MamBiznes.pl

Czy pracodawca może zażądać zwrotu zaliczki?

Pobieranie danych ...

Pracodawca żąda ode mnie zwrotu pieniędzy za hotel, w którym mieszkałem podczas podróży służbowej. Wziąłem od niego zaliczkę na wydatki związane z wyjazdem, teraz żąda on jej zwrotu. Czy słusznie?

Jeżeli pracodawca powierzył swojemu pracownikowi pewną sumę pieniężną, która znacznie przekraczała koszty pobytu w hotelu, pracownik zobowiązany jest do zwrotu tej nadwyżki. Co do zasady, pracownik zobowiązany jest przedstawić pracodawcy koszty pobytu w hotelu, a pracodawca jest zobowiązany koszty te ponieść. Bowiem zgodnie z art. 775 § 1 k.p. pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Naturalnie chodzi tutaj o sytuację, w której pracodawca i pracownik uprzednio porozumieli się, co do kosztów noclegu pracownika na delegacji, standardu hotelu, itp. spraw związanych z całością pobytu w delegacji.

Co się tyczy zaliczki, to sprawa nie jest wystarczająco jasna. Jeżeli zaliczka została wypłacona przez pracodawcę na poczet przyszłej pensji, wówczas nie powinna ona podlegać zwrotowi, a jedynie uzupełnieniu do kwoty wynagrodzenia w terminie określonym umową. Jeżeli natomiast zaliczka ta została ofiarowana w innych okolicznościach, na inne cele, to pracodawca może żądać jej zwrotu.

Warto tutaj podkreślić, że wszystkiego rodzaju czynności wynikające z delegacji powinny znaleźć swoje ujście w umowie o pracę.

Podstawa prawna: Ustawa – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 ze zm.).

Przemysław Gogojewicz

Pobieranie danych ...