MamBiznes.pl

Czy lekarz może świadczyć usługi w charakterze samozatrudnionego?

Pobieranie danych ...

Jestem lekarzem specjalistą, a jednocześnie dyrektorem w ZOZ. Od 1lipca tego roku przechodzę na emeryturę. Czy pobierając świadczenie będą mogła dalej w formie samozatrudnienia udzielać dotychczasowych świadczeń jako lekarz specjalista? Czy będę mogła nadal zarządzać przychodnią na aktualnych warunkach? Czy mogę podpisać jednocześnie 2 kontrakty? Jak traktować lokal, gdzie są udzielane te same świadczenia przez innych lekarzy? Jakie są zobowiązania pracownika wobec pracodawcy i instytucji sprawozdawczo-finansowych, a także jakie są zobowiązania pracodawcy-dyrekcji szpitala?

Samozatrudnienie jest możliwe w przypadku wolnych zawodów, a takim z całą pewnością jest zawód lekarza. Naturalnie problematyka samozatrudnienia i kooperowania z przychodnia wymaga także akceptacji ze strony zarządu przychodni.

Nie ma prawnych przeszkód, aby zarządzać zarówno placówką ZOS, jak i prowadzić własną działalność gospodarczą w ramach świadczenia tych samych usług, tyle że na kontrakcie z samozatrudnionym.

Lekarz ma prawo być na dwóch kontraktach nawet w tej samej placówce zdrowotnej. Lekarz zatrudniony na podstawie kontraktu ma zarejestrowaną działalność gospodarczą. Kontrakt lekarski jest umową zobowiązaniową opartą na przepisach kodeksu cywilnego. Lekarz i zakład opieki zdrowotnej są równorzędnymi stronami tej umowy. W razie wystąpienia przez pacjenta z roszczeniem odszkodowawczym za błąd w sztuce lekarskiej, zakład opieki zdrowotnej i lekarz odpowiadają solidarnie do pełnej wysokości odszkodowania.

Warto wiedzieć, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może udzielać zamówienia na świadczenia zdrowotne:

Podmioty przyjmując zamówienie zobowiązują się do wykonania zadań publicznego zakładu opieki zdrowotnej w zakresie udzielonego zamówienia i na zasadach określonych w umowie, a udzielający zamówienie do zapłacenia ze środków publicznych za wykonanie zamówienia. przyjmujący zamówienie nie może wykonywać udzielonego zamówienia przez osobę trzecią, chyba że umowa o udzielenie zamówienia stanowi inaczej.

Obowiązki samozatrudniającego się wynikają zawsze z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. A ponieważ jest to osoba prowadzący własny biznes, powinna prowadzić księgowość na potrzeby własne, rozliczać składki ZUS oraz być na bieżąco z przepisami dotyczącymi ZOZ. Obowiązki względem ZOZ wynikają z umowy podpisanej między lekarzem a dyrektorem placówki.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.).

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...