faktyczna skala wykorzystania tej technologii może być większa, niż wskazują statystyki” – zauważa Jakub Witczak, starszy analityk w Zespole Gospodarki Cyfrowej PIE.

Z perspektywy pracowników ważnym może być fakt, że motywacją firm do wdrażania AI nie jest zazwyczaj chęć redukcji zatrudnienia. Przedsiębiorstwa wprowadzając te innowacje, mają na celu usprawnienie zarządzania, poprawę efektywności, budowanie wizerunku nowoczesnej organizacji i utrzymanie konkurencyjności.

Polecamy

Więcej w tym dziale: